Temperaturreglerad induktionsplatta

Berätta om dina pågående projekt.
superx

Re: Temperaturreglerad induktionsplatta

Inlägg av superx »

limpan4all skrev:Intressant projekt om du behöver en temperaturgivare så kan jag bidra med en lämplig PT-1000 givare om du bara skickar ett PM med din adress (dykrör måste du dock fixa själv eller så får den titta ned uppifrån). (utan kostnad för dig såklart)
http://www.intelcontrols.com/AKF1013507

Vilken är då min baktanke, jo en sådan finns.
Om du får till allt bra, att du säljer ett bestyckat och programmerat kretskort till mig...
Jag har en liten hög PT-givare, men jag kanske återkommer om jag behöver fler. Vilket av korten är du intresserad av?
mAVRick

Inlägg av mAVRick »

superx skrev:Du får nog rita ett schema, för jag fattar inte vad du menar. Får jag mitt kort att funka kan du köpa ett billigt av mig.
Jag har bifogat ett försök till schema. Tror du jag är helt ute och cyklar eller skulle det kunna funka? Annars skulle jag väl kunna tänka mig att använda en flerpolig brytare för att välja antingen eller.
Jag är absolut intresserad av att köpa ett kort i sådana fall! Varför uppfinnna hjulet igen? Dessutom verkar ditt kort så proffsigt, och jag vet hur mina veroboards brukar sluta... Och jag kan dessutom tänka mig att det skulle kunna finnas fler ölbryggare än jag som är intresserade, om du lägger ut en post på svenska hembryggarföreningens forum t.ex. när du känner dig färdig.Kanske inga mängder, men det finns iaf en handfull till som jag vet har den plattan.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
superx

Inlägg av superx »

Ok, då fattar jag. Hm... det kanske skulle funka, men det är svårt att veta. Kan tänka mig att någon skum sidoeffekt skulle kunna dyka upp.

Tyvärr har jag lite dåliga nyheter. Som jag skrev så råkade jag vid ett tillfälle kortsluta signaljord (tror jag det var) och chassi. Ett Arduino-kort tvärdog vid detta tillfälle. Tyvärr så visade det sig idag att även kortet med 7-segmentsdisplayen i plattan är paj. Det drar numera för mycket ström, och 5V-matningen stannar på ~3V innan strömbegrensningen i regulatorn slår till (antar jag). Plockar jag bort 7-segmentskortet landar spänningen på strax över 5V.

Nu är det svårt att veta om även resten av elektroniken är död, eller om det enbart är lysdiodsdrivningen som är paj. Den enda IC-kretsen på det konstaterat felande kortet är en SM1628C, och den verkar inte vara superlätt att få tag på dessvärre. Ska försöka avgöra om resten av elektroniken också är trasig i morgon. Är den det, så har det här projektet hamnat i en rejäl uppförsbacke. Att köpa en platta till känns inte superlockande.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Om saker gick sönder av kortis signaljord-chassiejord så kan ni väl vara halvsäkra på att signaljorden *INTE* är galvaniskt skiljd?

Nu drar ju en platta rätt mycket ström, annars hade det väl varit bra att labba med isolertrafo...
superx

Inlägg av superx »

Jo, det stämmer. Ska koppla in den via isolertrafon nästa gång så klart. Men borde man inte kunna mäta upp galvanisk kontakt mellan signaljord och något på primärsidan om den inte är isolerad? Tror inte jordfelsbrytaren löste ut heller förresten, men det låter ju ännu konstigare.
mAVRick

Inlägg av mAVRick »

Aj då, vad trist. Du är säker på att det är led kortet som tagit stryk så det inte är regulatorn?
Om du är säker, så kontakta hendi och/eller best china (som sköter tillverkningen). Och hör om det går att köpa som reservdel.
Edit: Jag måste öva på läsförståelsen. Såg ju nu att du inte alls var säker. Men ändå...
superx

Inlägg av superx »

Nu har jag bytt LED-drivaren. Matningsspäningen ser mer normal ut efter det, men inget händer ändå när jag slår på strömmen. Suck!

Antar att MCU:n är död. Det är en S3F9454 förresten. Någon som vet något om denna?

Till råga på allt så råkade jag hitta denna när jag googlade lite:
http://www.61ic.com/code/archiver/?tid-602590.html

Verkar vara krets-schema och källkod för en platta som är väldigt lik min. Hm... Vad sjutton ska jag göra nu då? Köpa en ny MCU på ebay och hoppas att det går att programmera den kanske, men det känns lite långsökt.
superx

Inlägg av superx »

Har pillat lite mer i plattan och jämfört med krets-schemat jag hittade. Hendi-plattan är väldigt lik, och många motståndsvärden är desamma. Källkoden är rätt lätt att förstå dessutom. Jag är lite, lite sugen på att stoppa dit en AVR-processor och se om det går att hacka ihop en egen styrning baserad på det som gick att hitta i källkoden som fanns tillgänglig. Tror inte det är supersvårt faktiskt.

Skulle bara behöva hitta en processor med +5V på pin-20 och jord på pin-1, annars får man väl göra ett adapterkort.
superx

Inlägg av superx »

Lågspänningsmatningen är inte isolerad från nätet förresten. Det är helt konstaterat nu och kan ju vara bra för andra att veta. Oavsett så är det ingen bra idé att pilla i apparaten när den är igång eftersom det antagligen kan bli 1kV över spolen också.
mAVRick

Inlägg av mAVRick »

Long time, no hear!
Hur har det gått?

Nu kanske det inte är aktuellt längre, men det här:
http://openschemes.com/2011/04/28/manua ... n-cooktop/
kanske kan vara till hjälp?
Om hendi:n levererar liknande utsignaler, så verkar ju som sagt inte så svårt att tillverka egen styrning.
Skriv svar