Dubbla NPN, ena triggar den andre.

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
DavidS

Dubbla NPN, ena triggar den andre.

Inlägg av DavidS »

Behöver koppla in en last på 5V på en digitaltimer som ger ut 1.2V(NiMh), vet ej hur mycket ström timern orkar driva så vill lägga mig så lågt som möjligt.
Driver lasten med ett 7.2V LiPo med en spänningsregulator mellan så jag får ner spänningen till 5V.

Är ingen hejare på elektronik direkt så måste fråga om något är helt galet med kopplingen.
Q1 i bilden är en liten klen transistor och Q2 är en kraftigare. Nu i efterhand ser jag att motståndet på 4.7k förmodligen skall bort ur kretsen eller sättas parallellt med motorn.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Dubbla NPN, ena triggar den andre.

Inlägg av TomasL »

Nej, detta kommer inte att funka.
Spänningsfallet över Bas-emittrarna är högre än ditt 1,2V batteri, så trissorna kommer inta att driva.

Du får räkna fram hur mycket ström du behöver genom basarna för att få reläet att dra, dvs trissorna måste bottna ordentligt.
Ta bort 150 ohms motståndet, sätt ett lämpligt kollektormotstånd på Q1.
Storleken räknar du ut genom att få fram hur mycket bas-ström du behöver för att Q2 skall bottna.
Eftersom Ube i regel är runt 0,7V så lär du behöva 1,4V minst i stället för 1,2V.
Dock får du kika på trissornas datablad för att få fram Ube, du skall dessutom titta på MAX-värdet när det gäller Ube, och MIN-värdet när det gäller strömförstärkningen.

4,7k gissar jag att du behöver för att Vregen skall få en minsta last, den skall då ligga mellan Uut på Vregen och jord.
Stroleken på 4k7 får du fram genom att titta på databladet för Vregen, det finns sannolikt en siffra som heter just lägsta ström eller nått sånt.
Ta närmast lägre motstånd för det värde du räknar fram.
Användarvisningsbild
NULL

Inlägg av NULL »

Tänker jag rätt?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Nej.

Du har ingen säkring av att läckströmmar inte aktiverar transistorerna.

Om utgången från timern verkligen är en potentialfri kontakt kan det fungera - om du monterar ett motstånd mellan bas och emitter på båda transistorer.

Är utgången en spänning som skiftar från 0V till 1,2V kommer det INTE att fungera!
DavidS

Inlägg av DavidS »

Jag satte upp samma koppling som NULL igår på papper men med skillnaden att R2 sitter mellan T1/T2.
Hur mäter man vilken typ av utgång det är på timern? När jag kollade så ser den ut att komma direkt ifrån en cpu så det är förmodligen 0-1.2V.

Jag tror jag får hem och testa efter jobbet helt enkelt.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Om det kommer från en µC är det helt säkert en totem-pole utgång och då fungerar din koppling inte!

Du kan lösa det med 2 st transistorer men T2 bör då vara N-MOSFET för att det ska fungera bra (fungera alls...)

Steg 1: en vanlig BC547 (eller liknande) kallas Q1. Koppla emittern till timer-utgången. (Ja, emittern!)
Steg 2: Q1 bas kopplas via ett 2k2 motstånd till VCC (1,2V). (Ja, basen!)
Steg 3: Q1 kollektorn kopplas via ett 10k motstånd till VDD (+5V eller mer).
Steg 4: Q2 (N-MOSFET) source till GND.
Steg 5: Q2 gate till Q1 kollektor.
Steg 6: Q2 drain till motor, snubberdiod osv.
ie
EF Sponsor

Inlägg av ie »

Eller...

T1 en NPN till jord. T2 en PNP. Kollektorn på T1 via lämpligt motstånd till basen på T2.
DavidS

Inlägg av DavidS »

@ie
Jag är säkert ute och cyklar igen men är det ungefär så här du menar? (Glömde motstånd på 500Ohm parallellt med motorn, Vreg är en 7805 som kräver minst 5mA)

Funderar på att ge upp den här timern och köra med en annan som jag har 5V på... fast det skulle vara kul att få den på 1.2V att fungera.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Om du kunde tala om vad för någon timer det är du har, så är det hela enklare.

Ärligt talat, här håller vi bara på att gissa, pga avsaknad av vital information.
DavidS

Inlägg av DavidS »

Jag saknar tyvärr info om timern, plockade isär en digitaltimer från clasohlson och tog timern från den.
Det får nog bli att se efter något annat alternativ, verkar alldeles för osäkert att använda den timer jag har.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

DavidS: Kopplingen ska nog fungera men du har klantat dig ganska mycket med lite småsaker.

R2 på 22 Ohm??? Är det viktigt för dig att elda upp transistorn eller utgången snabbt? 570 Ohm är i minsta läget men den bör vara under 1k.

Och du "måste" ha ett motstånd mellan bas och emitter på Q1, annars kan du inte vara säker på att inte läckströmmen i Q2 får den att dra lite hela tiden. Ett värde på kanske 2,2k eller så duger bra.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Om timern är en "äggklocka" så tänk också på att den avger ett pipljud snarare än en likspänning på utgången.

I kopplingen med NPN+PNP-transistor kan du då ersätta R1 med två seriekopplade motstånd. Komplettera med en kondensator vars ena ände sitter mellan de båda motstånden och vars andra ände sitter mot +7,2V. Då kommer "pipljudet" att filtreras bort.

"Vänstra" motståndet som ersätter R1 har då lämpligtvis precis närmaste standardvärde ovanför gränsen för hur lågt motstånd man kan ha utan att bränna NPN-transistorn , och "högra" motståndet som ersätter R1 räknas då helt enkelt ut som "gamla R1" minus "vänstra R1-ersättaren". Med detta val av motstånd så kommer kondensatorn laddas så snabbt som NPN-transistorn tål och du får inte särskilt långsam start av motorn.

Men förutom pipljud så är det väl också så att pipet inte är konstant utan "pulsat" på de flesta "äggklockor", så det kanske behövs lite större tidsfördröjning med kondensatorn och då är vi kanske inne på en koppling med tre transistorer för att inte behöva ha jättestort värde på kondensatorn.
Skriv svar