Behöver lite hjälp med att hitta det enklaste och/eller biligaste sättet att sänka utgående spänning (gärna reglerbart) från en bredbands-UPS tillverkad av APC. Jag har lödningskunskaper, kan en del om "vanlig" el och har monterat en hel del bilstereo etc i mina dagar.
Följande vet jag om UPS:en:
Officiell ut-spänning:
12.5V DC, vilket jag iofs tycker verkar aningen udda, men så är det..
Uppmätt spänning med Volt-meter:
12.78V, så inte är det "bara" en 12V då det ligger en bra bit utanför ev marginaler för en 12V-utrustning.
Max belastning:
27Watt
Behoven:
Att få ner UPS:ens ut-spänning till så precis 12V som möjligt även om lasten (i Ampere) kan variera pga att olika laster/utrustningar kopplas till UPS:en. Så, det handlar i princip om toleransmarginaler, MEN... för att inte garantierna skall ryka (bokstavligen..) på ansluten 12V-utrustningen behöver spänningen alltså regleras ner, om än så lite.
Exempel på aktuella laster:
Ett par olika/varierande 12V-förbrukare, t ex 12V-ciggplugg för omvandling till 5V (till TellStick via USB-kabel) samt en direktkabel till en Dovado-router med antingen 12V/1.2A förbrukning (Dovado PRO) eller 12V/2A förbrukning (Dovado 4GR).
Kan nämna att Dovadons eladapter mättes till 12.18V/2A, och att garantierna bara gäller om originalladdaren använts...
Så, att chansa och koppla UPS:ens högre ut-spänning direkt på den lasten är kanske inte direkt att rekommendera.
Eftersom det trots allt är en UPS så har jag utgått ifrån att all "rening/filtrering" redan finns i den och att DC-spänningen redan är OK i alla andra avseenden, åtminstone fram till den ev lösning som jag nu hoppas någon kan föreslå.
Så, finns det någon därute som vet något om detta och som skulle kunna assistera

(Detta ärende är väl på gränsen att ligga i Projekt-delen, men i värsta fall får väl någon admin flytta det... För mig är det iaf ett projekt som i allra högsta grad är påbörjat, alla delarna finns, den sista avgörande delen i projektet är nu frågan kring sänkningen.

//Syno