Jag har också det minnet att LOAD ska lysa när man kan byta skiva. Man trycker sedan in LOAD och väntar på att börjar READY lyser. Då är allt frid och fröjd.bqt skrev:Gott.
Jag kommer inte ihåg säkert nu, men lös LOAD-lampan när du stoppade i packen? Jag har något svagt minne av att den lyser när luckan är olåst, så du kan öppna den, men jag kanske kommer ihåg fel.
För övrigt är trasiga lampor ganska vanligt, så det kan definitivt också vara problemet...
Hur tror du det fungerar på en modern CPU då? Du har fortfarande bara en buss, på vilken minnet sitter. Alla kan inte göra transaktioner samtidigt...Nerre skrev:Spontant: Förtar inte det lite finessen? Finessen med DMA brukar väl vara att skyffla data utan att belasta processorn, men om man stoppar processorn kan man väl lika gärna låta den skyffla datat?
Fast det är klart, på såna där lite äldre maskiner så är kanske instruktionscyklerna onödigt långa för bara dataskyfflande?
Ja. Men dessutom, om CPUn ska vara inbladad så innebär det att du ska exekvera ett antal instruktioner för varje ord som förs över dessutom.sodjan skrev:All DMA (i princip) stjäl minnescykler från processorn. Hur mycket det
märks i praktiken varierar, men man kan säkert räkna med att det alltid
(även på en PDP8) är snabbare än att låta CPUn hantera det.
CPUn ska först läsa, sen skriva samt sedan räkna upp en minnespekare
för nästa överföring. Devicet gör det i hårdvaran.
Processorn kan fortfarande jobba internt med register samtidigt som DMA jobbar mot RAM.bqt skrev: Hur tror du det fungerar på en modern CPU då? Du har fortfarande bara en buss, på vilken minnet sitter. Alla kan inte göra transaktioner samtidigt...
Nej men om CPU lastas eller inte spelar ju ingen roll om man tappar CPU-cykler. Eller pratar du nu ur temperatursynpunkt? Att CPU inte blir lika varm om låter den gå på tomgång så att säga?Notera alltså att DMA inte lastar CPUn, varken på en PDP-8 eller någon modern maskin.