Min flerop "Ett evighetsprojekt"

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Min flerop "Ett evighetsprojekt"

Inlägg av DW »

Jag kommer knappt ihåg när den köptes, min DahLih 510 MCV.
Enligt http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... 38&start=0 så var det 2011.
Front Dah Lih.jpg
Fortsätter i sakta lunk och beskriver lita av det som skett under denna utdragna tid.

När väl utbyggnaden av verkstaden var klar så var det dags att få den på plats. Lite för tidigt eftersom jag inte var klar med diverse som el, inredning, golvslipning mm.
Men maskinen var inhyrd hos ett logistikföretag inne i stan. Den kostade en del att ha den där men väl värt pengarna då den stod i 20 graders värme.
Under rengöringen tog jag lite bilder, några kanske ger lite hjälp för någon annan på EF som ser hur vissa prylar ser ut o funkar.
Ser jag i backspegeln idag så hade jag aldrig köpt den om jag vetat om hur fruktansvärt skiten den var.
Om det nu finns fördelar med eländet så är väl att jobben tydligen varit i aluminium så mekaniskt finns inga större fel idag.
Tryckluft är ju bra till mycket men i detta fall så finns/fanns det alu i precis alla skrymsel.
Om inte alu kom in så vart det olja från skärvätskan eftersom vattnet dunstat med tiden.
Alla ändlägesbrytare, inne i manöverskåpet! I elektronikskåpet, på ställen jag bara undrat hur det kom dit.
Mina kulskruvar är mycket väl omhändertagna eftersom alla facken ~16st som ligger under fräsbordet var fyllda med olja lång över själva skruven :tumupp:
skitig sida.jpg
Lite Såpa gör susen
Ren gavel.jpg
Skruven nu synlig efter att 50% olja var borttagen
X-skruven.jpg
Ok, idag körde jag maskinen i över 2 timmar och allt fungerar bra. Då var det dags att kapa lite kablar!
Alla kablar utom de som är gjorda av pvc är mer eller mindre förstörda av oljor mm. Så X-axeln kablage skall bytas.

Men nya är på gång efter kontakt med en duktig kille från Småland. Ägaren av Storebro teknik AB med namnet Lasse.
Han kan jag rekommendera som rep kille på Siemens styrsystem. Han fixade min åskskada på någon timma medans ett annat företag
inte är klara med sitt jobb ännu efter 7 månader :tumner: Vilket skriver jag inte i denna stund innan jag vet slutresultatet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av DW 4 april 2014, 11:22:03, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Min flerop "Ett evighetsprojekt"

Inlägg av tecno »

idag körde jag maskinen i över 2 timmar och allt fungerar

Strålande :tumupp:

Då är det 'bara' lite kvar då.
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

Hej på dej Bengt!
Lite o lite, nu för tiden kan det ju ta en 14 dagar för att dra åt en mutter :)
Det är en del pyssel med att ta bort en del skyddsplåtar men ett lätt jobb som jag ser det.
I går funkade faktisk även verktygsväxlaren så vi får se om turen håller i sej, bytte även några kontroll lampor för ATC.
Och slutligen vad jag förstår så behöver alla parametrarna ses över, gränslägena verkar ligga väldigt nära de maximala värdena för resp axels max-min måtten.
Jag får leta i tabellrena eller helt enkel justera in nockarna bättre.

Så helt arbetslös är jag inte.
MatsN

Inlägg av MatsN »

Det lilla jag skruvat i Dahlih så verkar det vettiga maskiner. Är den inte alltför hög så kan jag köpa den billigt av dig :mrgreen:
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Du har nog missat att DW har byggt en speciell koja till maskinen Mats :)
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

Hej MatsN,
-den har varit till salu flera gånger under tiden jag skyfflat aluminiumpulver men lägger man ihop tiden hos logistik vilohemmet,
transporter, utbyggnad av 18m² som tog över ett år är jag nog uppe i samma som en ny maskin :humm:

Men lik förbannat så efter någon dag när allt har lagt sej så tror jag nog den kan vara en bra maskin.
Nu har jag inte kunskapen att jämföra maskiner rakt över men den har kostat 650 000kr -93 + moms? så bara skit är det nog inte.
Som vanligt är ju allt till salu bara man får rätt pris :) Här är hyddan från framsidan...
ga verkstad-2.jpg
Nya delen.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MatsN

Inlägg av MatsN »

Den verkar ha fått ett bra hem där.
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

Vad har du för erfarenheter av DahLih maskiner. Jobbat med de eller reparerat de?
MatsN

Inlägg av MatsN »

Inte så mycket än. Ska nog göra service på en inom kort då får man ju en större uppfattning hur den är byggd. Bara bytt en cylinder till utbalanseringen på en och lite andra yttre smågrejer.
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

Ser du bor i Luleå , har du några kompisar på räddningstjänsten på F21?
MatsN

Inlägg av MatsN »

Jo en känner jag som jag vet. Han har jobbat på ambulansen tidigare.
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

Dagens jobb var att demontera de kablar som är till X-axelmotorn. De är bara skit kvar i princip.
Höljet är upplöst och kablarna går inte att böja mer utan är fast i sin senast form, allt pga skärvätskan.
Nu har jag lite tur för Y-axelns kablar är inte utsatta för skärvätska liksom Z-axeln som går i en kabelkedja över maskinen.
Så nu återstår att fixa en ny. 18 kablar varav troligen 15 är anslutna i ett kretskort.
Skriv svar