Är ritningen rätt?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Thorped
Inlägg: 1065
Blev medlem: 24 maj 2010, 19:08:47
Ort: Göteborg

Re: Är ritningen rätt?

Inlägg av Thorped »

Det resonemanget funkar inte riktigt för de kosmetiska bitarna är minst lika viktiga som något annat.
Mattias Hellore
Inlägg: 360
Blev medlem: 1 februari 2009, 09:19:57
Ort: Insjön

Re: Är ritningen rätt?

Inlägg av Mattias Hellore »

Menar du Jesper på fullt allvar att du vill ha en tolerans på någon hundradel på faserna som är kosmetiska?

Fint tänkt men det blir kostsamt och fyller ingen funktion.
Användarvisningsbild
Thorped
Inlägg: 1065
Blev medlem: 24 maj 2010, 19:08:47
Ort: Göteborg

Re: Är ritningen rätt?

Inlägg av Thorped »

Finns inga toleranser, förutom på hålen, som är utsatta på ritningen så det vet jag inte vad du får det ifrån. :humm:

En hundradels mm i tolerans låter absurt, 50µm = 5 hundradelar, är nog den minsta jag kommer sätta ut och det är inte på något som är kosmetiskt. Men som sagt, många "kosmetiska" grejer har ett samband med funktionella saker.

Antar att du ser antal decimaler som tolerans och det är helt fel, toleransen kommer skrivas ut för sig. Vad arbetar du med för ritningar om jag får fråga, för mig veterligen arbetar man nästan alltid med ISO-toleranser och gäller inte de så skriver man +*/-* efter basmåttet.
Mattias Hellore
Inlägg: 360
Blev medlem: 1 februari 2009, 09:19:57
Ort: Insjön

Re: Är ritningen rätt?

Inlägg av Mattias Hellore »

Nej det var jag som reagerade på första ritningen på sida 1, nu har du gjort flera bättre versioner och där har jag inget att anmärka på.

Dock kvarstår min kommentar, vad är ritningen till?
Om du skall leverera en 3D modell till en som skall tillverka det så har du lagt ner mycket tid på något som inte kommer att användas.
Alla viktiga mått såsom skruv och gängade hål skall måttsättas, detsamma gäller alla kolvhålen, resten kan man sätta ytfinhetskrav på sen är det nog bra.
Mattias Hellore
Inlägg: 360
Blev medlem: 1 februari 2009, 09:19:57
Ort: Insjön

Re: Är ritningen rätt?

Inlägg av Mattias Hellore »

Vad jag arbetar med?, jag är utbildad CNC maskinist med över 10 års erfarenhet, och ca 100 högskolepoäng i CAD, FEM o så vidare.
Jag äger en mekanisk firma och använder manuella såsom CNC fräsar, jag anser med min erfarenhet att hundradelar av en millimeter har man ingen praktisk nytta av förutom i vissa sällsynta fall.

Du angav R86,625 mm i ett gängat hål, så gör man bara inte.

Gällande toleranser i antal decimaler, jag har en ful ovana att se det så, är det 10,0 för mig är det skillnad på 10,0 och 10,00 och så vidare.
Det är mycket billigare att tillverka en detalj som har det förstnämnda. Med tanke på verifiering av detaljen efter tillverkning.
Du angav ingen ISO standard på den första ritningen, inte heller på dom andra, vad skall jag anta då, man skall inte anta, det som står på ritningen gäller, annars får man fråga efter toleranser.
Inga ytfinhetskrav ser jag heller.
Användarvisningsbild
Thorped
Inlägg: 1065
Blev medlem: 24 maj 2010, 19:08:47
Ort: Göteborg

Re: Är ritningen rätt?

Inlägg av Thorped »

Jag vill inte låta spydig men du vet att det är 7 sidor va? För mått på kolvhål och gängor är utsatta. Och det är underförstått att om det finns 7 st markerade gängade hål på en sida och jag måttsätter ett av de hålen som "M8x1.25 - 6H x 7" så är alla 7 hålen M8x1.25 t ex.

R86,625 är lite speciell, jag vet. Diametern på cirkeln som gängan löper runt centrumpunkten i är 173,25mm. Jag hade gärna måttsatt den som diameter istället men det är tyvärr inte möjligt. Toleransen på detta hål skulle jag vilja sätta till +/-0,1.

Ritningen är till en Operatör som inte har lärt sig CAMa än och till en kompis som ska försöka skiva ISO-koden till oket.

Toleranser kommer men jag orkade inte göra mer igår kväll.
Mattias Hellore
Inlägg: 360
Blev medlem: 1 februari 2009, 09:19:57
Ort: Insjön

Re: Är ritningen rätt?

Inlägg av Mattias Hellore »

Då jag kört stora som små CNC maskiner år efter år, gamla som nya, det jag kan säga är att så länge det inte är ett kritiskt mått så är det mycket enklare att använda max 2 siffror efter decimalen, helst en enda så länge det inte rör sig om axel och hål toleranser för lager och andra applikationer. Resten kan man måttsätta efter existerande skruvförband, jag har hittills inte sett en enda M8 skruv som har bättre än nån tiondel tolerans. Jag bygger en hel del grejer för mycket krävande kunder.

Teori är en sak, verklighet är en annan, det är bra att tänka på. Det gör livet enklare när man försöker förenkla saker o ting, inget illa ment.
Användarvisningsbild
Thorped
Inlägg: 1065
Blev medlem: 24 maj 2010, 19:08:47
Ort: Göteborg

Re: Är ritningen rätt?

Inlägg av Thorped »

Om själva gängan diffar 2-3 tiondelar i sig gör inte ett skvatt så länge centrum på gängan sitter på rätt ställe. Jag återkommer med ritningen när den är HELT klar med toleranser och allt, så kan du få sätta ett helhetsbetyg ;)
MiaM
Inlägg: 10178
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Är ritningen rätt?

Inlägg av MiaM »

Är det år 2014 jobbigt att få in extra många värdesiffror till en CNC-maskin, även om toleransen inte behöver vara så stor som värdesiffrorna antyder?

Om man bortser från praktiska detaljer som vad filformat, program, operatörsinterface o.s.v. fixar så måste det väl rent tekniskt vara bäst att ange med så många värdesiffror som möjligt (så länge man inte passerar nån slags löjlighetsgräns) även om värdesiffrorna egentligen "dränks" i "toleransbruset"?
Användarvisningsbild
Thorped
Inlägg: 1065
Blev medlem: 24 maj 2010, 19:08:47
Ort: Göteborg

Re: Är ritningen rätt?

Inlägg av Thorped »

Givetvis är det så, det preciserar ju toleransen också.

Har dock en fråga nu, alla vinkelmått i grader som är under 1 skrivs ju i minuter (xx'). 30' är således en halv grad (0,5°) vad är då "0,05°"? Nått säger mig att det skulle vara 3' men jag tänker nog fel. En följdfråga, är 0,05° en möjlig +/-tolerans på en tajt vinkel (13,85°), alltså är operationen möjlig att genomföra?
Senast redigerad av Thorped 17 mars 2014, 20:01:39, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 7038
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: Är ritningen rätt?

Inlägg av lgrfbs »

X°YY'ZZ"

Grader=X
Minuter=Y
Sekunder=Z

exempel: 1:50 1,1459° 1°8'45"
Mattias Hellore
Inlägg: 360
Blev medlem: 1 februari 2009, 09:19:57
Ort: Insjön

Re: Är ritningen rätt?

Inlägg av Mattias Hellore »

Varför jag påpekar orimligheten att ha två eller fler decimaler i en ritning för en så pass enkel operation som ett gängat hål. Det är för att man har mycket svårt att verifiera det måttet.
Ett brotchat hål med ett bestämt mått om typ 10,0 är mycket lättare att läges och diameterbestämma.

Att knappa in 3 decimaler eller 5 i en CNC maskin kvittar, det som kommer ut oavsett toleransnivå kommer att bli olika gång till gång. Många faktorer som spelar in när det tillkommer en tredje och fler decimaler såsom verktygsdeflektion, temperaturutvidgning i maskin och material.

Det är därför jag anser den tredje decimalen i en detalj enbart av akademiskt värde och onödig i praktiken då det kostar tid och resurser att verifiera den, speciellt i ett gängat hål bland annat.
Användarvisningsbild
CPMS
Inlägg: 1517
Blev medlem: 6 december 2010, 20:34:36
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Är ritningen rätt?

Inlägg av CPMS »

Hur verifierar man måtten på ett gängat hål öht. Och om det är små hål, större hål går ju att mäta men om inte "mätaren" får plats? Gör man egna håltolkar eller?
Mattias Hellore
Inlägg: 360
Blev medlem: 1 februari 2009, 09:19:57
Ort: Insjön

Re: Är ritningen rätt?

Inlägg av Mattias Hellore »

Värt att påpeka är att de fall jag får en toleransnivå på H7 eller liknande så brukar man svarva till ytterdiametern på axeln efter ytbehandling. Är det ett hål så brukar man hona eller svarva med keramiska skär om det är ytbehandlat stål. Efter ytbehandling får en detalj formförändringar. Värt att påpeka.
Slipning, honing, finsvarvning och sådana operationer är en extra bearbetningssteg som krävs när man har sådana höga krav som t.ex en tredje decimal eller två hundradelars tolerans som t.ex

En CNC fräs spottar sällan ut en färdig detalj, efterbearbetning krävs oftast. Uppspänningar inom en tredje decimals noggrannhet finns bara inte. Mycket svårt inom den andra decimalen också.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32651
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Är ritningen rätt?

Inlägg av säter »

CPMS skrev:Hur verifierar man måtten på ett gängat hål öht. Och om det är små hål, större hål går ju att mäta men om inte "mätaren" får plats? Gör man egna håltolkar eller?
Gängtolk.
Skriv svar