Köpte för rätt många år sedan ett litet sånt klassiskt kina-elverk på 650 eller 750W med en liten tvåtaktsmotor.
Den har väl totalt gått ca 1 timme och enbart för test

och tänkte försöka få liv i det, då jag misslyckades sist jag försökte i stugan.
Strömbrytaren för av/på är monterad upp-och-ner vilket gör att av är på och på är av. Men det kom jag nog ihåg. Sist i stugan fick jag nog igång det på startgas, men inte på bensin.
All bensin hade dunstat så jag slog i lite mer nu och provade, dött. Med startgas startade det och gick lite och dog
så fort startgasen tog slut. Men efter upprepade försök och att dutta in startgas innan den dör kontinuerligt så började
det tuffa på bensin, men dog efter en halvminut. Nytt startförsök och lite mer choke så började det gå som det skulle.
Jag är van vid vår båtmotor där man ska choke:a i några sekunder. Elverket har inte varit igång på säkerligen 3-4 år.
Men nu till mina funderingar. Kopplade in en större polermaskin med mjukstart, det gick bra. Kopplade in billig vinkelslip utan mjukstart, den startade också fint och fick som bonus en viss mjukstart eftersom elverket kroknade lite först.
Kopplade in min kompressor märkt 230V 5A, elverket tar i ordentligt, men kompressorn startar inte. Provade en pytteliten högtryckstvätt, samma sak där. OBS, detta förvånar mig egentligen inte alls!
Om jag kunnat öppna nån ventil i själva kompressorblocket tillfälligt så elmotorn fick snurra igång så kanske det hade gått?
Provade sen att koppla det till Polons motor- och kupévärmare på skoj och det funkar ju även om den inte orkar upp till 230 volt riktigt (resistiv last utom fläkten i kupévärmaren som nog är kraftigt försumbar).
Fundering 1: Orkar den driva en ordinär frysbox (ska testa nån dag, är ju enkelt gjort)
Fundering 2: Med en VFD (så jag får trefas av enfas) inställd på 50Hz, orkar den då driva min vattenpump månne? (ska kolla upp specarna på den)
Edit: Såhär ser det ut: http://www.pn-trading.se/tabid/134/id/3 ... fault.aspx
Edit: Mitt, en av få gånger det användes och det var bara lek med sänglampor i skogen:
MVH: Mikael