Combi Mill ala tecno >Uppdatering 2019<
Re: Combi Mill ala tecno >nu fungerande 12-05-22<
"Har precis gjort flertalet 100x X10 X0"
Det var detta test jag tänkte på.
Här kördes ingen Z-rörelse, eller?
Det var detta test jag tänkte på.
Här kördes ingen Z-rörelse, eller?
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Bara före och efter 100x repetitionen > nästa > nästa osv.
Fräsa ner 10mm djupt + 100 repetitioner fräsa ner till 8mm + 100 repetitioner fräsa ner till 6 osv....
Fräsa ner 10mm djupt + 100 repetitioner fräsa ner till 8mm + 100 repetitioner fräsa ner till 6 osv....
Ok.
Så länge Z inte rörde sig, skedde heller ingen nollpunktsförflyttning i X?
Dit jag vill komma är att man kan misstänka att ett fel på Encoder/Drivare/Motor till Z, stör ut X-axeln.
Så länge Z inte rörde sig, skedde heller ingen nollpunktsförflyttning i X?
Dit jag vill komma är att man kan misstänka att ett fel på Encoder/Drivare/Motor till Z, stör ut X-axeln.
- tecno
- Kontakt:
Näe... nollpunkts förskjutningen kom under X axelns rörelse. Denna förskjutning bekräftades med Z i olika djup efter varje repetition.
Aha, jag trodde förskjutningen kom när du ändrade Z-djup.
- tecno
- Kontakt:
Tydligen förklarar jag dåligt
Nåväl nya tester framöver för att se om felet finns kvar eller inte, sista jag körde så tyckte jag att nollan gick åt andra hållet. Måste kolla in på inställningarna och se om det fortfarande går att skruva på återhämtningstiden vid eftersläp/överkörning. Tidigare var detta slött men nu ställd att vara 'styvare' så det finns kanske nåt att hämta in där, det är I parametern i PID men där får man ta det varligt så man inte kommer in i häftig självsvängning. Allt detta småstrulandet har att göra med injustering av servona och jag är ingen fena på detta utan lär mig vart efter, måhända att man är lite harig i att prova med att tänja gränserna.
Nu dags att krypa ner.....

Nåväl nya tester framöver för att se om felet finns kvar eller inte, sista jag körde så tyckte jag att nollan gick åt andra hållet. Måste kolla in på inställningarna och se om det fortfarande går att skruva på återhämtningstiden vid eftersläp/överkörning. Tidigare var detta slött men nu ställd att vara 'styvare' så det finns kanske nåt att hämta in där, det är I parametern i PID men där får man ta det varligt så man inte kommer in i häftig självsvängning. Allt detta småstrulandet har att göra med injustering av servona och jag är ingen fena på detta utan lär mig vart efter, måhända att man är lite harig i att prova med att tänja gränserna.
Nu dags att krypa ner.....
Hur har det gått med maskinen, med trilskandes och trasiga servodrivare mm? Hoppas den snart är uppe och snurrar igen om det inte redan hänt.
- tecno
- Kontakt:
Fick en låne driver så maskin snurrar, har iofs inte haft tid att leta efter X axelns småbus med att 0an förflyttar sig.
- tecno
- Kontakt:
Idag kom då min XE i retur från Finland, ska försöka få den bytt under morgondagen.
- tecno
- Kontakt:
Liten uppdatering.
Fästplattan för svarståls hållaren och fästet för höghastighets spindeln är nu på plats. Återstår att få HS fästet klart.
Fästplattan för svarståls hållaren och fästet för höghastighets spindeln är nu på plats. Återstår att få HS fästet klart.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Har du kommet noe lengre på prosjektet? Jeg (herm apan)
Kommer til å begynne med et identisk prosjekt og det samme kommer en kompis (begge på combimill, en med heidenhain tnc145 den andre sinumerik)

Kommer til å begynne med et identisk prosjekt og det samme kommer en kompis (begge på combimill, en med heidenhain tnc145 den andre sinumerik)
- tecno
- Kontakt:
Har nu efter en tids småstrulande idag gjort en test med VFD:n avstängd och ser man på de strulet jag har haft med att X eller Y axelns drivare har lagt av är borta.
Att jag inte tog tag i detta tidigare då jag hade tuning problem med GD's programvara via USB där avstäning av VFD:n hjälpte till att bibehålla USB kontat mellan PC och driver.
Så nu ska det bytas kablage till skärmat från inkommande plint > Kontaktor > Ingående filter > VFD > 3-fas motorn.
Förhoppningsvis kommer detta att hjälpa mig och bli 'vän' med maskinen som har haft sina nycker.
Att jag inte tog tag i detta tidigare då jag hade tuning problem med GD's programvara via USB där avstäning av VFD:n hjälpte till att bibehålla USB kontat mellan PC och driver.
Så nu ska det bytas kablage till skärmat från inkommande plint > Kontaktor > Ingående filter > VFD > 3-fas motorn.
Förhoppningsvis kommer detta att hjälpa mig och bli 'vän' med maskinen som har haft sina nycker.
Har du inte haft skärmat kablage till motorn idag?
Jätte viktigt är att potetial jorda allt så du får samma potential också, annars kan du med få en del roliga fenomen.
Har du emc filter på omriktaren och hur nära sitter det?
Hur är kablaget till encoderna inkopplat? Är det skärmat?
Var är skärmen ansluten? Tvinnad i ändarna eller 360 grader ansluten?
Jätte viktigt är att potetial jorda allt så du får samma potential också, annars kan du med få en del roliga fenomen.
Har du emc filter på omriktaren och hur nära sitter det?
Hur är kablaget till encoderna inkopplat? Är det skärmat?
Var är skärmen ansluten? Tvinnad i ändarna eller 360 grader ansluten?
- tecno
- Kontakt:
Skärmat från skåpets utgående plint till anslutningsboxen ute på Y bommen där motorn sitter är original sån där gammal plåt/flex rör.
Oskärmat innan Filter/VFD = kort anslutning filter>VFD
Original enkoder kablage som satt till Siemens systemet, skarvat/skärmat från 50 D-Sub till Kanalog ingång. Här finns det förbättringar att göra helt klart och det kommer att ske den dagen jag får hem drivarna till mina AC snurror. Då lär det bli rocky-rokad i skåpet med kabeldragningen då allt ska dras nytt.
Oskärmat innan Filter/VFD = kort anslutning filter>VFD
Original enkoder kablage som satt till Siemens systemet, skarvat/skärmat från 50 D-Sub till Kanalog ingång. Här finns det förbättringar att göra helt klart och det kommer att ske den dagen jag får hem drivarna till mina AC snurror. Då lär det bli rocky-rokad i skåpet med kabeldragningen då allt ska dras nytt.
- tecno
- Kontakt:
Jag blir fan inte klok på vad det är som händer.
Har idag kört lite stress program med
G0x0y0z0
G0x10y10z10
detta i hundra cykler
1 av 6 körningar ballade ur, maskinen stod och skakade utav bara fan så det var nödstopp å det snaraste.
Klart irriterande....
Har idag kört lite stress program med
G0x0y0z0
G0x10y10z10
detta i hundra cykler
1 av 6 körningar ballade ur, maskinen stod och skakade utav bara fan så det var nödstopp å det snaraste.
Klart irriterande....