Mielefrys -08 kyler ojämnt FN4857S
-
Mielefrys -08 kyler ojämnt FN4857S
Har lagt in en termometerkabel i nedre lådan att titta på.
Den gör först upp mot 30grader minus. Fläkten spinner oftast på.
Sen dalar tempen till kanske -22 nere (är kanske -18 i översta lådan då)
Då tempvarnar det. Sen ligger den kvar ungefär där och tempvarnar tills man tystar larmet med knapp)
Bryter jag strömmen ca 10-15sek och sätter i proppen igen (orkar inte dra ut frysen varje gång)
så drar oftast frysen igång bra igen och drar ned tempen till 28-32 minus.
Har haft elektriker här ett antal gången och det är verkligen en lång historia(kommer nedan).... Frysen är inte bra än i alla fall efter ca 3-5 besök hos mig...
Kretskortet är dom inne på nr2 bortsett från det som satt i från köp.
Det andra "gick inte" så han tog hem ett till på några veckor igen.
Teknikern lyckades bända ut kontakterna så det blev gnistkontakt och en lödfana/kontaktbleck åts upp.
Jag lödde på ny tunn ersättsbit. Hjälpte inte helt tyvärr heller.
Men nu, 3-6 månader senare har jag kollat att jag hade garanti på jobbet och dom har fått komma hit och försöka laga det som inte blev bra sist.
Han kom med nytt kretskort idag. kompressorn startade inte. Då klippte han kompressorkontakten från kabeln och lödde på kablarna på kretskortet.
Fläkten startar inte alls nu. Det gjorde den väl ofta eller ibland på förra kretskortet.
Frysen är tom och har stått på i 6 timmar nu och nu är den nere på 0grader ifrån 12plus som det var förut.
frysslingan däruppe är 25 minus om jag lägger min tempkabel på den.
kylsensor har ingen lust att kolla på "för den går aldrig sönder".
En van mieletekniker jag hade i telefon sa 1 sensor på 100 skåp hade han fått byta.
Jag har en electroluxgubbe hos mig som är ovan på dessa skåp.
Tänkte jag kan lägga mitt bekymmer här och se om en lösning av problemet kunde börja gro?
Den gör först upp mot 30grader minus. Fläkten spinner oftast på.
Sen dalar tempen till kanske -22 nere (är kanske -18 i översta lådan då)
Då tempvarnar det. Sen ligger den kvar ungefär där och tempvarnar tills man tystar larmet med knapp)
Bryter jag strömmen ca 10-15sek och sätter i proppen igen (orkar inte dra ut frysen varje gång)
så drar oftast frysen igång bra igen och drar ned tempen till 28-32 minus.
Har haft elektriker här ett antal gången och det är verkligen en lång historia(kommer nedan).... Frysen är inte bra än i alla fall efter ca 3-5 besök hos mig...
Kretskortet är dom inne på nr2 bortsett från det som satt i från köp.
Det andra "gick inte" så han tog hem ett till på några veckor igen.
Teknikern lyckades bända ut kontakterna så det blev gnistkontakt och en lödfana/kontaktbleck åts upp.
Jag lödde på ny tunn ersättsbit. Hjälpte inte helt tyvärr heller.
Men nu, 3-6 månader senare har jag kollat att jag hade garanti på jobbet och dom har fått komma hit och försöka laga det som inte blev bra sist.
Han kom med nytt kretskort idag. kompressorn startade inte. Då klippte han kompressorkontakten från kabeln och lödde på kablarna på kretskortet.
Fläkten startar inte alls nu. Det gjorde den väl ofta eller ibland på förra kretskortet.
Frysen är tom och har stått på i 6 timmar nu och nu är den nere på 0grader ifrån 12plus som det var förut.
frysslingan däruppe är 25 minus om jag lägger min tempkabel på den.
kylsensor har ingen lust att kolla på "för den går aldrig sönder".
En van mieletekniker jag hade i telefon sa 1 sensor på 100 skåp hade han fått byta.
Jag har en electroluxgubbe hos mig som är ovan på dessa skåp.
Tänkte jag kan lägga mitt bekymmer här och se om en lösning av problemet kunde börja gro?
Re: Mielefrys -08 kyler ojämnt FN4857S
Har fläkten en BLDC motor, så kan det vara att
den lägger av intermittent. Lägger fläkten av
hamnar temperaturen på ca 9-13 minus, och
skåpet larmar.
Orkar skåpet ner till -30, så är det inget fel på kylsystemet.
Modulen är bytt, så då återstår bara fläkten,sensorerna och
kablar/dåliga kontakter.
den lägger av intermittent. Lägger fläkten av
hamnar temperaturen på ca 9-13 minus, och
skåpet larmar.
Orkar skåpet ner till -30, så är det inget fel på kylsystemet.
Modulen är bytt, så då återstår bara fläkten,sensorerna och
kablar/dåliga kontakter.
-
Åh, tack för inlägget!
BLDC motor var ett nytt ord för mig. DC tar jag som likströmsmotor
Kollade precis nyss och som sagt, mini-max-termometerns sladd la jag på kylflänsen och den är 30 minus nu.
Kanske -10 för övrigt i skåpet.
Han hade en sensor med sig men den verkade vara jobbig att byta efterssom han valde att inte göra det innan han åkte.
Han åkte så snart kompressorn gick igång fastän fläkten inte startade.
Visst ska fläkten gå hela tiden kompressorn går?
BLDC motor var ett nytt ord för mig. DC tar jag som likströmsmotor

Kollade precis nyss och som sagt, mini-max-termometerns sladd la jag på kylflänsen och den är 30 minus nu.
Kanske -10 för övrigt i skåpet.
Han hade en sensor med sig men den verkade vara jobbig att byta efterssom han valde att inte göra det innan han åkte.
Han åkte så snart kompressorn gick igång fastän fläkten inte startade.
Visst ska fläkten gå hela tiden kompressorn går?
Så fort man har rörliga prylar (tex fläktar) så ber man om bekymmer - klassiska frysar har rör utlagda i slingor mellan varje våning och då har man inte samma bekymmer med ojämn temperatur, men skall man ha all kyla på en kompakt evaporator med relativt liten yta och bygger på att det fläktas igenom luft där så kan man hamna i sådana lägen med en -30 grader C kall del och resten för varmt när fläkten inte behagar fungera.
-
(kom på inatt att BLDC var borstlös dc
, man får nästan skämmas lite)
Isar fläkten ihop kanske eller en kombination av taskiga lager i fläkten och kylan.
Nån som vet om det finns "arktiska" fläktar, speciellt konstruerade för låga temperaturer?
Men nu låter det ju klart varför frysen fungerat 'dåligt' längre perioder...
Fungerade rätt bra ett tag. Men just då var väl vingarna och lagren lösgjorda...
Har gått åt 3 kretskort hittils i alla fall... Tur JAG bara behövt betala för ett st på 1100 och arbete på en timme....
Det som slår mig är att electroluxkillen faktiskt har haft ned/ bänt ned kylpaketet och kollat nåt på det...
Men han har ju inte bytt nåt i alla fall... Synd kylrören utsätts för mekanisk åverkan var gång man böjer på rören då paketet vrids/bänds ned

Isar fläkten ihop kanske eller en kombination av taskiga lager i fläkten och kylan.
Nån som vet om det finns "arktiska" fläktar, speciellt konstruerade för låga temperaturer?
Men nu låter det ju klart varför frysen fungerat 'dåligt' längre perioder...
Fungerade rätt bra ett tag. Men just då var väl vingarna och lagren lösgjorda...
Har gått åt 3 kretskort hittils i alla fall... Tur JAG bara behövt betala för ett st på 1100 och arbete på en timme....
Det som slår mig är att electroluxkillen faktiskt har haft ned/ bänt ned kylpaketet och kollat nåt på det...
Men han har ju inte bytt nåt i alla fall... Synd kylrören utsätts för mekanisk åverkan var gång man böjer på rören då paketet vrids/bänds ned

-
Efter att de bytt fläkten och konstaterat att det inte var den heller, så byttes "väl" tempgivaren till slut.
Var förresten rätt mycket elektronik i fläktens kretskort. Trodde inte allt det skulle behövas för en fläkt
"För temperatursensorn är så osannorligt att den skulle vara fel" , men så byttes sensorn som sitter nedstoppad uppepå kylpaketet/flänset och nu går frysen för sig själv igen!
Tänker att mitt svar kan vara till glädje för någon annan
Var förresten rätt mycket elektronik i fläktens kretskort. Trodde inte allt det skulle behövas för en fläkt

"För temperatursensorn är så osannorligt att den skulle vara fel" , men så byttes sensorn som sitter nedstoppad uppepå kylpaketet/flänset och nu går frysen för sig själv igen!
Tänker att mitt svar kan vara till glädje för någon annan

Det kanske är en borstlös fläkt med extern varvtalsreglering ?