Bygghjälp! 3 potentiometrar på 3 ledningar. Analoga signal.

Användarvisningsbild
Calle
Kontakt:

Re: Bygghjälp! 3 potentiometrar på 3 ledningar. Analoga sig

Inlägg av Calle »

De går tyvärr inte, men någon form av radio kommunikation borde gå antar jag typ motsvarande bluetooth etc eftersom släprimgar verkar vara ett svårt alternativ.

Söker som sagt någon som har kunskapen och är villig att hjälpa mig, givetvis mot ersättning.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Släpringar är inget speciellt svårt fenomen - om de är gjort riktigt. Är det ett hembygge med lite lödfläta osv. kan det bli våldsamma problem men är de köpta som släpringar är de oftast helt OK.

Jag ska se om jag kan sno ihop ett schema baserat på mina tankar, det är dock inget svårt alls och de flesta med lite µC i blodet kan göra det.
Användarvisningsbild
Calle
Kontakt:

Inlägg av Calle »

Nädå är riktiga släpringar.

Önskar själv jag hade mer kunskap om
uc osv men har varken tid eller tålamodet att lära mig xdet även om det vart kul och kunna.
Mekaniska grejer är mer min grej.

Tack, hade vart ytterst vänligt av dig!

är där möjlighet att lägga till två knappar till bara ren on/off funktion. så tre strömbrytare totalt. dessa är inte tidskritiska så fördröjning på dessa upp till någon sekund är inga problem.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Icecap skrev:Men se där, ett användbart schema. Och det är 3 st spänningar som det rör sig om. Då är det så enkelt som jag har skrivit tidigare.

Med 3 st pot med 10 bit upplösning behöver man skicka 3 st 16 bit värden samt någon blockmarkering, alltså totalt 8 bytes + checksum = 10 bytes per block. Med ett tidkrav på 20ms betyder detta att man ska använda minst 5k baud så standard på 9600 baud skulle räcka alldeles väl.
... eller så gör man något i stil med AMX192 fast typ "AMX3", d.v.s. muxar de tre analoga spänningarna på samma sätt som man skickar asynkron seriell data digitalt.

En oscillator i sändaren som matar en 4022 ringräknare, en av utgångarna på 4022 ger full spänning (=startbit), övriga utgångar slår på en i taget av tre elektroniska brytare i en 4066'a, och utsignalen buffras via en OP.

På mottagarsidan gör man också som för rs232-seriedata, fast analogt. En klocka på 16* sändarens klocka, en 4022 ringräknare som matas av klockan delat med 16, när 4022 "kört hela programmet" så stoppas den av en grind som bryter inkommande klocka och i det läget så "lyssnar" mottagaren på startbit på inkommande ledning, när en sådan kommer så reset'as både 4022 och "dela klockan med 16"-kretsen (båda med en momentan reset-spik) varpå 4022'an börjar snurra och dess utgångar driver även här 4066'or fast via and-grindar, i detta fall med en liten konding mellan varje 4066'as utgång och jord. Dessa signaler matas sedan via buffertar ut till kretsen som vill styras av tre pot'ar. Utgången från dela-med-16-kretsen matas också in till ett grindnät som ger en etta ut när räknaren står på ett värde mellan säg t.ex. 2 och 13 (eller liknande) som matas till andra ingången på AND-grindarna som går till 4066'orna, så att man bara samplar inkommande spänning när inspänningen kan antas vara stabil.

Detta kan ordnas med endast tre ledare, plusmatning, dataledning och jord.

Man får tänka till lite med vilken hastighet man kan köra med.

Men det här kommer garanterat INTE fungera med någon slags släpringskoppling. Radio!
Användarvisningsbild
Calle
Kontakt:

Inlägg av Calle »

Förstår inte ens 1% av de där :) men är de något som fungerar och någon som vill hjälpa med konstruktion så är det säkert en toppen ide.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Mitt förslag:
Rotating joint.png
Till varje krets ska det såklart monteras en 100nF keramisk kondensator som avkoppling.
µC = PIC18F25K22
D/A-omvandlare = MCP4728
RS485-kretsar = ST485, MAX485 eller liknande.

Översta höger hörn är anslutningen för potentiometerna, Vinx är ingången för släpkontakten. Det kan vara en bra idé att montera en kondensator mellan GND och signalen så att bruset när man ändrar position på ett potentiometer dämpas.

Knapparna ansluts till Butxi, µC'n använder pull-up.

Data samlas in, analoga spänningar konverteras (10 bit) och data överförs via RS485. På RS485 databussen är det lagt till lite kondensatorer, dessa är tänkt att kompensera för "brus" på släpringarna om det bli något.

Data blir iaf. överförd från vänster till höger där den analoga information matas ut till en billig 4-kanalig D/A-omvandlare.
Knapptryckningarna blir matat ut som spänningar ('1' eller '0') på portpinnarna. Exakt vad man ska göra med dom sedan beror ju på resten av kretsloppet.

Utgången från D/A-omvandlaren kan ställas till att ha intern referens på 2,048V, med dubblingen (internt ställbart) ger den då ut 0-4,096V. Spänningsdelaren på utgången delar ner den till 3,3V.

Det är såklart möjligt att överföra fler spänningar (1 mer rakt av) om man vill och det finns plats för fler knappfunktioner i form av lediga knappar.

Resten är mjukvara.

Jag har vald att köra det hela på 5V, detta då RS485 drivkretsarna behöver detta nivå. Man kan köpa dom till 3,3V men jag har inte kollat priset eller tillgängligheten men väljer man 3,3V kan D/A-omvandlaren ställas till att använda VDD som referens varför man sparar spänningsdelarna.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
willmans

Inlägg av willmans »

Snyggt schema och bra beskrivet :tumupp:
Det går ju också att hoppa över spänningsdelaren om man klarar sig med lägre upplösning (inte använder hela skalan) på D/A omvandlaren och använder 2x intern referens.
Skriv svar