Ta bort färg från trafikskylt
Ta bort färg från trafikskylt
Jag har en trafikskylt som jag tänkte ta bort färgen och spray måla sedan. Jag testade att slipa lite med vinkelslipen, och kände att det luktade lite konstigt.
Och undrar om det finns nån allvarligare hälsorisk med att slipa av färgen och råkar andas in?
Sedan funderar jag på metod, kanske bättre att försöka blästra av det? med vilken sorts blästermedel passar då bäst?
Givetvis är det inte så hälsosamt att stå och hyperventilera in lukten när man slipar, men tänkte om färgen på just trafikskyltar är extra farlig? då dom kanske ska vara extra tålig?
Och undrar om det finns nån allvarligare hälsorisk med att slipa av färgen och råkar andas in?
Sedan funderar jag på metod, kanske bättre att försöka blästra av det? med vilken sorts blästermedel passar då bäst?
Givetvis är det inte så hälsosamt att stå och hyperventilera in lukten när man slipar, men tänkte om färgen på just trafikskyltar är extra farlig? då dom kanske ska vara extra tålig?
Re: Ta bort färg från trafikskylt
Inte klistermärke som sitter då? Sett det på vissa och att det då af något från 3M
ja, moderna skyltar har väl nån form av reflexfolie, äldre tror jag är målade.
Är den folierad skulle jag testa med typ "label off" först, fast det hör ju lite till skyltarnas natur att dom ska vara motståndskraftiga 

Stålborste på vinkelslip är mitt förslag. Blir inte lika varmt som med slipskiva och därmed inga ångor, men använd skyddsglasögon då det flyger runt lite grejor...
Thinner kanske också löser upp det hela.
Thinner kanske också löser upp det hela.
Finns ju sån här rotationsbläster man sätter på borrmaskinen (men de sabbar ytan rätt rejält tycker jag).
http://www.jula.se/blaster-374884
http://www.jula.se/blaster-374884
Om de är färg och den sitter om den ändå ska målas varför slipa bort den helt? De är ju bara rugga ytan och grunda..
Men om du absolut måste bort med färgen så dra på lite crc gasket remover / packningsborttagare låt de verka en stund sen så är de typ bara skölja av.. Funkar på de flesta lackar har jag märkt
Men om du absolut måste bort med färgen så dra på lite crc gasket remover / packningsborttagare låt de verka en stund sen så är de typ bara skölja av.. Funkar på de flesta lackar har jag märkt