Tidskonstant RC-krets [Upp- /Urladdning]

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Matarn

Tidskonstant RC-krets [Upp- /Urladdning]

Inlägg av Matarn »

Jag har ett lågpassfilter med komponentvärdena C=2,3uF och R=1000ohm så brytningsfrekvensen blir ungefär 69,2Hz. Filtrets ingång matas med en sinusspänning. Då är frågan, hur beräknar man fram tidskonstanten (tau) för både uppladdningen samt urladdningen av kondensatorn?

Det jag vet är att tau=R*C när upp- eller urladdningsförloppet har ändrats 63%.

Bild
Nerre

Re: Tidskonstant RC-krets [Upp- /Urladdning]

Inlägg av Nerre »

Eftersom du själv har svarat på frågan misstänker jag att du är ute efter något annat än vad du frågar efter... Så om du tar och förklarar exakt vad du är ute efter så får du nog bättre svar.
Matarn

Inlägg av Matarn »

Haha jadu, jag är väldigt grön inom elektronikområdet och jag ska vara helt ärlig så vet jag inte riktigt vad som frågas efter.

Jag vet att tidskonstanten betecknas tau och fås ut med hjälp av formeln tau=R*C. I formlerna ovan så har man att Uc=U(1 - e^-(t/RC)) vid uppladdning samt
Uc=Ue^-(t/RC) vid urladdning. Jag antar att man skall bryta ut "t" ur varje formeln för att få fram tidskonstanten men hur gör man det?
Nerre

Inlägg av Nerre »

Nej nej, poängen är att när t är lika stor som tidskonstanten så kommer formeln att bli e^-1, d.v.s. 1/e, och det är cirka 0,63 (d.v.s. 63%).

Nähä, vänta nu, nu blev det fel, e^-1 blir 0,367, så det är 1-e^-1 som blir 63%.

Det är liksom det som är själva defintionen av tidskonstanten.

Visst går det att "bryta ut" t också (då får man använda logaritmen), men det behöver man inte för att hitta tidskonstanten.

Sen går det ju också att räkna ut t.ex. tiden det tar att gå från 30% till 70%, men det får jag nog erkänna att jag inte minns på rak arm... Men jag vill har för mig att det är logaritmreglerna man använder.
Användarvisningsbild
Wedge

Inlägg av Wedge »

För exponentialförlopp gäller:
t = tau*ln("hela"/"resten")

"Hela" är hela ändringens belopp, "resten" är beloppet av det som är kvar att ändra. Enheten kan då vara spänning, liter, procent, antal bananer... beroende på vad man räknar.
Och för elektrisk upp- och urladdning av RC-nät är tau=RC som tidigare nämnts.
Skriv svar