T: Svetsa i oljetråg alu! [fixat]
T: Svetsa i oljetråg alu! [fixat]
Behöver hjälp med att reparera mitt oljetråg som är i gjutet aluminium!
Lägga igen ett par sprickor och svetsa ditt ett par prylar!
Förklarar med några bilder!!
Lägga igen ett par sprickor och svetsa ditt ett par prylar!
Förklarar med några bilder!!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av gOry 16 mars 2014, 10:44:58, redigerad totalt 1 gång.
Re: T: Svetsa i oljetråg alu!
En BMW S50B32, ett nytt kostar över 6000kr,
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: T: Svetsa i oljetråg alu!
Nej, 3.0ans passar inte! Har inte utrymmet för dubbla pickuper och pga det så är dom rätt så eftertraktade!
Så beggpriset på tyska ebay brukar ligga mellan 300-500€
Så beggpriset på tyska ebay brukar ligga mellan 300-500€
- frownlayer
- Inlägg: 1868
- Blev medlem: 17 maj 2012, 19:40:32
- Ort: Reftele
Re: T: Svetsa i oljetråg alu!
Jag känner en som kan svetsa det åt dig.
tyvärr så kommer det nog inte bli det billigaste. men billigare än 6000kr tror jag att det ska bli.
anledningen till högt pris är att gjuten alu ofta har mikroskopiska porer, vilket gör att det lätt läcker runt svetsen. sen brukar trågen har varit indränkta i olja hela sitt liv, och därmed försämras svetsbarheten avsevärt mycket, iom att olja tränger in i porerna.
Varför ska du sätta dit massa extra klumpar? räcker det inte att man svetsar igen sprickor och hål, och sedan gängar om igen? det måste t.ex rätt material, alltså både svetsbart och gärna väldigt liknande trågets. annars kan allt hända.
bild 2 är tight. det är nästan omöjligt att komma mellan tråget och på så sätt få en tät sömm.
men är du intresserad så kan jag höra med honom om pris.
tyvärr så kommer det nog inte bli det billigaste. men billigare än 6000kr tror jag att det ska bli.
anledningen till högt pris är att gjuten alu ofta har mikroskopiska porer, vilket gör att det lätt läcker runt svetsen. sen brukar trågen har varit indränkta i olja hela sitt liv, och därmed försämras svetsbarheten avsevärt mycket, iom att olja tränger in i porerna.
Varför ska du sätta dit massa extra klumpar? räcker det inte att man svetsar igen sprickor och hål, och sedan gängar om igen? det måste t.ex rätt material, alltså både svetsbart och gärna väldigt liknande trågets. annars kan allt hända.
bild 2 är tight. det är nästan omöjligt att komma mellan tråget och på så sätt få en tät sömm.
men är du intresserad så kan jag höra med honom om pris.
Re: T: Svetsa i oljetråg alu!
Befinner hen i närheten av sthlm så kan de ju vara värt..
Anledningen till extra "klumparna" är att de ska hålla i framtiden, risken är ju att de spricker igen annars..
Man får bränna bort oljan med gasolbrännaren så gått de går..
Anledningen till extra "klumparna" är att de ska hålla i framtiden, risken är ju att de spricker igen annars..
Man får bränna bort oljan med gasolbrännaren så gått de går..
Senast redigerad av gOry 10 mars 2014, 16:34:55, redigerad totalt 1 gång.
Re: T: Svetsa i oljetråg alu!
gOry: min tolkning av skadan är att det har slagit emot och det har skadad pluggen och kärlet.
Alltså hjälper det inte att svetsa på förstärkning då det inte är en svaghet i materialen som orsakat skadan, ska du skydda mod framtida skador får du placera skyddsplåt så att inget kan slå upp.
Jag hjälpte en kompis med detta under min rally-tid, hans VW Sirocco hade ung. samma problem förutom att tråget var till att laga ganska enkelt då det var i stål.
Alltså hjälper det inte att svetsa på förstärkning då det inte är en svaghet i materialen som orsakat skadan, ska du skydda mod framtida skador får du placera skyddsplåt så att inget kan slå upp.
Jag hjälpte en kompis med detta under min rally-tid, hans VW Sirocco hade ung. samma problem förutom att tråget var till att laga ganska enkelt då det var i stål.
Re: T: Svetsa i oljetråg alu!
Nix de går inte att slå i pluggen, skulle ta i krängningshämmare, styrväxel, motorbalk innan och i den ordningen..
Skadan beror nog på väldigt många oljebyten och att man förmodligen dragit för hårt när kopparpacknignen blivit sliten.. De följer med en kopparpackning när man köper oljefilter, men man behöver två
17500 mil med oljebyte var 500mil
EDIT: Räknade ut att de har nog gått en 200-250 liter olja igenom den pluggen i sina dar..
Syns även ifall man kollar i motorn, i tåget var de inge oljekoks nånstans...
Skadan beror nog på väldigt många oljebyten och att man förmodligen dragit för hårt när kopparpacknignen blivit sliten.. De följer med en kopparpackning när man köper oljefilter, men man behöver två

17500 mil med oljebyte var 500mil

EDIT: Räknade ut att de har nog gått en 200-250 liter olja igenom den pluggen i sina dar..

Syns även ifall man kollar i motorn, i tåget var de inge oljekoks nånstans...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: T: Svetsa i oljetråg alu!
OK, det låter ju korrekt. Ändå anser jag inte att det behövs förstärkning men det behöver helt klart att skäras rent och svetsas varefter man skär upp nytt gänge.
- frownlayer
- Inlägg: 1868
- Blev medlem: 17 maj 2012, 19:40:32
- Ort: Reftele
Re: T: Svetsa i oljetråg alu!
Nepp. Han bor granngårds. Alltså småland.gOry skrev:Befinner hen i närheten av sthlm så kan de ju vara värt..
Anledningen till extra "klumparna" är att de ska hålla i framtiden, risken är ju att de spricker igen annars..
Man får bränna bort oljan med gasolbrännaren så gått de går..
Re: T: Svetsa i oljetråg alu!
frownlayer: Då är de lite körigt! Men tack ändå!
Har fått tag på en kille i sthlm från rejsa.nu, har sett att han har svetsat i sitt egna oljetåg från en bmw, (borde ju vara samma typ av gjutgods) så det verkar lovande.
Annars får jag vänta i 2 veckor tills han jag brukar använda mig av kan göra de.
Man borde köpa sig en tig...
Har fått tag på en kille i sthlm från rejsa.nu, har sett att han har svetsat i sitt egna oljetåg från en bmw, (borde ju vara samma typ av gjutgods) så det verkar lovande.
Annars får jag vänta i 2 veckor tills han jag brukar använda mig av kan göra de.
Man borde köpa sig en tig...
Re: T: Svetsa i oljetråg alu!
Sagt och gjort nu är det klart, och de blev inte så pjåkigt!
Stort tack till erikjakan på rensa.nu som kunde ta sig ann detta så snabbt! Nu sitter tråget redan monterat och jag har hunnit med och montera tillbaka motorbalk och bulta fast motorn igen
så jag kan känna mig lite lugnare in för kommande säsong och jordens omständigaste oljebyte är snart över 
Stora pluggen till höger i bild 3 hade varit intressant att veta vad den är till för! Hade helt klart varit trevligt ifall man skulle kunna få dit en doppvärmare
Stort tack till erikjakan på rensa.nu som kunde ta sig ann detta så snabbt! Nu sitter tråget redan monterat och jag har hunnit med och montera tillbaka motorbalk och bulta fast motorn igen


Stora pluggen till höger i bild 3 hade varit intressant att veta vad den är till för! Hade helt klart varit trevligt ifall man skulle kunna få dit en doppvärmare

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: T: Svetsa i oljetråg alu! [fixat]
Exemplariskt att du återkommer med bilder när det var fixat.


