Är ritningen rätt?
Re: Är ritningen rätt?
Om du menar hålet som syns som skymd linje så finns det måttsatt på sidan 4, om du däremot menar banjo/luftnippel-hålen så finns resterande mått i vy T-T. Eller har jag missat nått?
Istället för att ange så små vinkeltoleranser där hålens läge är måttsatta med en lång radie och en liten vinkel så tycker jag att du skulle använda inramade nominella mått och ange en lägeriktighetstolerans. Det är ju ändå det du är intresserad av. Se till exempel Mitutoyos plansch om form- och lägetoleranser http://www.mitutoyo.se/sitespecific/mit ... poster.pdf. Det innebär ju att man anger en "ideal" placering av hålet och sedan hur mycket läget får avvika ifrån den ideala punkten.
Nä fan... Nu skickade jag iväg ritningen till operatören så får vi la se hur det blir.
Lägger upp lite filer till er som vill göra egna ok eller bara kolla runt.
Bromsok Utsida.stp Bromsok Insida.stp
Bromsok Utsida.stl Bromsok Insida.stl
Bromsok Utsida.CATPart Bromsok Insida.CATPart
Kan lägga upp original *.ipt filerna om någon trogen Inventor'are vill ha, men då får man lova att inte kolla i Browsern
Lägger upp lite filer till er som vill göra egna ok eller bara kolla runt.
Bromsok Utsida.stp Bromsok Insida.stp
Bromsok Utsida.stl Bromsok Insida.stl
Bromsok Utsida.CATPart Bromsok Insida.CATPart
Kan lägga upp original *.ipt filerna om någon trogen Inventor'are vill ha, men då får man lova att inte kolla i Browsern

Jag ritar vidare så länge.
Då kanske vi kan stämma av på slutet vilka mått jag inte hittar.
I många delar är ritningen bra.
Speciellt den förklarande texten, angående tveksamheter.
Då kanske vi kan stämma av på slutet vilka mått jag inte hittar.
I många delar är ritningen bra.
Speciellt den förklarande texten, angående tveksamheter.
Imponerande arbete med måttsättningen på 2d ritningarna mycket mått blir det
Kollar man på 3D soliderna ser delarna lite "enklare" ut om man skulle göra g-koden till fräsningen med ett cam- program.
Men du menar att killen som ska tillverka dom ska göra programmet helt manuellt?
Fullt möjligt men väldigt mycket jobb med alla radier,former och vinklar.
mvh tommy

Kollar man på 3D soliderna ser delarna lite "enklare" ut om man skulle göra g-koden till fräsningen med ett cam- program.
Men du menar att killen som ska tillverka dom ska göra programmet helt manuellt?
Fullt möjligt men väldigt mycket jobb med alla radier,former och vinklar.
mvh tommy
Det är rätt lärorikt att sitta och försöka måttsätta alla delar, speciellt för mig som har ritat på oket i 8 månader och kan var enda litet mått utantill.
Det stämmer, hela koden ska skrivas manuellt.
Ändrade f.ö. bromsvätskegångarna mellan kolvhålen till Ø19,5 då detta är ett standardmått på woodruff-fräsar på marknaden. Hålet som blir efter fräsningen av dessa hade ju ett avstånd på 8mm vilken jag sänkte till 7mm för att skaftet på verktyget inte skulle gå så oroväckande nära kolvloppen (eller heter det lop, med ett 'p'?
) Detta kan hur som helst inte ha någon betydelse, jag är inget vidare på fysik men det kan väl inte färdas mer vätska mellan kolvarna än vad det ingående hålet klarar av, kort sagt det är ju det ingående hålet som är flaskhalsen.
Det stämmer, hela koden ska skrivas manuellt.
Ändrade f.ö. bromsvätskegångarna mellan kolvhålen till Ø19,5 då detta är ett standardmått på woodruff-fräsar på marknaden. Hålet som blir efter fräsningen av dessa hade ju ett avstånd på 8mm vilken jag sänkte till 7mm för att skaftet på verktyget inte skulle gå så oroväckande nära kolvloppen (eller heter det lop, med ett 'p'?

Jag har i princip ritat klart.
Det är en del smådetaljer jag inte får klart för mig, mest gällande utvändiga fräsningen vid banjoanslutningen.
En sak är klart.
Det är fullt möjligt att programmera detta för hand, utan CAM-program.
Det är en del jobb, men ganska lärorikt.
Jag har en fundering angående 15°-ytan, på utsidan.
Hur har du tänkt köra den?
Jag antar att vill ha skaplig yta på denna?
Det är en del smådetaljer jag inte får klart för mig, mest gällande utvändiga fräsningen vid banjoanslutningen.
En sak är klart.
Det är fullt möjligt att programmera detta för hand, utan CAM-program.
Det är en del jobb, men ganska lärorikt.
Jag har en fundering angående 15°-ytan, på utsidan.
Hur har du tänkt köra den?
Jag antar att vill ha skaplig yta på denna?
Kul att du frågar Säter! Jag sitter i detta nu och jagar en 15° fräs (75° axiellt sett) men det går ju inget vidare... Annars var tanken att fräsa denna med en 15° fräs.
Angående ytan är den faktiskt lite hackig original, inte som när man en 3D del utan mer som att det är ett HM-verktyg som har gått i etapper. Variabel fasfräs funkar säker, utöver det skulle man kunna komplettera med en 30° fräs om man vill slippa göra verktygsinställningar under körning.
Vad är det kring banjon som inte går ihop? Har jag missat att skriva exakt var hålet ska ligga? Vet att jag laddade upp en ny ritning strax efter att jag laddade upp den senaste, 7st hann ladda ner ritningen innan jag bytte ut den, kolla om de mått du söker finns på den senaste.
Angående ytan är den faktiskt lite hackig original, inte som när man en 3D del utan mer som att det är ett HM-verktyg som har gått i etapper. Variabel fasfräs funkar säker, utöver det skulle man kunna komplettera med en 30° fräs om man vill slippa göra verktygsinställningar under körning.
Vad är det kring banjon som inte går ihop? Har jag missat att skriva exakt var hålet ska ligga? Vet att jag laddade upp en ny ritning strax efter att jag laddade upp den senaste, 7st hann ladda ner ritningen innan jag bytte ut den, kolla om de mått du söker finns på den senaste.

Jag har tillverkat någon hemgjord 75°-are som har fungerat hyffsat.
I ditt fall blir man ju tvungen att "ta om" några gånger för att få med hela ytan.
Det är nästan omöjligt att inte få skarvar där fräsbanorna överlappar.
I ditt fall blir man ju tvungen att "ta om" några gånger för att få med hela ytan.
Det är nästan omöjligt att inte få skarvar där fräsbanorna överlappar.
Jag känner skarvarna med nageln och ser hur dom bryts i ljuset för den delen också, så det är ett problem som originaltillverkaren också har haft.
La märke till ett mått på 3-1mm fasen som jag har missat, var det de du tänkte på? Eller ja vet, S-S vyn är otydlig vad den visar, ska kolla lite på detta, se om jag kan göra det bättre.
La märke till ett mått på 3-1mm fasen som jag har missat, var det de du tänkte på? Eller ja vet, S-S vyn är otydlig vad den visar, ska kolla lite på detta, se om jag kan göra det bättre.
"La märke till ett mått på 3-1mm fasen som jag har missat, var det de du tänkte på?"
Ja bland annat, jag gissade lite där.
Jag tycker mina hemgjorda fasfräsar fungerar bättre än de ställbara.
Problemet med de ställbara är att skäret inte sitter riktigt i centrum.
Detta gör att geometrin inte blir perfekt.
Nästan omöjligt att få slätt när man gör omtag.
Håll oss uppdaterade angående programmeringen.
Det är intressant sådant här.
Ja bland annat, jag gissade lite där.
Jag tycker mina hemgjorda fasfräsar fungerar bättre än de ställbara.
Problemet med de ställbara är att skäret inte sitter riktigt i centrum.
Detta gör att geometrin inte blir perfekt.
Nästan omöjligt att få slätt när man gör omtag.
Håll oss uppdaterade angående programmeringen.
Det är intressant sådant här.

Granlund tools verkar ha fasfräsar med vändskär i både 15 och 75 grader i sin katalog.
Fast det blir kanske lite väl kostsamt att beställa en sån om man bara ska tillverka 1 ok
Fast det blir kanske lite väl kostsamt att beställa en sån om man bara ska tillverka 1 ok

Vet inte vad dessa fräsar kostar, men att köpa ställbara är ju inte direkt billigt heller. Lägger hellre en pengarna på fasta verktyg och än så länge har jag fått beställning på två ok och fler lär komma. Tänkte köpa en sån här till 30° fasningen.
Bifogar en ny ritning då, S-S vyn är lite tydligare med fler referenser, 3-1mm fasen har fått ett till mått och sida 12/13 har fått varsin detaljvy till. Flyttade förresten vinkeln och radien på broms-vätske-kanal-hålet från sida 2 till sida 3, vad tycker ni om det?
Bifogar en ny ritning då, S-S vyn är lite tydligare med fler referenser, 3-1mm fasen har fått ett till mått och sida 12/13 har fått varsin detaljvy till. Flyttade förresten vinkeln och radien på broms-vätske-kanal-hålet från sida 2 till sida 3, vad tycker ni om det?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Thorped 23 mars 2014, 00:09:47, redigerad totalt 1 gång.