Hur sänka nätverkshastigheten på grabbens dator ?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
PerE
Kontakt:

Re: Hur sänka nätverkshastigheten på grabbens dator ?

Inlägg av PerE »

Nu är det så att min lilla pojke är 19 snart och han kommer att få veta varför jag gör såhär.
Hur nu fan jag skall göra :shock:
//Per
Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

Parenting by fear eller är det för sent?
TtompaA

Inlägg av TtompaA »

FPS-spel och liknande är inte supernoga med att alla paket kommer fram i rätt ordning eller kommer fram alls, det viktigaste är att paketen kommer fram utan större fördröjning, därav används UDP vilket oftast är prioriterade paket när belastningen på en nätverkskomponent är hög.

TCP håller ju på med att etablera sessioner och fråga om paketen kom fram och i rätt ordning, annars sker omsändning. Detta är inte särskilt önskvärt när positioner skall uppdateras på ms-nivå, då är det bättre om några positioner inte kommer fram alls, för det kommer snart en ny.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

En tekniskt lösning på ett icke-teknisk (samhälls) problem.
Men därmed inte sagt att jag inte förstår...
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

En web-proxy kanske? d.v.s. han kan surfa med sin browser, men ingen annan trafik släpps igenom?
Lite klurigt att sätta upp rätt kanske.

MVH: Mikael
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Gissar att det finns port forwarding i routern. Kan kanske tidsstyra vissa portar som används av de spel han kör.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

PerE skrev:Nu är det så att min lilla pojke är 19 snart och han kommer att få veta varför jag gör såhär.
Hur nu fan jag skall göra :shock:
//Per
Det finns ett perfekt instrument för denna typ av problem. Det kallas barnuppfostran. Men det är klart, fyller han 19 år då har du nog missat det tåget helt. :mrgreen:
arte

Inlägg av arte »

Electricguy skrev:Du kan ju bygga en sk. "Lag Switch" annars..
Det är praktiskt taget en strömbrytare på nätverkskabeln som bryter förbindelsen utan att datorn fattar att den är bruten.. :D
Man sätter helt enkelt en till/från brytare på den oranga tråden. Det kanske är lite väl drastiskt, Men det funkar.
Bild

hahaha clockrent!

En sådan skulle jag behöva när jag spelar quake.
Som 30+ är det omöjligt att ha en chans i det spelet, för mycket klegg i hjärnan.

Vad händer om man bryter kabeln i någon ms en gång varje sekund?

Kommer hastigheten gå ner lite då eller kommer datorn balla ur för den tror att kabeln är urkopplad?
Tekko

Inlägg av Tekko »

Är han 19 så kan du som förälder inget göra, han är myndig och bestämmer sina spel och sovtider själv.

Börjar du ingripa så kommer han bara att börja hota med flytt om han inte får göra som han vill.
Användarvisningsbild
PerE
Kontakt:

Inlägg av PerE »

Vilka djävla kommentarer.
Lägger ner det här
/Per
Josasp

Inlägg av Josasp »

Jag håller med om att någon som är 19 borde bestämma sina egna tider.
Samtidigt vet jag att det finns många som är 19 men 15 mentalt, vilket är en jäkla skillnad.

Om det är ett problem att han spelar på nätterna för hans skull, prata med honom.
Om det är ett problem av bandbreddskäl, snacka med honom om att köra med NetLimiter eller något.

Skulle någon komma och klampa på min anslutning för mitt eget bästa, då skulle jag nog göra revolt, oavsett ålder.

Jag är av den åsikten att begränsningar av datoranvändande, vare sig det gäller hemma eller elever i skolan; ska göras med regler och disskusion utanför tekniken. Tekniska lösningar blir allt för lätt en utmaning eller en ren konflikt.

Lite som att polisen skulle installera en farthållare på din bil utan du har något att säga om det.
Max 60km/h efter kl 22, det tror jag inte någon skulle bli så glad över.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

arte, Hehe ja den där fulhacken uppfanns för att fuska i spel. Bryter du den tråden med omkopplaren så slutar du att röra dig i spelet och de andra spelarna tror att du står kvar där du är. Fast i själva verket kan du smyga upp bakom motståndarna, slå till omkopplaren och göra processen kort med dom.

Jag vet inte hur fort man kan slå till och från den tråden, Men kan man göra det fort så kommer det ju att upplevas som att anslutningen är seg.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Nu lägger vi ner med OT-spåret och håller oss till ämnet! PerE har uttryckligen undanbett sig sidospåret om barnuppfostran osv. Har ni inget att skriva om den faktiska frågan, låt då bli att skriva! Vidare OT kommer jag att radera utan diskussion!
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Ett alternativ skulle ju vara att sätta en brandvägg på grabbens kabel, och endast tillåta att vissa protokoll tillåts genom denna. Det skulle ju dock göra att han inte kan spela online alls, och det blir ju genomskinligt ganska fort vad som står på.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Vad jag förstår så har de ingen router som all trafik går genom och då blir det ju betydligt svårare att hitta på såna där lösningar.

(Sen om jag vore 19 och min farsa gjorde sådär skulle jag skaffa 4G-modem.)
Skriv svar