MPG med Pokeys på Mach3

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
H.O

Re: MPG med Pokeys på Mach3

Inlägg av H.O »

Det är fortfarande oklart för mig vad exakt det är som inte fungerar i ditt fall.
På hemsidan står det så här om deras pendant, lätt att tolkas som att det ska fungera.
"• Simple use with PoKeys 55 and Mach with ready configured plugin for Mach"
Är det den här du menar och är den du har? Den har ju, vad jag kan se, ingen knapp för att välja jog-mode, bara axel och steglängd och det funkar väl i ditt ifall om jag förstod det rätt?

Eftersom det inte finns någon knapp för jog-mode på pendanten så måste det vara knappen på skärmen som inte fungerar (?) och den enda anledningen jag kan komma på till det är att MPG'n inte är "enablad" i Ports & Pins:
Ports & pins.jpg
Om jag konfigurerar enligt ovan kan jag sätta Mach3 i MPG-mode med Jog-mode knappen på skärmen. Jag har varken PoKeys eller MPG fysiskt ansluten. Om jag disablar MPG'n ovan så kan jag inte välja MPG mode med Jog-mode knappen.

/Henrik.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
hummel

Inlägg av hummel »

Det finns ingen jog mode-knapp så det ska pokey plugin sköta, dvs aktivera MPG (jag har sett det fungera en gång på min testburk hemma). Nu har jag testat att installera Brains från
http://www.cnc4pc.com/Tech_Docs/guide_f ... r_LPT2.htm och sedan använda port 10 (pokeys) istället för LPT2. Funkar ibland... Verkar som pokeys plugin är skakig. Jag letar vidare.

Det som inte fungerar är:
Med pokeys plugin aktiverad och konfigurerad enligt tidigare länk så fungerar inte nödstopp (går inte att starta maskinen om jag väljer att nödstoppsknappen ska fungera). Det går ibland att välja steglängd.
Kan avläsa encodern MPG1 på pokeys sidan. Men MPG aktiveras ej som jog mode.
hummel

Inlägg av hummel »

Jag tror jag hittat en lösning på problemet. Man får använda en mix av pokeys plugin och Brains. Är någon intresserad så kan jag skriva ihop en kort instruktion.
Pokeys plugin har funktionalitet för pendant men den fungerar inte utan jag utnyttjar enbart den för att hantera I/O. Sedan ligger logiken för det hela i Brains.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Rita gärna ner hur du har gjort.
perra_e

Inlägg av perra_e »

Jag är också mycket intresserad. Jag har precis börjat kika på att sätta ihop en MPG med Pokeys55.

--Per
perra_e

Inlägg av perra_e »

Jag har testat lite snabbt nu och det jag har testat fungera för mig, men med nödstoppet har jag samma problem med som hummel.
Det jag har testat är att när jag sänker en ingång på PoKeys för jogg-axel går Mach3 över till MPG jog mode och rätt axel väljs. Det fungerar även att välja Step length.

--Per
perra_e

Inlägg av perra_e »

Jag har testat lite till nu. Jag kör MachStdMill som skärm och med den så funkar inte de inbyggda pendanterna i pluginnet tillräckligt bra. Det blir fördröjningar på flera sekunder innan programmet reagerar på en knapptryckning.
Jag har sedan precis som hunnel testat med att bara använda i/o delen och sedan brains och då kommer man ner i någon sekunds reaktionstid på programmet. Det är gränsfall tycker jag. Frågan är om man kan få bättre reaktionstid om man gör macron i stället? Har aldrig gjort några till Mach3, men får väl läsa på lite.
--Per
perra_e

Inlägg av perra_e »

Nu har jag testat med macron också. Responsen från Pokeys är faktiskt omedelbar via macron. Dock kan det ta någon sekund innan Mach3 pausar en körning efter det att man har triggat pause, men det gör det faktiskt i den vanliga bildskärmen också upptäckte jag precis nu.

Summa summarum verkar Pokeys klart gångbart, även om man måste göra lite egna script.

--Per
hummel

Inlägg av hummel »

Har du några fungerade makron vi kan testa?
Jag ska göra en ominstallation av Win Xp på en disk för att verifiera och datorn verkligen är så långsam som de verkar.
perra_e

Inlägg av perra_e »

Det var väldigt enkelt. Jag har inget färdigt macro här men så här är principen.

1. Aktivera Macropump i "General Logic Configuration"
2. Gå in i "Operator/VB Editor"
3. Lägg in följande rader

Kod: Markera allt

' Konstanter för knappar i Mach3 som skall aktiveras
const StartButton=1000
const PauseButton=1001
' Userled som Pokeys genererar för önskad funktion
const PokeysStart=2037 
const PokeysPause=2038

if GetUserLED(PokeysStart) then DoOEMButton(StartButton)
if GetUserLED(PokeysPause) then DoOEMButton(PauseButton)
4. Spara macrot under c:\Mach3\Macros\<Din maskin>\macropump.m1s. Står beskrivet i detta dokument under hur man konfigurerar LCD

Här finns manual på för macron
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Lyfter denna tråd. Har behov av att byta ut ett Homann-kort som är trasigt. Om jag förstår det rätt så snaluts denna Pokeys via USB och ser då ut som ett tangentbord eller? Har en plugin som fungerar i Mach3? Kan användas för att bygga en operatörspanel med knappar och MPG-hjul?
perra_e

Inlägg av perra_e »

Då lyfter jag tråden igen och svarar lite på Anders frågor (kanske för sent men ändå).

Jag har precis börjat labba med min Pokeys 55 igen för att sätta ihop en pendant eller kanske panel. Har inte bestämt än.
Jag kan konstatera att pluginet för Mach3 är uppdaterat och väldigt enkelt att använda.
Man mappar pinnar på kortet till USERLED eller DRO och kör sedan via macro i Mach3. Man borde även kunna använda brains men jag har inte testat det.

Jag har inte testat MPG-funktionaliteten ännu men det borde inte vara några konstigheter. I vart fall inte om man binder en MPG mot en axel, men det skall nog gå att få till med en väljare av axel också.

Sätter kanske ihop en byggtråd.

--Per
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Sätter kanske ihop en byggtråd.
Gärna det!
Skriv svar