Hej. Mitt namn är Emil och jag är ny här på forumet.
Jag har ett litet projekt som jag tänk sysselsätta mig med nu.
Först en introducering till varför jag tänkt mig detta:
En lumparpolare fick med mig till ett stort internationellt Airsoft-spel (http://sv.wikipedia.org/wiki/Airsoft) uppe i norra Sverige med ca 1800 deltagare. Detta evenemang inkluderar även fordon och alla olika sorters dyra tillbehör. (Det finns folk som verkligen gillar att lägga pengar ut på denna hobbyn.)
Så vännen i fråga har köpt sig en fyrhjulsdriven terrängbil som i skrivandes stund byggs om för att efterlikna ett militärt fordon. Så tanken slog mig då att knåpa ihop en vapenlavett som skall husera en Kulspruta 90-replika och kamera. Detta i sin tur skall fästas på taket och styras inifrån med en laptop och styrspak.
Jag har idén, men jag har absolut noll kunskap inom elektronikstyrning, DC-motorer (12V) samt programmering för att kunna styra det hela med styrspaken genom laptopen.
(Att använda en laptop verkar enklast för en okunnig, som undertecknad, då du har display för kameran samt troligtvis husera det som krävs för att styra det hela.)
En väldigt grov skiss ritad snabbt för hand för att få ett litet hum om hur jag tänkt mig. (3D-program? I don't even...)
Eftersom jag beskriver mig som total novis så vet jag inte vad för motorer som krävs, komponenter för att styra det hela, är den nuvarande tanken för att röra lavetten i de olika planen totalt frustrerande. Detta har jag inte den blekaste om. Vilket ledde mig till detta forumet.
Kan även tillägga att replikan väger 6,5kg. Vad själva konstruktionen kommer kunna väga har jag inte kommit till än. Först är jag nyfiken om det här är genomförbart av mig med expertis av andra vänliga personer.
Så den slutgiltiga frågan lyder:
Finns det folk här som kan tänka sig att dela med sig av sin kunskap inom elektronik så jag har en chans att sjösätta denna idén.
Taklavett styrd via laptop och styrspak.
Taklavett styrd via laptop och styrspak.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Taklavett styrd via laptop och styrspak.
En laptop verkar vara EXTREMT overkill för den där applikationen... I princip borde det räcka med några servon och en joystick och minimalt med elektronik (några 555:or?).
http://www.instructables.com/id/Using-S ... ntiometer/
Det verkar väldigt populärt att använda en Arduino, men även det tycker jag verkar overkill.
Dock så bör man nog klämma in lite skyddsfunktioner, nån form av nödstopp kanske och nån watchdog som slår ifrån om nåt slutar fungera.
http://www.instructables.com/id/Using-S ... ntiometer/
Det verkar väldigt populärt att använda en Arduino, men även det tycker jag verkar overkill.
Dock så bör man nog klämma in lite skyddsfunktioner, nån form av nödstopp kanske och nån watchdog som slår ifrån om nåt slutar fungera.
Tack för ett snabbt svar.
Jag har haft blicken mot två stycken servon som drivning. Grejen är den att jag har aning om hur starka de behöver vara för att driva konstruktionen. Det horisontella planet är lättare att driva runt än det vertikala där en ca 6,5+ kg klump skall röra sig. Så jag är troligtvis ute efter relativt starka 12V-motorer som kan bromsa/låsa för att motverka den passiva "stillastående" vikten. Så att pipan t.ex inte riktas nedåt så fort spänningen till motorn sänks.
Varför jag tänkte på laptop är väl ett novismisstag då man gärna vill tro att det hade varit simpelt att använda för att styra drivelektroniken. När man inte besitter de nödvändiga kunskaperna har man trott att en laptop + usb-styrspak skulle kunna vara en lösning.
Självklart är jag otroligt tacksam för lösningar Ni kunniga har. Simpelt är ju alltid bra. Tanken är en servo vardera för z,y-planen plus en liten solenoid för att sköta avfyrningen.
Jag har haft blicken mot två stycken servon som drivning. Grejen är den att jag har aning om hur starka de behöver vara för att driva konstruktionen. Det horisontella planet är lättare att driva runt än det vertikala där en ca 6,5+ kg klump skall röra sig. Så jag är troligtvis ute efter relativt starka 12V-motorer som kan bromsa/låsa för att motverka den passiva "stillastående" vikten. Så att pipan t.ex inte riktas nedåt så fort spänningen till motorn sänks.
Varför jag tänkte på laptop är väl ett novismisstag då man gärna vill tro att det hade varit simpelt att använda för att styra drivelektroniken. När man inte besitter de nödvändiga kunskaperna har man trott att en laptop + usb-styrspak skulle kunna vara en lösning.
Självklart är jag otroligt tacksam för lösningar Ni kunniga har. Simpelt är ju alltid bra. Tanken är en servo vardera för z,y-planen plus en liten solenoid för att sköta avfyrningen.
Balansera upp din klump då behöver du inte ha någon extern broms.
Jo visst. Tyngden kommer att skjutas framåt ju högre man siktar då "magasinet" (låda) sticker fram i rörelsen. Tanken var att använda servon eller liknande som har tillräcklig egen motståndskraft i strömlöst läge för att orkar hålla kvar den i samma läge.
Självklart är fästet planerat att sitta i replikans viktcentrum.
Självklart är fästet planerat att sitta i replikans viktcentrum.
Jag skulle nog försöka få till en styrpinne som man vrider och vickar, så att den pekat år samma håll som styrpinnen. Jag vet att det funkar för att styra vattenkanoner i alla fall.
Det finns säkerligen ett stort antal sätt att knåpa ihop detta.
Kan säga såhär: Att jag hade tänkt mig två stycken vindrutetorkarmotorer. Men vad för komponenter för att styra molijoxen är det som jag fallerar totalt på.
Tanken var: En 2-axlad potentiometer (styrspak) för att styra de två motorerna. Men hur skulle jag behöva gå tillväga för det?
Kan säga såhär: Att jag hade tänkt mig två stycken vindrutetorkarmotorer. Men vad för komponenter för att styra molijoxen är det som jag fallerar totalt på.
Tanken var: En 2-axlad potentiometer (styrspak) för att styra de två motorerna. Men hur skulle jag behöva gå tillväga för det?