Hur sänka nätverkshastigheten på grabbens dator ?
Hur sänka nätverkshastigheten på grabbens dator ?
Tjenare
Jag vill kontrollera hastigheten på grabbens burk så han inte kan spela på vissa tider.
Jag har en 100/100 lina som går till Comhems router Technicolor TG799vn V2.
Till den är det kopplat Tivo box, TV apparat och till en gigabyte switch som delar till min och hans dator mm.
Jag har ingen speciell föräldrakontroll i routern (som jag hittar).
Jag har 2 nätverksuttag i min dator, om man kopplar ingående till min burk, kontrollerar grabbens IP adress och skickar vidare?
Mitt moderkort är : http://www.gigabyte.com/products/produc ... id=2766#ov
Vad finns det för mjukvara mm för att kunna utföra detta ?
Eller andra lösningar ?
//Per
Jag vill kontrollera hastigheten på grabbens burk så han inte kan spela på vissa tider.
Jag har en 100/100 lina som går till Comhems router Technicolor TG799vn V2.
Till den är det kopplat Tivo box, TV apparat och till en gigabyte switch som delar till min och hans dator mm.
Jag har ingen speciell föräldrakontroll i routern (som jag hittar).
Jag har 2 nätverksuttag i min dator, om man kopplar ingående till min burk, kontrollerar grabbens IP adress och skickar vidare?
Mitt moderkort är : http://www.gigabyte.com/products/produc ... id=2766#ov
Vad finns det för mjukvara mm för att kunna utföra detta ?
Eller andra lösningar ?
//Per
- Electricguy
Re: Hur sänka nätverkshastigheten på grabbens dator ?
Du kan ju bygga en sk. "Lag Switch" annars..
Det är praktiskt taget en strömbrytare på nätverkskabeln som bryter förbindelsen utan att datorn fattar att den är bruten..
Man sätter helt enkelt en till/från brytare på den oranga tråden. Det kanske är lite väl drastiskt, Men det funkar.

Det är praktiskt taget en strömbrytare på nätverkskabeln som bryter förbindelsen utan att datorn fattar att den är bruten..

Man sätter helt enkelt en till/från brytare på den oranga tråden. Det kanske är lite väl drastiskt, Men det funkar.

Jag vill sänka hastigheten, inte bryta den då han måst kunna surfa och göra sina skoljobb.
//Per
//Per
Sök lite på "Bandwidth throttling" eller "Network throttling" så kan du kanske hitta något.
Dock så klarar sig spel bra på förvånansvärt låga bandbredder bara responstiden är låg, medans surfande är tvärtom, tar massvis med tid att ladda sidor på låg bandbredd men responstiden spelar ingen större roll...
Jag skulle använda en dator med dubbla nätverkskort som router och med hjälp av ett par chronjobs och linuxkommandot "tc" lägga in en tidsstyrd latency på all trafik via ett nätverkskort (det som är kopplat mot hans dator) på typ 500ms, så att all trafik från hans dator efter klockan 20:00 får 0,5 sekunders delay, alla spel som kräver någon form av snabba reaktioner blir fullkomligt ospelbara men webben blir bara en liten aning långsammare att surfa, kombinera med en bandbreddsstrypning till 2Mbit (görs också med "tc") så blir det ännu effektivare
Youtube kan väl dock vara farligare som tidstjuv, krävs bara 0,5Mbit för att kunna streama 360p och det påverkas inte mycket av latency.
Jag skulle använda en dator med dubbla nätverkskort som router och med hjälp av ett par chronjobs och linuxkommandot "tc" lägga in en tidsstyrd latency på all trafik via ett nätverkskort (det som är kopplat mot hans dator) på typ 500ms, så att all trafik från hans dator efter klockan 20:00 får 0,5 sekunders delay, alla spel som kräver någon form av snabba reaktioner blir fullkomligt ospelbara men webben blir bara en liten aning långsammare att surfa, kombinera med en bandbreddsstrypning till 2Mbit (görs också med "tc") så blir det ännu effektivare

Youtube kan väl dock vara farligare som tidstjuv, krävs bara 0,5Mbit för att kunna streama 360p och det påverkas inte mycket av latency.
Men vafan e det med föräldrar numera ? att strypa/stänga av sina barns internet efter en viss tid löser inga problem, det skapar bara nya samt orsakar osämja inom familjen.
Det är även sånnt här som gör att ungar börjar hålla på med hacking, dvs först att ta sej förbi begränsningarna som deras föräldrar satt, sen eskalerar det till att hacka sej in i polisesn system, sen bankers system och till slut DDOS av div servrar.
Det är även sånnt här som gör att ungar börjar hålla på med hacking, dvs först att ta sej förbi begränsningarna som deras föräldrar satt, sen eskalerar det till att hacka sej in i polisesn system, sen bankers system och till slut DDOS av div servrar.
@Tekko.
Vänta bara tills du blir tonårsförälder.
Jag vet vad jag gör.
//Per
Vänta bara tills du blir tonårsförälder.
Jag vet vad jag gör.
//Per
Nu har jag ju jag mindre barn så de har varsinn platta att spela på men efter att det enbart fokuserade på att få spela och allt handlade om det så införde vi spelande 2 dagar i veckan, onsdag och lördag och resten av tiden så fick de göra annat. Efter 2 veckor sa barnen själva att det var bra med speldagar så att de kommer ut och leker och gör annat.
Jag tror att när man är mitt uppe i spelandet så är det lätt för yngre att glömma världen bortom dator/spel så jag ser det inte nödvändigtvis som negativt sålänge man har en dialog om vad som är rimligt och vad man förväntar sig i övrigt att man bör ha med i livet.
Jag tror att när man är mitt uppe i spelandet så är det lätt för yngre att glömma världen bortom dator/spel så jag ser det inte nödvändigtvis som negativt sålänge man har en dialog om vad som är rimligt och vad man förväntar sig i övrigt att man bör ha med i livet.
Jag kan iofs tycka att det är kreativt att lära sig gå förbi begränsningar, och ser inte riktigt varför det skulle per automatik leda vidare till brottslighet.Tekko skrev: Det är även sånnt här som gör att ungar börjar hålla på med hacking, dvs först att ta sej förbi begränsningarna som deras föräldrar satt, sen eskalerar det till att hacka sej in i polisesn system, sen bankers system och till slut DDOS av div servrar.
Ja lär dom sig något på kuppen så varför inte 
Nu fokuserade jag dock på att svara på frågan och inte leka moralpolis och bestämma vad som är rätt eller fel metod...

Nu fokuserade jag dock på att svara på frågan och inte leka moralpolis och bestämma vad som är rätt eller fel metod...
Det du ska göra är inte sänka hastigheten. Se till att öka pingtiderna istället på de tider du önskar. Får ingen effekt på web eller nertankning av filer men är totalt ödesdigert om man spelar.
Att mecka med sina barns internet tycker jag är lika taskigt som att gå in på deras datorer och avinstallera de spel de spelar.
Vad är det för typ av spel?
Är det tidskritiska spel så skickas datan troligtvis över UDP, och enklast är väl då att stänga ner UDP-trafik, vilket inte borde påverka TCP-trafiken över huvud taget.
Är det tidskritiska spel så skickas datan troligtvis över UDP, och enklast är väl då att stänga ner UDP-trafik, vilket inte borde påverka TCP-trafiken över huvud taget.
- Electricguy
Det är väl TCP som används vid tidskritiska överföringar? TCP har handskakning, som UDP inte har. UDP sprutar bara ut så mycket data det går och används mer till video streaming och liknande.