OLED-funderingar kring strömförbrukning

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
w0o4

OLED-funderingar kring strömförbrukning

Inlägg av w0o4 »

Hej alla,

jag har gått och grubblat lite på en sak ett tag nu och sökningar på internet har inte gett så mycket svar. Kanske kan någon här räta ut ett frågetecken eller två.

Mobila operativsystem idag blir mer och mer svarta och vita. Snyggt vill tillverkarna att vi skall tycka (och jag gillar det skarpt själv) men det är ju en stor fördel för dem och det är att svara pixlar inte drar någon ström = bättre batteritid. So far so good.

Men det här med att allt blir vitt, här är min fundering.
Vitt = R + G + B, dvs tre lysdioder på. Drar vitt då ca 3 gånger så mycket ström som om man hade kört ett svart/grönt operativ alá Matrix? Eller reduceras strömstyrkas så att summan av alla strömmar blir lika så att totala ljusflödet blir lika starkt från alla möjliga färgkombinationer?

Hoppas ni förstår vad jag menar och vad jag undrar.

Tack alla för ett härligt forum.
/Joakim
Användarvisningsbild
ochkl0620
Kontakt:

Re: OLED-funderingar kring strömförbrukning

Inlägg av ochkl0620 »

Hmm, intressant fråga!
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Och då jag jobbar med LED-skärmar i storlek 20+m² kan jag ge dig svaret: självklart drar en vit punkt 3gg strömmen som t.ex. ett grönt punkt - i stort. Det finns en liten skillnad i strömmatningen till röd, grön hhv. blå LED, baserat på ögats känslighet.

Detta betyder att blå LED får lite mindre ström än grön och röd - men det är en detalj.

Så om skärmarna hade varit monokroma hade strömförbrukningen gått ner en hel del - men viktigast är att de inte är bakgrundsbelysta LCD, där är bakgrundsbelysningen den största boven. En sådan skärm släpper nämligen som bäst igenom ung. 20% av lyset så en övergång till OLED eller liknande där punkterna rent faktisk lyser istället för att släppa igenom bakgrundsbelysningen är långt mer effektivt än att köra med monokrom skärm.

Men är det redan OLED kan man spara ~65% av lysströmmen vid att ha monokrom.
Miramithe

Inlägg av Miramithe »

Så ska man spara Max med ström ska man ha svart med blå text på en oled alltså?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Nej, man sparar maximalt vid att ha svart skrift på svart bakgrund. Vill man verkligen spara låter man bli att ha display alls, alternativt stänger av det utom vid behov.

Och om den blå får mindre ström i OLED-sammanhang vet jag inte, jag känner "bara" till vanliga LED i den sammanhang.

Men en enda färg, så få punkter som möjligt kan spara en del. Använd alltså inte fet stil, stora tecken osv.
w0o4

Inlägg av w0o4 »

Tackar för input.
Nu kan jag väl äntligen somna lite tidigare om nätterna.

MEN: nu dyker det upp en ny fråga då. Borde inte summan av strömmen till de tre dioderna vara lika för att inte olika färger skall ge obalanserad ljusintensitet till ögat?
Om det inte är så så borde det vara så. Samt därtill anpassning för det mänskliga ögat som du redan nämnt.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Och svaret är: nej.

Intensiteten adderas inte då de 3 färgerna aktiverar olika sensorer i ögat så är intensiteten på röd 50% kommer 50% grön inte att ge 100% gul, det ser ut som 50% gul.

Du blandar päron och äpplen ganska friskt.
w0o4

Inlägg av w0o4 »

Ok, tack då har jag lärt mig lite nytt.
Skriv svar