Utöka LAN till 60-70 meter mellan två byggnader?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
stoffe
Kontakt:

Utöka LAN till 60-70 meter mellan två byggnader?

Inlägg av stoffe »

Hej

Jag har ett litet problem, jag behöver utöka mitt LAN mellan två byggnader? Jag har tyvärr ingen möjlighet att dra en ethernet kabel dit vilket hade varit det absolut bästa. Det blir ett väldigt jobbigt grävjobb.

Jag har LAN dit ut nu med hjälp av ethernet över elnätet (powerline/homeplug) men vid en filkopiering så får jag ca 300-400 kb/s i hastighet. Det är för långsamt då det kan röra sig om 40-60 GB data, vilket tar ca en vecka att kopiera över. Jag har provat två olika powerline enheter, den som jag fick högst överföringshastighet med är märkt 11 Mbit, jag har även provat två 100 Mbit enheter men då gick hastigheten ner till ungefär hälften.

Det är viktigt för mig att jag har så låg latency som möjligt pga av att jag har programvaror som kräver det. (NTP uppdatering och remote desktop)

Wifi med en eller två riktantenner? Jag har en Dovado Tiny router med N-standard, kan det vara en vettig väg att gå? Hur blir det då med latencyn? Det är fri sikt i alla fall. Billig riktantenn på ebay kanske vore något? Har sett att det finns för dryga hundralappen
Användarvisningsbild
lond

Re: Utöka LAN till 60-70 meter mellan två byggnader?

Inlägg av lond »

Bara en fråga: Sitter båda powerlan-enheterna anslutna till samma fas?

Annars 2 st wlan-moduler med extern antennanslutning som du kan sätta i bryggat läge är nog lösningen.

/// Marcus

edit: http://elektronikforumet.com/forum/view ... =2&t=67269

http://www.dustinhome.se/product/501051 ... n-m5-5ghz/
B1n4ry
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av B1n4ry »

Vill du att det skall fungera stabilt och snabbt alla dagar i alla väder så skulle jag rekomendera något i stil med 2st:

Locostation M2 2.4GHz

Finns det mycket andra WLAN i närheten så skulle jag nog dessutom köra med den 100:- dyrare 5GHz varianten:
Locostation M5 5GHz

Mycket bra och stabil lösning. Har flera länkar uppsatta som gått 24/7/365 i flera år nu helt utan tillsyn.

//B1N4RY
stoffe
Kontakt:

Inlägg av stoffe »

Det låter intressant! Men en fråga, är ett wlan inte tillräckligt stabilt? En Locostation verkar inte följa någon vanlig wlan standard. Lite dyr kanske då detta kanske skulle gå att lösa för någon hundralapp eller två?

Kan jag kombinera ett wlan med befintlig powerline anslutning och på det sättet få möjlighet till högre hastighet via wlan-et men oxå ha stabiliteten som jag har i powerlinemodulerna? Dvs ha både wlan och powerline samtidigt.

Jag vet inte om de sitter på samma fas, jag vet inte hur jag ska kunna kontrollera det heller? Jag har provat mängder av olika uttag som jag tror sitter på olika faser och fått denna hastighet som den bästa.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

För en överföring av 40-60 GB/dag behövs 4 - 6 Mbit/s om man överför dygnet runt. Så även powerline adaptern för 11 Mbit/s på 50% borde klara uppgiften? Något i problembeskrivningen haltar.

Någon bild på platsen mellan husen?
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

stoffe skrev:Jag vet inte om de sitter på samma fas, jag vet inte hur jag ska kunna kontrollera det heller? Jag har provat mängder av olika uttag som jag tror sitter på olika faser och fått denna hastighet som den bästa.
Lättas att kolla så att dom sitter på samma fas är att bryta alla faser utom en mellan och kolla vilka uttag som fungerar.

/// Marcus
stoffe
Kontakt:

Inlägg av stoffe »

stoffe skrev:Jag har LAN dit ut nu med hjälp av ethernet över elnätet (powerline/homeplug) men vid en filkopiering så får jag ca 300-400 kb/s i hastighet. Det är för långsamt då det kan röra sig om 40-60 GB data
400 kbs * 8 = 3,2 Mbit Vet inte var beskrivningen haltar? Detta är min maxöverföring, i snitt så har jag ca 1 Gbyte data per timme vilket är för långsamt. Jag behöver få upp hastigheten. Detta är med 11 Mbit powerline adaptern.

Jag har inte någon bild på detta, vet inte om det behövs egentligen. Två byggnader med 60-70 meter fri sikt mellan dom. Gräsmatta emellan. Träpanel på byggnaderna, tegeltak på ena och plåttak på den andra.

Ja just, jag ska testa det där med samma fas, skruva ut säkringarna.

Frågan kvarstår dock, kan jag ha wlan och powerline samtidigt? Det blir två separata nätverkskort i alla fall.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

WLAN och powerline borde gå att köra samtidigt. Kanske någon 802.11n lösning vore bra?
Användarvisningsbild
matsadona

Inlägg av matsadona »

Två byggnader, som delar på samma elcentral då eller?
stoffe
Kontakt:

Inlägg av stoffe »

Hej

Jag provar nu med Wlan och Powerline samtidigt men trafiken verkar bara gå via den ena förbindelsen.

Ja det är samma elcentral.

Ska prova med en 100 kr riktantenn på Wlanet och se om det är tillräckligt helt enkelt, jag är främst ute efter billiga lösningar i detta fall.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Köp två stycken locostation och släng powerline-grejerna.
Det är billigt, snabbt nog och väldigt stabilt.

För ungefär samma hastighet men ännu billigare köp två av dom billigaste routrarna som klarar dd-wrt och ställ i varsitt fönster på vardera byggnaden.
Det kommer gå nästan lika snabbt, men inte bli alls lika stabilt och pålitligt.

Powerline kan gå att få fart på i vissa installationer om man har tur. Det krävs två förutsättningar:
Båda enheterna på samma fas
Så låg kapacitiv belastning på fasen som möjligt, dvs koppla bort alla datorer, lysrör, tv-apparater, lågenergilampor och annat med switchad nätdel.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Jag hade absolut kört på Locostation-lösningen och slängt powerlinen, hade det varit längre avstånd så hade jag tittat på NanoStation i stället, men under ett par hundra meter så är det bara onödigt.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Locostation kostar visst 800 kr. Samt klarar 150 Mbit/s.
Nerre

Inlägg av Nerre »

stoffe skrev: Jag provar nu med Wlan och Powerline samtidigt men trafiken verkar bara gå via den ena förbindelsen.
Ska du få trafik att fördelas mellan två "länkar" så behöver du funktioner som kallas "trafikbalansering", det är inte helt trivialt att sätta upp. Dessa funktioner behövs dessutom i bägge ändar av de två länkarna.
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Ang: Locostation.
Verkar vara en ruskigt smutt lösning, men min fundering är hur riktad den är? Har en friggebod och ett garage på gården dit jag vill ha uppkoppling. Testat powerlineprylar men det fungerar inte då jag har fräsar, datorer och annat som stör ut signalen ikopplat. Skulle behöva iallafall 90 graders fov för att täcka in garage och friggebod med samma enhet, skulle det fungera?

[edit] Läser man PDF:en lite mer noggrannt står det beam-width: 60deg i alla riktningar. Måste mäta upp och se om det kan fungera.. [/edit]
Skriv svar