Enligt http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... 38&start=0 så var det 2011. Fortsätter i sakta lunk och beskriver lita av det som skett under denna utdragna tid.
När väl utbyggnaden av verkstaden var klar så var det dags att få den på plats. Lite för tidigt eftersom jag inte var klar med diverse som el, inredning, golvslipning mm.
Men maskinen var inhyrd hos ett logistikföretag inne i stan. Den kostade en del att ha den där men väl värt pengarna då den stod i 20 graders värme.
Under rengöringen tog jag lite bilder, några kanske ger lite hjälp för någon annan på EF som ser hur vissa prylar ser ut o funkar.
Ser jag i backspegeln idag så hade jag aldrig köpt den om jag vetat om hur fruktansvärt skiten den var.
Om det nu finns fördelar med eländet så är väl att jobben tydligen varit i aluminium så mekaniskt finns inga större fel idag.
Tryckluft är ju bra till mycket men i detta fall så finns/fanns det alu i precis alla skrymsel.
Om inte alu kom in så vart det olja från skärvätskan eftersom vattnet dunstat med tiden.
Alla ändlägesbrytare, inne i manöverskåpet! I elektronikskåpet, på ställen jag bara undrat hur det kom dit.
Mina kulskruvar är mycket väl omhändertagna eftersom alla facken ~16st som ligger under fräsbordet var fyllda med olja lång över själva skruven

Alla kablar utom de som är gjorda av pvc är mer eller mindre förstörda av oljor mm. Så X-axeln kablage skall bytas.
Men nya är på gång efter kontakt med en duktig kille från Småland. Ägaren av Storebro teknik AB med namnet Lasse.
Han kan jag rekommendera som rep kille på Siemens styrsystem. Han fixade min åskskada på någon timma medans ett annat företag
inte är klara med sitt jobb ännu efter 7 månader