Erfarenheter av TLS257 (optisk sensor)

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Erfarenheter av TLS257 (optisk sensor)

Inlägg av PHermansson »

Någon som har använt TLS257 (http://uk.farnell.com/ams/tsl257-lf/sen ... dp/1226886)? Tänkte använda den för att läsa av lysdioden på elmätaren men tycker den uppför sig lite skumt. Har kopplat den med anoden till en utgång på en Atmega168. Jord till jord och sensorutgången till en ingång på Atmegan. Sen ett 10k motstånd från ingången till jord.
Tanken var sedan att kunna slå på TLS257 genom att driva utgången hög, läsa av ingången och sedan sätta utgången låg igen. Allt för att spara ström i ett batteridrivet projekt. TLS:en har en snittförbrukning på 1,9mA, max 3,5mA, bör inte vara några problem att driva med en uC. Men det är det. Utgången går inte upp till mer än 0,8 volt. Kopplar jag anod-kabeln till TLS257 går den upp till 3,3 volt som drivspänningen är. Varför? Tycker jag har kollat att jag kopplat rätt flera gånger.
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Erfarenheter av TLS257 (optisk sensor)

Inlägg av Icecap »

Vilken anod? Menar du spänningsmatningen VDD?

Hela sensorn är ju en analog sensor och jag är starkt tveksam till att den är bra att pulsa spänningen till om man vill ha stabila pulser. Jag hade definitivt vald en vanlig fototransistor, då kan man avläsa den med mycket korta pulser = strömsnålt.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Ja VDD menar jag.
Tanken är att mäta intervallet mellan pulserna, momentan förbrukning. TLS257 ska vara bra till detta, se http://openenergymonitor.org/emon/build ... e-counting
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det är den nog men att pulsa matningsströmmen till den är jag tveksam till att det ger bra funktion. Självklart - om matningspulsen är lång nog ska det väl fungera bra.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Jo jag tycker man borde kunna göra som de gör med DS18B20. Vdd till en utgång. Dra utgången hög, vänta 2 sekunder. Läs av sensorn, Sätt utgången låg.
Och det fungerar bra med tempsensorn, förstår inte varför det inte fungerar med TLS:en.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Det är säkert så att du har utgången definierad som ingång på atmegan
och när du skriver 1 till det du tror är en utgång så sätter du istället på
den interna pullupen, därav den låga spänningen

Swech
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

PHermansson: jo, med 2 sekunders on-tid ska det fungera, det är vi överens om. Så jag är säker på att felet sitter någon annanstans.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Swech skrev:Det är säkert så att du har utgången definierad som ingång på atmegan
och när du skriver 1 till det du tror är en utgång så sätter du istället på
den interna pullupen, därav den låga spänningen

Swech
Det är ett misstag man kan göra. Ett annat är att tänka att man ska göra en delay på 2 sekunder och därför skriva delay(2) i koden. Till slut insåg jag att jag satte utgången för Vdd till hög under 2 millisekunder innan jag satte den låg igen... :oops:
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Hmmm... det kan ju ha en viss inverkan... :doh:
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Lite så :) Det fungerar faktiskt bättre nu.
j.po
Kontakt:

Inlägg av j.po »

Min elmätare har ett väldigt kort blink på lysdioden, vet ej om du har samma. Men min måste övervakas kontinuerligt annars kommer man att missa pulser. Jag använder pullupp i Mega och har en fototransistor kopplad till jord, då det är mörkt förbrukas nästan ingen ström, och mörkt är det ju 99,9% av tiden. Tyvärr vet jag inte vad det är för typ av fotodiod jag använt.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Har fått TLS:en att fungera bra nu. Det går ju att måta på olika sätt. Vlll man mäta direkt exakt vad som gått åt får man räkna alla pulser. Min tanke är istället att mäta hur långt det är mellan pulserna. Räkna kanske tio pulser och se hur långt det är mellan varje puls. Tiden mellan varje puls ger momentan förbrukning, alltså hur mycket ström som går genom mätaren för tillfället. Och det är ju det som är intressant. Finns mer om detta på http://www.reuk.co.uk/Flashing-LED-on-E ... -Meter.htm.
Skriv svar