Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skrivare)

Berätta om dina pågående projekt.
hawkan

Re: Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skriv

Inlägg av hawkan »

Värt att testa ändå. Normalt behövs inte så stor styrka, riktningen på hotenden ska ändras ibland snabbt i skarpa hörn och så finns det ett visst motstånd i linjärlager och kulleder, annars är det ingen belastning stt tala om. Öka styrkan på motorerna kan du göra med poten på a4988 tills de blir otäckt varma. Och belastningen på motorerna vid snabba svängar kan som sagt mildras genom att minska på värdena för tillåten acceleration. Marlin eller vad du ska köre med ser till att rörelserna blir så mjuka att motorerna orkar med det.

De tillfällen som jag märkt att det är bra med starka motorer är vid första och andra lagret - blir de inte perfekt så kan det bli lite överflödig plast på ytan och kör hotenden in i det på nästa varv så vill man att motorerna ska trycka sej igenom och inte kugga över. Egentligen är detta en injusteringssak av bädden och hotendens avstånd till den, men det hjälper med starka, förlåtande motorer om det inte blivit 100 perfekt.
Och så finns det tillfällen när smala delar slår sej pga värme och kylning lite uppåt något, så mycket så att hotenden kör in i den på nästa varv. Då hjälper det om motorerna är starka nog att inte kugga över. Med en bra kylning och rätt temperatur undviks att plasten slår sej så men skulle det ske är det bra om motorerna är starka nog.
Jag har själv inte märkt att just motorerna skulle vara något problem i sammanhanget, har mest tänkt på värmen på a4988 som begränsande faktor. Mina begränsade erfarenheter iaf.

Ofta kommer grejor från aliexpress på två-tre veckor, men hade precis två grejor som kom efter åtta veckor.
wrep

Inlägg av wrep »

Jag kör med 2,5-motorer och det funkar bra. Men då kör jag på 1/8-step istället för 1/16. 1/8 ger 20% moment men 1/16 del ger under 10% av märkmomnet, så på så vis har jag samma kraft ut från motorerna på bekostnad av upplösning.
KriJu

Inlägg av KriJu »

Har kollat runt på olika lösningar på extruder, men har några funderingar.

Många rekommenderar att man byter ut kossels original mot en enklare (och billigare variant), men läste nånstans (minns inte vart och hittar det inte nu) att man inte borde byta ut den växlade stegmotorn ifall man vill använda sig av mindre nozzle än 0.5 då det kan bli för tungt att trycka ut plasten.
Vilka extruders/nozzles använder ni och hur tycker ni att det fungerar?

Känns allmänt att man vill köra så liten nozzle som möjligt för att få kvalitet i utskriften, eller tänker jag fel?
Hade nog tänkt mig 0.35 nozzlen, men kommer antagligen även köpa en 0.5a

Kommer säkert köra på en växlad stegmotor (http://www.omc-stepperonline.com/nema-1 ... p-143.html) dryga 200kr känns överkomligt. (har inte kollat upp frakten ännu)
littos

Inlägg av littos »

Jag kör med orginalextrudern och växlad stegmotor. Det funkar fint för mig i alla fall...
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Jag har bytt ut min mot en airtripper med MK7 extruderdrev. Kör växlad extrudermotor.
Funkar fint.

Har även köpt 0.6mm nozzle för öka på printhastigheten av stora objekt.

MK7 drevet har två fördelar:
* Håller filamentet på plats enklare, är utformat som ett u där den greppar filamentet.
* Kan spänna hårdare utan att få djupa märken i filamentet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
G4jm0r

Inlägg av G4jm0r »

Jag beställde den från stepper online och åkte på tull så total kostnad för min del blev 338+176 = 514kr eftersom de tar ut en fast hanteringsavgift på 100kr.
Användarvisningsbild
konig7070

Inlägg av konig7070 »

Jag kör också med en Airtripper med MK7 drev, 0.4mm nozzle och 1m bowden, fast med en direktdrivande motor. Och det fungerar riktigt bra för mig tillsammans med en E3D-hotend.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Kör även med E3D-hotend. ca 8dm bowden.
Har satt extrudern längst upp på min kossel mini.
Användarvisningsbild
kiwi

Inlägg av kiwi »

kiwi skrev:Jag beställde 12st vibrationsdämpare för stegmotorer (var minimumorder på 10st) från Astrosyn. Bör väl dyka upp i veckan. Jag behöver bara tre så tänkte att jag kan sälja resten om någon är intresserad. Ser ut att bli ca 150sek för tre st, och sen kanske 30sek i frakt (få se sen).

Enligt poster på SeeMeCNC ska det ta bort mycket oväsen som fortplantar sig i ramen.
Bild
Nu har jag fått hem dämparna och testat. Har inga ordentliga redskap för att mäta ljudnivåer men med en iPhone app får jag 55.8dB i snitt utan dämpare och 51,9dB med dämpare. Det är en markant skillnad hör man direkt. Har spelat in en film som jämför före/efter:
Det som låter mest nu är extrudern och vibrationer i glasbädden som jag inte satt fast riktigt ordentligt :shock:
G4jm0r

Inlägg av G4jm0r »

Gah, har haft lite strul med extruderingen igen. Bestämde mig för att prova min 0.35mm nozzle och det var helt stopp. Testade värma upp den och peta in en nål och såg att det fastnat en bit teflon :(

Aja tröttnade på allt Jhead strul så nu blev det beställning på en E3D V5, 700kr fattigare men vad gör man inte för den perfekta printen.
ktm_micke

Inlägg av ktm_micke »

Har haft en massa strul med Merlin hot enden jag köpte jag tror att munstyckena har alldeles för lite material så man får ha alldeles för hög värme då filamentet kyls ner när det når spetsen.
Beställde en E3D hotend, Fedex hade varit här igår och försökt leverera så förhoppnings vis kommer den idag.
Ska bli kul och se om den funkar bättre.
Användarvisningsbild
diesel

Inlägg av diesel »

Dagens tips.

Börja inte bygga förrän alla delar är hemma tredje gången jag river min mini nu....
Användarvisningsbild
runsren

Inlägg av runsren »

Var är printern någonstans.. ;)

Och.

För dom som har missat denna sida(jag tydligen var en av dom) så här kommer adressen.
http://reprapmagazine.com/issues.html
Användarvisningsbild
callelj

Inlägg av callelj »

kiwi skrev:
kiwi skrev:Jag beställde 12st vibrationsdämpare för stegmotorer (var minimumorder på 10st) från Astrosyn. Bör väl dyka upp i veckan. Jag behöver bara tre så tänkte att jag kan sälja resten om någon är intresserad. Ser ut att bli ca 150sek för tre st, och sen kanske 30sek i frakt (få se sen).

Enligt poster på SeeMeCNC ska det ta bort mycket oväsen som fortplantar sig i ramen.
Bild
Nu har jag fått hem dämparna och testat. Har inga ordentliga redskap för att mäta ljudnivåer men med en iPhone app får jag 55.8dB i snitt utan dämpare och 51,9dB med dämpare. Det är en markant skillnad hör man direkt. Har spelat in en film som jämför före/efter:
Det som låter mest nu är extrudern och vibrationer i glasbädden som jag inte satt fast riktigt ordentligt :shock:
Verkar funka rätt bra. Har du några kvar att sälja?
Användarvisningsbild
diesel

Inlägg av diesel »

Resultatet efter helgens meckande och donande
Skriv svar