Dina mini-projekt!

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Men va f*n, det står ju ett PLUS-tecken vid kondingen, är det inte tillräckligt för dig?? VA???!!! :doubt:

Du 1802, du har ett väldigt typiskt nick, har du på G eller kanske rentav färdigbyggd COSMAC-maskin därhemma? Och i så fall, har du tittat på Medlemskortet (Membership Card)? Eller har du haft någon udda italiensk (eller fransk?) bil??
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Och så var det lilla kortet på föregående sida monterat i en dator, och kopplat till denna skapelse..
Bild

Jag var tvungen att även koppla lampan i fönstret genom ett relä så jag kan styra den via SSH :D
1802

Inlägg av 1802 »

soundbrigade: 1802 är en Tysk bil såklart :-). Har ett gäng handterminaler för lager inv, med 1802 CPU. Ohm och Farad är ju lite petigt. För dioderna gissr jag på 1N4001.
Membership Card verkarintressant för en assemblernörd... Set execute....
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Electricguy: kör du Firefox i din Firebox? :wink:
Användarvisningsbild
hobbystinsen

Inlägg av hobbystinsen »

1802 skrev:Lite komponentvärde sklle vara kul. LED med lämplig resistor för 12V. Men kondingen...
Jag vispade ihop den där med prylar jag hade hemma.
Dioderna är 1N4004 och motståndet 1200Ω.
Kondingen är vald utifrån den yttre storleken för att passa i urverkets batterifack.
Det blev en på 2200μF/25V och laddningen räcker i 16 sekunder när matningen bryts.
Om du ska mäta tid så är det nog bäst att utelämna kondingen.
Det funkar ju ändå.
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Electricguy skrev:Och så var det lilla kortet på föregående sida monterat i en dator, och kopplat till denna skapelse..
Bild

Jag var tvungen att även koppla lampan i fönstret genom ett relä så jag kan styra den via SSH :D

Öörm, allt de där för att styra nått som skulle kunna styras trådlöst med en liten usb-sticka! Grattis!
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Hur roligt är det att plugga in en USB-sticka jämfört med att bygga själv?
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

nä de är sant, glömde den här smileyn i förra inlägget :wink:, de var inget illa menat! Får bara lite såna här känslor över de hela..
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det är väldigt ofta man ser folk svetsa och vira ihop kuliga saker, men som redan finns att köpa färdiga för en billig penning från Kina. Dock missar man ju hela Kinderägget när man köper färdigt.
Användarvisningsbild
ochkl0620
Kontakt:

Inlägg av ochkl0620 »

Syftar du på mitt blästerskåp Soundbrogade? :D
Användarvisningsbild
kiwi

Inlägg av kiwi »

gOry skrev:nä de är sant, glömde den här smileyn i förra inlägget :wink:, de var inget illa menat! Får bara lite såna här känslor över de hela..

Det där är ju typ jag.. och många här :mrgreen:
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

gOry skrev: Öörm, allt de där för att styra nått som skulle kunna styras trådlöst med en liten usb-sticka! Grattis!
Det här är ju dock åt helvete mer flexibelt med vad man kan styra också.. Kan man få PWM utgångar från en tellstick?
Fungerar en tellstick på ett 300Baud modem i Afrika? Kan man chatta på IRC, lyssna på musik, se på film eller surfa nätet med en tellstick? Jag ser tyvärr inte varför en tellstick skulle vara bättre, annat än att den är liten.
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Framgick kanske inte att jag var ironisk.. Jag tyckte de roliga i de hela var att den trådlösa kontakten helt plötsligt fick en sladd.. :wink:
Jag själv skulle kunna sätta ihop en liknande lösning. Har själv fått frågan "varför de finns ju en knapp på väggen" när jag hade ett webbaserat interface till all belysning hemma.. :D
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Nytt litet projekt på gång = gängmaskin

Bild
+
Bild
+
Bild
+
Bild

Tänkte skrota bort lilla oanvända bänkborrmaskinen men fick en idé att fixa till en liten gängmaskin för just de där 'one-off' jobben som dyker upp titt som tätt.
Bilderna ovan är bara som typ de jag har att tillgå, motorn är 3-fas 550W så den bör fungera ända upp till M12 men det får framtiden visa.
Med VFD:n bör jag kunna få till ett lågt spindelvarvtal, fm kommer jag att fixa till fotpedal för CW/CCW styrning av spindeln.
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

De där hade jag haft behov av i förrgår.. Gängade 2x M12x1,5 i alu, hålet var 20mm djupt och var borrat även de med biltema borr i svarven till 10,5mm vilket blev typ 10,3mm! Gängverktygen var från biltema så förutsättningarna var inte dom bästa.. Skaftet till gängtappen gick sönder på två ställen, den fyrkantiga delen högst upp var mer rund än fyrkantig.. Fick ta till med en skiftnyckel högst upp på den skärande delen av tappen! vilket gjorde den slö högst upp men de gjorde inget för detta jobb.. Ska byta / lämna tillbaka skiten.. :D
Skriv svar