Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skrivare)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
diesel

Re: Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skriv

Inlägg av diesel »

@ KriJu

Jo jag får samma antal sidor i pdf'n som du har för mig att den var i samma storlek när jag
hade den liggandes på hd'n då jag skruvade ihop min skrivare, svär inte vid det men så var det nog.

Å den nedre länken är nere för mig med.
KriJu

Inlägg av KriJu »

Har en version av pdf:en med bara 205 sidor och en med 220 och nu denna med flera tomma sidor.
Hoppas de släpper den kompletta snart. Konstigt att den heter version 1.0 när den inte är komplett.
hawkan

Inlägg av hawkan »

Har lekt lite med fsr och det är helt klart den väg jag ska gå framöver. Äntligen är min insexnyckelsats från Clas Ohlson komplett igen.

Utgick från jcrocholl's fsr-branch av Marlin, den där han mäter med adc-n från temp-givaren från heatbeden. Gjorde om så att heatbeden funkade som vanligt och mätte motståndet i fsr-erna med adc på T2. Det fungerade jättebra, bara strul med vilken gräns som skulle gälla, det var väldigt känsligt på exakt hur jag la glaset på fsren. Kunde skilja flera hundra i värde från adc-n. Modifierade Marlin-koden så att fsr-ernas motstånd mättes alldeles i början av G29-kommandot, och lät 85% av detta värde betyda kontakt med hotenden. Det fungerade väldigt bra, nåt sånt ska det vara. Gjorde ett antal utskrifter med detta och är mer än nöjd.

Egentligen fungerar det tillräckligt bra nu, nackdelen är att jag är hänvisad till just fsr-branchen av Marlin, eller att jag själv gör dessa modifieringar t ex Repetier som jag kör ibland. Och det orkar jag nog inte.

Inspirerad av Wing Wong i https://groups.google.com/forum/#!topic ... ckthc7Tr0M har jag lekt med att använda en ATmega för att mäta fsr-ernas motstånd och precis som en ändlägesbrytare leverera on eller off till Rampsen. Då skulle fsr kunna användas till alla versioner av Marlin/Repetier. Det han inte löst är kalibrering eller "normalvärde", men jag tänker att det kan analyseras fram självt under drift. Det glidande medelvärdet håller sej inom +- 1, men mellan varje mätning kan värdet variera ganska mycket. Som sista utväg kan en manuell brytare trigga en inställning av normalvärdet för fsr.
Trummar jag med fingrarna på skrivbordet ändras värden kanske 5-10%. Känsligt är det, gäller bara att utnyttja det. Till slut så ska det in på en mindre processor, får se lite hur mycket data jag kommer att använda.

Under jobbet med detta fick jag skrota mitt nätagg, det levererar spikar på nätet med 12 µs intervall som fick usb-porten på ATmegan att spåra ur. Kör nu med ett bilbatteri tills jag fått fatt i ett vettigt nätagg med stabiliserad spänning.

Kodar nu upp fsr-funktionen så att den är klar tills hotenden är reparerad.

Kollade förresten upp och både Marlin och Repetier har M42 för att sätta output på en pinne. Då kan jag använda den för att trigga en sättning av normalvärdet:
M42 Pn S1
M42 Pn S0
G29
n är en ledig pinne att välja från AUX-1 eller AUX-2 på rampsen.
ampen

Inlägg av ampen »

Haloj,
Efter att ha plöjt igenom hela Velleman k8200 tråden och denna tråd är jag helt såld på att bygga en Kossel nu. :shock:

Ska börja att beställa lite delar i dagarna.

Tack alla som bidragit till tråden mycket intressant läsning. :tumupp:
Användarvisningsbild
runsren

Inlägg av runsren »

Välkommen... :)
Personligen tycker jag att det finns många bra tips,förslag och lösningar på denna forumet.

Det enda nackdelen är de inte finns någon bekväm "har läst" notis (typ gilla knappen)för att visa sitt intresse för allt man tycker är värt att notera. En del tips/lösningar/förslag har man oftast inte något att kommentera men skulle ändå vela visa sitt engagemang.
Det enda ställe som man ser att någon har varit på sin inlägg är med bilder, där ser man antal individer som har tagit en titt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
diesel

Inlägg av diesel »

Vilken underbar dag detta kom och bli, lyckas att blåsa in en helt okonfigurerad Marlin i min kossel
med rätt Z offset då jag lyckas att ändra den vid något tillfälle 4-5 olika Marlin firmwares
liggandes på disken till höger och vänster, så nu är det bara att börja om.
Steg ett var att radera allt som har med Marlin att göra på min dator

Någon som kan rekommendera någon branch ?
Johann's marlin
ErikZalm's marlin
Repetier
etc.

@edit auto probningen kan jag leva utan
Användarvisningsbild
konig7070

Inlägg av konig7070 »

Jag har bytt från Marlin till Repetier och tycker att Repetier är bättre. Bland annat är menyerna bättre om man använder en LCD. Och den använder EEPROM till att spara alla kalibreringsvariabler för enkel åtkomst via Repetier Host. Det finns även en trippmätare som håller reda på antal meter filament som har förbrukats och gångtid.

Och deras web config-tool är trevligt att använda. http://www.repetier.com/firmware/v091/
Användarvisningsbild
diesel

Inlägg av diesel »

Ptja varför inte, ska prova kör ju ändå deras programvara på pc sidan så.
hawkan

Inlägg av hawkan »

Ja Repetier och Repetier-host fungerar väldigt bra ihop. Håller med om att Repetier fungerar väldigt bra.

Johann's Marlin är bäst på auto-probning om man nu vill ha det men det behövde du inte. Fungerar också bra ihop med Repetier-host. Jag hade en bädd som var vriden några tiondels mm, det klarar denna versionen av att kompensera. Denna kör jag nu.

Finns också en version av Marlin https://github.com/RichCattell/Marlin som ska kunna justera in alla inställningar själv. Har inte sett någon här använda den så du kan ju bli först :)
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

Varvade ner hjärnan efter helgens arbetspass med att löda ihop 6st kretskort för FSR till digital IO:

Bild

/// Marcus
Bkrr

Inlägg av Bkrr »

http://www.ebay.com/itm/Kossel-Mini-3D- ... 35d33c5a52

Hittade jag på ebay, kanske ett bra alternativ till Blomker kitet.
Vad tror ni på denna, vågar man lita på dem?

Zake
Användarvisningsbild
diesel

Inlägg av diesel »

@ Bkrr

Folk verkar ju nöjda med han som säljare, kanske inte värds mycket poäng men någonstans skall väl dom ärliga säljarna börja också.
Jag själv skulle då handla finns ju alltid Paypal skydd utifall det visar sig att det skulle bli några problem, har dock aldrig behövt använda det än
__a
Kontakt:

Inlägg av __a »

Är det inte bara Blomker själva som säljer samma kit även via Ebay? :shock:
Användarvisningsbild
kiwi

Inlägg av kiwi »

Jo det är ju Blomker som säljer det där.
Bkrr

Inlägg av Bkrr »

Tack för svaret!
Får nog bli en kossel mini komplett från eBay.
De har varit ganska tyst här senaste dagarna.

Zake
Skriv svar