Hur vet ni vilka komponenter ni ska använda?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
EinarEnfas

Re: Hur vet ni vilka komponenter ni ska använda?

Inlägg av EinarEnfas »

Alltså, du tror att du kommer förbruka ca 0.3A och du väljer en regulator som pallar upp till 0.3A... Varför vill du inte ha några marginaler? Minst sagt udda resonemang...

Edit: Nu kopplar jag. Trollning på gång. :wall:
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Den kräver mellan 3.6 och 16 volt och ger ut mellan 1.8 och 5.5 volt
Vad får du det ifrån?
Den du länkar till har en maxspänning på 16V och en utspänning på 5V.
Lägsta tillåtna inspänning är 5,3V, dock tycker jag att onogrannheten är väldigt stor, +/- 10%
Fullt tillräckligt för att bränna upp diverse kretsar om man har otur.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag antar att LCD'n har bakgrundsbelysning, en ganska rejäl sådan också. I annat fall är 240mA alldeles för jävla mycket!

Och sedan kommer Al's typ in som vanligt. Ingen kontroll eller uträkningar... :doh:

En linjär regulator från 9V till 5V, 240mA. Detta ger en avsatt effekt i regulatorn på minst 0,96W som ska kylas bort. Med en ytmonterat komponent är detta inte alldeles enkelt.

Sedan var det verkningsgraden... runt 55%.

En 73-132-30 kan det samma - men kan enkelt kylas, billig är den också. verkningsgraden är dock lika usel.

10-345-13 ger samma funktionalitet, dock med en verkningsgrad på ~88%.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Själv använder jag WPMDL1300331BD från WE , detta är en 3,3V switchad regulator, men den finns i en 5V version också.
Helt komplett erfordra bara konding på in och ut.
http://katalog.we-online.de/en/pm/MagIC ... 62#vs_ct:1
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Du är rolig du Al_Bundy.
ElectricNooB

Inlägg av ElectricNooB »

Troll eller ej, denna tråd börjar (heh) spåra ur. Har du frågor om en specifik komponent så starta en tråd om det. Denna tråd har besvarats och vidare diskution bör gälla det som står i trådstarten. :)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Nej den har inte spårat ur, eftersom den var urspårad redan från början :lol:
Användarvisningsbild
ajje

Inlägg av ajje »

Urspårad? Alla nappar ju precis som han vill ;)
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Bild
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

ajje verkar i alla fall ha fattat var trolling handlar om. Det är inte troll som vill ha mat.
Användarvisningsbild
ajje

Inlägg av ajje »

Jodå, jag körde tillräckligt mycket usenet i början av nittiotalet för att veta vad uttrycket kommer från. :)
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

TomasL skrev:
Den kräver mellan 3.6 och 16 volt och ger ut mellan 1.8 och 5.5 volt
Vad får du det ifrån?
Den du länkar till har en maxspänning på 16V och en utspänning på 5V.
Lägsta tillåtna inspänning är 5,3V, dock tycker jag att onogrannheten är väldigt stor, +/- 10%
Fullt tillräckligt för att bränna upp diverse kretsar om man har otur.
Jag kollade i databladet så klart.
Ja. Max tillåta inspänning är 16 Volt(egentligen 17.3 volt enligt databladet). Jag tänker ju bara köra med två stycken parallellkopplade 9volts batterier. Därför behöver jag en spänningsregulator som ger ut 5 volt och ca 0.3A. Egentligen så drog hela apparaten ca 0.24A när allt var i gång. Men jag avrundade uppåt till 0.3A för just säkerhetsskull. Spänningsregulatorns minsta inspänning vill jag helst ska vara så nära utspänningen som möjligt bara för att utnyttja 9 voltsbatterierna effektivt.
Icecap skrev:Jag antar att LCD'n har bakgrundsbelysning, en ganska rejäl sådan också. I annat fall är 240mA alldeles för jävla mycket!
Och sedan kommer Al's typ in som vanligt. Ingen kontroll eller uträkningar... :doh:

En linjär regulator från 9V till 5V, 240mA. Detta ger en avsatt effekt i regulatorn på minst 0,96W som ska kylas bort. Med en ytmonterat komponent är detta inte alldeles enkelt.

Sedan var det verkningsgraden... runt 55%.

En 73-132-30 kan det samma - men kan enkelt kylas, billig är den också. verkningsgraden är dock lika usel.

10-345-13 ger samma funktionalitet, dock med en verkningsgrad på ~88%.
Ja. LCD:n har bakgrundsbelysning. Men det är ju också inkopplat en högtalare från en dator och två stora tjocka lysdioder.

Så den regulatorn som jag titta på är helt enkelt fel?
TomasL skrev:Själv använder jag WPMDL1300331BD från WE , detta är en 3,3V switchad regulator, men den finns i en 5V version också.
Helt komplett erfordra bara konding på in och ut.
http://katalog.we-online.de/en/pm/MagIC ... 62#vs_ct:1
Lasp skrev:Du är rolig du Al_Bundy.
Jag ska titta på den. Men jag är fortfarande inne på den där spänningsregulatorn som ger 0.3A och 5 volt.
ElectricNooB skrev:Troll eller ej, denna tråd börjar (heh) spåra ur. Har du frågor om en specifik komponent så starta en tråd om det. Denna tråd har besvarats och vidare diskution bör gälla det som står i trådstarten. :)
Problemet mer er är att ni ger mig flera olika förslag. När jag följer ett av förslagen så blir resten tokig. Jag är mycket tacksam för förslagen, men jag kan ju bara göra en sak i taget...jag är ju en man :)
TomasL skrev:Nej den har inte spårat ur, eftersom den var urspårad redan från början :lol:
ajje skrev:Urspårad? Alla nappar ju precis som han vill ;)
danei skrev:ajje verkar i alla fall ha fattat var trolling handlar om. Det är inte troll som vill ha mat.
Vill du ha en bild på mitt projekt som bevis för icke-trollning?
ajje skrev:Jodå, jag körde tillräckligt mycket usenet i början av nittiotalet för att veta vad uttrycket kommer från. :)
Usenet?
EinarEnfas skrev:Alltså, du tror att du kommer förbruka ca 0.3A och du väljer en regulator som pallar upp till 0.3A... Varför vill du inte ha några marginaler? Minst sagt udda resonemang...

Edit: Nu kopplar jag. Trollning på gång. :wall:
Den kommer inte förbruka 0.3A hela tiden. Men tänk när alla komponenter körs i min apparat som jag har byggt. POFF då är man uppe i ca 0.3A. Om jag ska vara dumsnål så väljer jag precis att ge lika mycket sen den drar vid "tomgångskörning". Om du förstår vad jag menar?
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Al_Bundy skrev:Vill du ha en bild på mitt projekt ... ?
Ja tack.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Nu ska vi röra till det hela, jag anser att 9 voltare är helt galet att dra 300 mA ur

Hittade VARTA:s datablad för typ 4122 (6LR61, 9 volt trycknapps batteri)
http://www.varta-microbattery.com/appli ... DS4122.PDF
Tittar man på de elakaste urladdningsmodellen så är det initialt bara 50 mA belastning och räcker då 14 h dock så ligger "end voltage" under gränsen, med dubbla batterier så skulle urladdningen ändå vara 3 ggr större.

Tittar man på http://www.varta-microbattery.com/appli ... DS4120.pdf
och använder två st i serie och en step up converter switch. Ur batterierna kommer då att dras i snitt 600 mA vilket batterierna ska klara under 20 timmar till en slutspänning på 0,9 volt

Belastar man batteriet 3 ggr högre än vad urladdningsexemplet för 9 volt batterierna ger så blir livslängden (mycket) mindre än 3 ggr.

Tittade på priserna för dessa batterier hos ELFA och de kostar ung lika mycket men ur LR 20 kommer man att få minst 4-5 ggr längre drifttid.
Använder man dessutom 3 i serie (4,5V) så minskar urladdningsströmmen vilket ger längre livslängd OCH man kan pressa batterierna till än lägre restspänning.
Att bränna bort någon batteriwatt i en serieregulator är ju också,.... ja korkat.

Mothugg önskas

Protte
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

OK Al, det finns två möjligheter här:
1: Du har seriösa inlärningssvårigheter - men det känns osannolikt då du rent faktisk kan använda språket rimligt och stavar ganska bra.
2: Du är ett internet-troll som klarar att balansera på gränsen mellan att alla kallar dig troll och alla tror att du är obegåvad.

Jag har nu beslutat att - för min del - placera dig i kategori 2.
Skriv svar