Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
drh

Re: Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer

Inlägg av drh »

Viktigt är att man inte får flott/fett på tejpen från t.ex. händerna, bra att vara nytvättad.
Och när man trycker fast tejpen är det bra att använda en bit hushållspapper eller liknande.
Användarvisningsbild
Kulla
Kontakt:

Inlägg av Kulla »

Verkar som att jag gjorde fel på allt jag kunde göra :roll:
dbostream

Inlägg av dbostream »

Vad kan det bero på att det ibland blir ojämna ytterkanter på en utskrift, om man skriver ut en kub t.ex. och kollar på den från sidan så kan de vertikala kanterna vara lite hackiga (det är inga förskjutningar). Detta händer bara ibland.
alumin

Inlägg av alumin »

Dags att byta filament snart igen :vissla: , hur brukar ni göra när ni byter? Backar ni upp den gamla tråden innan den tar slut helt eller försöker ni skjuta på med ny tråd? Sist försökte jag skjuta på men nya tråden matade inte/fastnade på en kant. Fick inte ut den gamla tråden helt heller så fick plocka isär extrudern och hittade en 3 cm bit som inte smält :(

Drh, vilket ritprogram använder du? Behöver ett för hemmabruk :)
Zkronk

Inlägg av Zkronk »

När man kör slut på filament brukar jag backa/dra tillbaka den lilla stumpen som är kvar, och sedan i med det nya..
Jag misstänker att det kan bli problem som du säger med att en liten bit fastnar kvar annars.

Google Sketchup funkar helt ok att rita enkla modeller i och exportera till STL med ett plug-in.
Dock ger det ibland lite "defekta" modeller så en vända i Netfabb för att kontrollera och eventuellt reparera modellen rekommenderas.
dbostream

Inlägg av dbostream »

Tack för Netfabb tipset, det händer ganska ofta iaf om jag ritar små modeller i SketchUp (tycker det verkar fungera bättre att rita stora modeller och sedan skala ner i Repetier-Host) att Repetier-Host klagar över att de inte är "manifold" eller vad det heter.
alumin

Inlägg av alumin »

Har sketchup med stl tillägget och det funkade hyfsat sist, tänkte om det fanns nåt alternativ som rekommenderas :)

Ska absolut testa Netfabb, tack för tipset!

Går det att göra ett sådant tråd byte med backning av filament under en utskrift med? Har inte provat men man kanske kan köra manuella kommandon om man trycker pause print? Till och med mata ut lite ny tråd så man vet att matningen funkar :)

Annars får man ju chansa med att trycka på en spetsvässad trådbit efter den gamla om man vill rädda en print? Vad säger experterna?
Användarvisningsbild
drh

Inlägg av drh »

alumin skrev:Dags att byta filament snart igen :vissla: , hur brukar ni göra när ni byter? Backar ni upp den gamla tråden innan den tar slut helt eller försöker ni skjuta på med ny tråd? Sist försökte jag skjuta på men nya tråden matade inte/fastnade på en kant. Fick inte ut den gamla tråden helt heller så fick plocka isär extrudern och hittade en 3 cm bit som inte smält :(

Drh, vilket ritprogram använder du? Behöver ett för hemmabruk :)
När jag byter färg/tråd så värmer jag upp munstycket till 190 grader, klämmer ihop "fjädern" och drar ur tråden.

Har inget bra tipps på program för hemmabruk, men som någon skrev här så är väl SketchUp ett alternativ.
Zkronk

Inlägg av Zkronk »

Jag har bara provat att byta till ny tråd mitt i en utskrift en gång, det gick ganska bra förutom att min skrivare (MendelMax 2.0) enbart joggade tillbaka x- och y-axeln, inte z-axeln alltså som jag hade höjt upp lite när jag skulle se till att munstycket var ordentligt fullt med ny plast.

Så om jag ska göra en sådan manöver igen så tänker jag enbart flytta skrivarhuvudet i xy-led bort från utskriften, det går självklart att lyfta det i z-led också men då måste man i alla fall på min skrivare ställa tillbaka z-koordinaten manuellt :roll:
Användarvisningsbild
drh

Inlägg av drh »

Jag klickar på paus, kör utskriften år sidan, byter färg, matar ut tråd, klickar på kör.

Upprepar man det några gånger så får man en randig och fin utskrift :)
Eller så gör man det en gång och får en vit snögubbe med svart hatt
523.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Knappas

Inlägg av Knappas »

alumin skrev:
Har sketchup med stl tillägget och det funkade hyfsat sist, tänkte om det fanns nåt alternativ som rekommenderas :)
Själv gillar jag Designspark Mechanical http://www.rs-online.com/designspark/el ... mechanical som är fritt att använda, en enklare version av alibre design.

Du kan även prova Creo Elements http://www.ptc.com/products/creo-elemen ... g-express/ som finns i fri enklare version.
Har inte kört det så mycket men verkar gå att göra en hel del där. Har tänkt att titta på det närmare...

Ibland kan Blender http://www.blender.org/ vara trevligt beroende på vad man skall göra.

Mvh Knappas
Användarvisningsbild
drh

Inlägg av drh »

Efter allt prat om trådbyte så blev jag tvungen att byta färg
691.JPG
Blev lite svarta utskrifter
692.JPG
Användarvisningsbild
The Booo

Inlägg av The Booo »

Tjo.
Jag tänkte erbjuda en rulle tejp ”gratis”, om det är någon här som är på väg att ge upp
p.g.a att plasten inte fäster.
Användarvisningsbild
Kulla
Kontakt:

Inlägg av Kulla »

Jag är väldigt nära, men jag kommer inte ge upp. Den kommer att funka som jag vill, spelar ingen roll om det tar månad eller år 8)
Photo 2014-04-03 20 10 02.jpg
Användarvisningsbild
drh

Inlägg av drh »

Vad har din skrivare drabbats av för sjukdom?

Hoppas du får tråden idag som jag skickat till dig, spännande att som om det gör skillnad.
Skriv svar