Bygghjälp! 3 potentiometrar på 3 ledningar. Analoga signal.

Användarvisningsbild
arvidb

Re: Bygghjälp! 3 potentiometrar på 3 ledningar. Analoga sig

Inlägg av arvidb »

Det står ju att sensorsignalen är via I2C (digitalt seriellt protokoll), så jag förstår fortfarande inte var potentiometrarna kommer in. Har du ett kopplingsschema?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det är som sagt ganska lätt att bygga - om vi antar att det rör sig om 3 spänningar och en eller fler knapptryckningar.

Då det rör sig om släpringar vill jag rekommendera RS422/RS485 som kommunikationsdrivning, det borde teoretisk ge bättre störimmunitet.

Sedan är det frågor som:
* Upplösning på avläsningen. Räcker 10 bit?
* Finns det tidkrav på överföringen?
Användarvisningsbild
Calle
Kontakt:

Inlägg av Calle »

arvidb: i2c är den interna kommunikationen / gui. vill kunna styra externt och detta görs via potentiometers.

https://cdn-aerialpixelscom.netdna-ssl. ... iagram.jpg

icecap:

10bit känns som de bör räcka. vet inte vad en vanlig rc-radio har i upplösning men motsvarande eller bättre räcker gott och väl.

Fördröjning gärna så låg som möjligt men ett tiotal millisekunder ser jag inte som något större hinder.
Användarvisningsbild
Calle
Kontakt:

Inlägg av Calle »

visst, släpringar är inte ett måste går de och lösa enklare med någon form av trådlös överföring (inom rimliga kostnader) så är det absolut ett alternativ oxå. handlar väl om avstånd på max 30-40cm.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Men se där, ett användbart schema. Och det är 3 st spänningar som det rör sig om. Då är det så enkelt som jag har skrivit tidigare.

Med 3 st pot med 10 bit upplösning behöver man skicka 3 st 16 bit värden samt någon blockmarkering, alltså totalt 8 bytes + checksum = 10 bytes per block. Med ett tidkrav på 20ms betyder detta att man ska använda minst 5k baud så standard på 9600 baud skulle räcka alldeles väl.

Men med RS485 kan man klämma på med 19200 baud och då dels överföra data snabbare och dels kunde kräva omsändning om det blev fel på vägen. Med bra paket blir det en fördröjning på ung. 6ms för en full update.

Eller helt enkelt köra full spett ena vägen och då bara använda "bra" paket - samt hålla koll på att det är övervägande bra paket som kommer.
Användarvisningsbild
Calle
Kontakt:

Inlägg av Calle »

Någon uppfattning vad kostnaden för en sådan lösning skulle kunna sluta på eller tar de via pm? Om du är intresserad dvs.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag har inte orken att göra jobbet så det är inte aktuellt för min del.
Användarvisningsbild
Calle
Kontakt:

Inlägg av Calle »

möjlighet att bistå med ett schema/komponent lista så löser jag övrigt på annat håll?

Eller om här finns någon annan som är intresserad? :)
Nerre

Inlägg av Nerre »

Calle skrev:vet inte riktigt hur jag ska ta reda på hur signalen ser ut och används då de handlar om ett färdigt styrkort.
Då måste jag fråga: Om du nu inte vet vad potentiometrarna och knappen gör, hur vet du att du ens behöver ha dem inkopplade??

Frågan var ju alltså vad potarna används till. Styr de hastighet eller position eller nåt helt annat? Hur noga är det med deras inställning? Är det ok att dela upp en signal i t.ex. 32 steg (för med en digital överföring får du inte en helt steglös signal)?
Användarvisningsbild
Calle
Kontakt:

Inlägg av Calle »

Jag tolkade frågan som att va de gör i elektronisk iform av vilken typ av signal de fick in från själva chipet samt hur denna signal såg ut. Dvs att jag behövde få fram kretschema och all annan information om själva programet osv som körs.

De icecap föreslog kom jag fram till efter jag googla lite närmare att de känns som en lagom upplösning/delay. (10bit, tiotalet ms i fördöjning)

Minsta upplösning/delay jag önskar är i vad en modern rc-radio presterar vilket verkar vara någonstans i samma upplösning/delay.

Och givetvis skulle en trådlös överföring fungera om detta kanske är lättare att åstadkomma för verkar som släpringar har problem med störningar etc.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Men så var det INTE jag menade. Jag menade vad de har för funktion. Och den frågan har du fortfarande inte besvarat:)

Om det helt enkelt är så att de där grejerna har samma funktion som en radiostyrning (d.v.s. de används för att styra tre servon och nån av/på-funktion) så kan ju en lösning som fungerar på samma sätt som en radiostyrning (d.v.s. multiplexade pulser) vara betydligt enklare att få till.

Det ser ju t.o.m. ut som om den har stöd för att ansluta en RC-mottagare?
Användarvisningsbild
Calle
Kontakt:

Inlägg av Calle »

Nä jag förstod det lite senare och har svarat på frågorna tidigare i tråden.

Men tar de igen

potarna styr pan, tilt, och roll axlarna.

ja där finns ingång för rc pwm men dessa är redan upptagna då jag vill kunna köra riggen externt då det ibland är smidigare och vara två som kör riggen. där av jag vill ha båda möjligheterna då kortet har stöd för det samtidigt.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Skulle man inte kunna använda övningsradio som är för flygträning? Dvs du kopplar ihop två radio på marken där den ena styr farkosten och den andra kameran.
Användarvisningsbild
Calle
Kontakt:

Inlägg av Calle »

Till vilken nytta då?

Handlar inte om att kontrollera någon farkost utan handlar helt enkelt om att i vissa situationer så för att få snyggare filmning så har man en kameraoperatör och sen en som
håller i själva riggen och klättrar / springer etc och kan fokusera på att transportera sig säkert istället för att behöva stirra blint på skärmen samtidigt som man springer.

Utan de jag är ute efter är att ha kontroller på riggen så jag även kan manövrera den ensam vid enklare filmningar. (tummspakar monterat på riggen)
Då de finns möjlighet att köra med analoga signaler parallellt med rc signaler så är det lösningen jag vill ha.

Icecap gav ett förslag på en vettig lösning som verkar enkel om man är insatt och behärskar digitala kretsar och kommunikation vilket jag inte
gör och har tid/ork att sätta mig in i.
Jag är medveten om att de finns enklare lösningar (sladdar) men jag är inte intresserad av det.

1, Jag vill ha möjlighet till konternuelig rotation, släpringar med 3 poler alternativt någon form av trådlös överföring (handlar om max 25-30cm avstånd mellan sändare/mottagare, fortfarande med samma teknik eller liknande som Icecap föreslog)

2, Liten del handlar om estik då jag vill ha en clean rigg utan kablar hängandes över allt som riskerar och trassla in sig eller fastna vid manövrering i trånga utrrymmen.

Själva problemet ligger i att jag har inte fler lediga poler i släpringen då dessa behövs till strömförsörjning och positionsgivare.

Så åter igen för att förtydliga, RC-Anslutning är INTE aktuellt.
daer

Inlägg av daer »

Kommunikation genom släpring är alltid jobbigt. Man får väldigt mycket störningar/snabba avbrott när den roterar.
Om det hade varit jag så hade jag kört ström till en mottagare genom släpringen, men själva data överföringen med IR genom rotationsaxeln. Detta under förutsättningen att man kan ha ett rör där.
Skriv svar