Förfrågning angående radiobygge...

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Fonky

Förfrågning angående radiobygge...

Inlägg av Fonky »

Vi är nybörjare och har byggt en...http://mikroelektronika.co.yu/english/p ... pter3c.htm
Den översta, "The simplest amplified radio reciever".

Vi hör bara knaster ur hörlurarna, vet ni något sätt som man kan kolla vad felet är? Ni kanske vet något vanligt nybörjarfel eller liknande...

Tack på förhand.
M!k@el
Kontakt:

Inlägg av M!k@el »

Hur mycke nybörjare är ni?
Användarvisningsbild
slowfly

Inlägg av slowfly »

Det är inte så att ni har byggt en AM radio?
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

Jag är inte alls kunnig när det gäller radioprylar, men det där ser ut som en AM-mottagare tycker jag... kan jag ha rätt måntro? Kolla isåfall med en köpt radio att det finns något vettigt att ta emot på AM-bandet...
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Det är en AM mottagare. Eftersom det bara är knaster kolla ev att det inte är något glapp i strömförsörjningen eller någon annanstans då detta förstärks.

Som diod så måste man använda antingen en schottkydiod eller en av germanium, det brukar vara det vanligsta nybörjar felet hos dom som jag sett att dom använder en vanlig kisel diod. En kiseldiod fungerar inte alls.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

sådanna här byggen brukar sällan bli rätt

som sagts innan germanium diod, lång trådantenn, prova att stämma av den på andra frekvenser, och provmottagning en bit efter solens nedgång
Fonky

Inlägg av Fonky »

tack för svar...vi hade använt en kiseldiod vilket då är felet. :oops:
Fonky

Inlägg av Fonky »

Någon som kan förklara varför en kiseldiod inte fungerar eller som har en länk som förklarar. All hjälp uppskattas!

Peace!
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

En kiseldiod fungerar alldeles utmärkt till detta...om ni är mycket nära sändaren.

Anledning: en germaniumdiod börjar leda vid en spänningsskillnad om ca: 0,1-0,2V, en silicium behöver o,6-0,7V för att komma igång.

Den "radiomottagare" nu länkar till är egentligen bara en avstämd svängningskrets som samlar upp energi från "rymden" och likriktar den. Signalen är alltså oerhört svagt, antennfältstyrka brukas anges i µV/m så det är inte mycket "fjutt" i signalen som ni kan förstå.

Det är samma anledning som gör att öreproppen måste vara en extremt högohmig (kristallpropp), belastningen blir för stor annars.

Mitt råd: skippa den radio eller bygg till en lämplig förstärkare, skulle ni äntligen höra något utan dessa tillbehör är det sannolikt fiskerinoteringen med styrkan "TYST för faaan.....JA.....den låter...men jag hör inte mer"
Marre

The simplest amplified radio receiver

Inlägg av Marre »

Hej! Mottagarn bör absolut funka, åtminstone nattetid samt på hösten-vintern. Men den kräver nog både jordledning och någorlunda lång antenn, helst utomhus.
Skriv svar