3D skriva Låda
-
3D skriva Låda
Hejsan. Jag är i färd med att bygga en "låda" som skall monteras på en cykel. I lådan kommer batterier och elektronik att monteras. Jag har lite olika funderingar på hur lådan skall konstrueras, och tänkte dryfta en ide här. Samtidigt som jag kollar möjligheten att få hjälp med tillverkning. Här kommer några förklarande bilder på vad jag tänkt mig:
http://sv.tinypic.com/r/v6u7me/8
ttp://sv.tinypic.com/r/jkk3z5/8
http://sv.tinypic.com/r/wi8wao/8
Det två första bilderna är hur jag tänkt mig att det ska bli. Medans den sista bilden är en "sprängskiss" för det delar jag tänker mig att lådan byggs upp utav. Utanpå den här "ramen" kommer sedan 2 aluminiumplåtar agera sidostycken. Sidostyckena har jag tänkt fästa i plastramen med genomgående bult och mutter.
Min tanke är att ramen skall tillverkas med hjälp av en 3D skrivare, i lämplig plast. Hur många "U-profil" segment den behöver byggas upp utav beror förstås på hur stor utskrift yta den som tar på sig att göra utskrifterna har tillgång till. Vad gäller val av plast tar jag gärna emot förslag. Jag tänker mig sen att jag skal epoxilimma samman alla "U-profiler".
Så för att avrunda, någon som har tankar och idéer kring konstruktionen? Finns det någon som skulle vilja ta på sig att göra utskrifterna mot överenskommen betalning?
http://sv.tinypic.com/r/v6u7me/8
ttp://sv.tinypic.com/r/jkk3z5/8
http://sv.tinypic.com/r/wi8wao/8
Det två första bilderna är hur jag tänkt mig att det ska bli. Medans den sista bilden är en "sprängskiss" för det delar jag tänker mig att lådan byggs upp utav. Utanpå den här "ramen" kommer sedan 2 aluminiumplåtar agera sidostycken. Sidostyckena har jag tänkt fästa i plastramen med genomgående bult och mutter.
Min tanke är att ramen skall tillverkas med hjälp av en 3D skrivare, i lämplig plast. Hur många "U-profil" segment den behöver byggas upp utav beror förstås på hur stor utskrift yta den som tar på sig att göra utskrifterna har tillgång till. Vad gäller val av plast tar jag gärna emot förslag. Jag tänker mig sen att jag skal epoxilimma samman alla "U-profiler".
Så för att avrunda, någon som har tankar och idéer kring konstruktionen? Finns det någon som skulle vilja ta på sig att göra utskrifterna mot överenskommen betalning?
Re: 3D skriva Låda
Bifoga gärna bilderna istället för att länka till tinypic, så försvinner de inte om ett halvår. Dessutom slipper man klicka på länkar för att öppna dom, de visas direkt i tråden.
-
Okej, tack för tipset.

I min brottningsmatch med det skrivna språket glömde jag ju något av det viktigaste, dimensioner! Lådan är 75mm "djup" och det längsta "profil stycket" som ses underst i bild 3 är 490mm långt.

I min brottningsmatch med det skrivna språket glömde jag ju något av det viktigaste, dimensioner! Lådan är 75mm "djup" och det längsta "profil stycket" som ses underst i bild 3 är 490mm långt.
- Klas-Kenny
Bara en spontan tanke, varför bockar du inte bara profilerna av aluminium istället? 

-
Jag kollade på det till en början, men dimensionerna på det profiler jag hittat är 60 alternativt 80. Där 60 blir för snävt och 80 bygger för mycket. Men tack för tipset! Jag har även funderat på att bocka plåt och svetsa ihop, det var grundtanken. Men mina färdigheter med TIG'en är inte så fantastiska så därför blev det att utforska det här spåret!
-
Ser att jag läste lite tokigt innan jag svarade ovan, men mitt svar täkt ju in vad du faktiskt skrivit, så låter det stå.
Ja man du bockar en egen profil av plåt, alternativ låter plåtslagare göra de... Man kan ju även bocka hörnen och bara gersåga sidorna..
Alternativt sektionera ner en 80mm profil på längden och svetsa ihop den igen till rätt brädd, mycket mer jobb och risken att de slår sig och håller på..
Alternativt sektionera ner en 80mm profil på längden och svetsa ihop den igen till rätt brädd, mycket mer jobb och risken att de slår sig och håller på..
-
Återigen tack för tips och synpunkter! Jag är fortfarande inne på 3D spåret, drar iväg ett pm till dig Heed med lite frågor.