Lagningstips angående Induktionshäll

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
hybrid3

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av hybrid3 »

I väntan på reservdelar tog jag en titt på hällens installation och funderade på om man kunde minska risken för att även högersidan säckar ihop. Min gissning är att trissornas död är temperaturrelaterad och således borde mer kylning kunna påverka livslängden positivt.

Min häll är installerad i ett för ändamålet avsett utrymme med en ca 10 mm hög luftspalt i framkant under bänkskivan. Tyvärr saknas avgränsningar eller luftstyrningar vilket gör att hällens fläkt till största delen suger in upphettad luft. Jag ämnar därför tillverka flexibla luftstyrningar av skumgummi som leder ut varmluft och ger separata kanaler till insugsluften. Dessutom kommer jag att såga hål i bottenskivan rakt under hällens luftintag så att luft kan sugas in den vägen. Visserligen finns kryddhyllan under så i värsta fall kommer det att lukta lite curry när man lagar mat :)....

Edit: grammatisk miss
hybrid3

Inlägg av hybrid3 »

Med IGBT:er och likriktarbrygga utbytt gjorde jag ett par sista kontrollmätningar för att kolla så att kylflänsen inte hade kontakt med någon av komponenterna. Därefter skruvade jag ihop rasket och vips så var jag familjens hjälte på riktigt.

Tack för hjälpen till Danny!

Förhoppningsvis kommer återstående komponenter att hålla lite längre med förbättrad kylning.
Användarvisningsbild
Danny

Inlägg av Danny »

:tumupp:
Peterdc99

Inlägg av Peterdc99 »

Hej. Är ny på forumet och ingen fena på elektronik men en trasig häll AEG88101kfn.
Då kostnadsförslaget från Electroluxservice var 3000-6000 att laga den tänkte jag utforska möjligheten samt kostnad att laga den själv.
Har kortis så fort jag sätter på den. Kommer alltså aldrig så långt att jag kan sätta på enskillda plattor. Har tidigare haft problem med att säkringar gått när alla plattor körst samtidigt samt att en platta har "pulsat" när ytterligare en platta vait igång. Tror när båda har varit på boostfunktion.
Min fråga är om en vanlig dödlig kan lyckas laga denna (har multimeter och lödkolv och hyfsat händig)samt var kan det landa på i pengar, förutsatt att alla likriktare och igbter är kassa. Funderar på om det inte är billigare att köpa ny.
Någon som vet eller gjort detta själv?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Om du läser i tråden så kommer du nog fram till att det i många fall är möjligt att laga. Kostanden borde hamna på i regionen femtio kronor upp till några hundra. Pulsningen du beskriver är en normal effektbegränsning för att man ska kunna köra den på lägre avsäkring.
Peterdc99

Inlägg av Peterdc99 »

Låter ju bra..
Som sagt inte något duktig på dessa saker. Finns det någon stans där man kan få tag på bilder på hur likriktare och igbterna ser ut och sitter. Samt var köper man reservdelar.
Om man inte skall köpa av elekrolux som tog 2500:-/kraftkort
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Du kan ju titta några inlägg upp i den här tråden. HÄR
ELFA är en levernatör som brukar funka. Men det finns fler.
Peterdc99

Inlägg av Peterdc99 »

Är det någon som vet vilka artnr som IGBT eller likriktare har alternativt vilken spec. Om jag förstår bilden rätt i några inlägg upp i denna tråd, så är det två igbter och två likriktare i hällen. Stämmer detta? Om inte vad på bilden är likriktaren....
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Du får titta vad som sitter i din häll så kan säkert någon hitta en ekvivalent om den du har är svår att hitta. På bilden sitter det 4 IGBTer och en likrikare på kylflänsen. Likriktaren har 4 ben och transistorerna 3. Det låter mer och mer som att du kanske ska överlåta det till någon annan.
Peterdc99

Inlägg av Peterdc99 »

Tack för svar. Har sökt efter någon som skulle kunna laga hällen men enda alternativet jag hittat är ES service och då kan jag lika gärna köpa ny. Ska jag ändå köpa ny så kostar det inte så mycket att försöka lösa det själv tänker jag. Är med på hur en likriktare funkar. och har för mig att en diod har en efectförlust på någonstans 1,5V x spänningen. Alltså kylfläns så klart....:)
Å andra sidan så borde det inte vara så svårt att byta fyra igbter ocn en likriktare, även om jag inte är någon elektronikkille.
Om någon har tips på ställe som skulle kunna lösa detta i Göteborgstrakten skulle jag givetvis hellre lämna bort detta.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Om du nu vet hur en likrikrare funkar, hur kan du då få det till två likrikare på bilden?

Om du med "spänningen" menar strömmen så är din uppskattning av förlusteffekten rimmlig.
Peterdc99

Inlägg av Peterdc99 »

Jag vet hur principen funkar. Osäker om man hade skillt på likriktare för faser eller om man körde 380V alt 230V beroende på hur den kopplas in. Jo menar strömmen så klart. Som sagt ingent ess på detta....
Mixon1

Inlägg av Mixon1 »

Även jag hade problem med min gamla Electrolux EKD 6144, där powerkortet gett upp, tillverkat av Brandt.
Felet visade sig som om jag inte hade någon kastrull på plattorna på höger sida av spisen. Dessutom luktade det bränd elektronik då det hände.

Efter kontakt med Danny (gurun här på forat) mätte jag upp Q3, Q4 då motstånden på 47 Ohm (R11, R12) brunnit. Eller ja, varit lite ljumma då.
Jag bytte dessa komponenter, mätte upp trissorna och likriktaren så att de var hela, och nu går spisen igen! Jippi! Spisen köptes för ca. 12 år sedan men ser väldigt fin ut i skicket fortfarande, så det var kul att det gick att rädda den. Och till ca 15:- :mrgreen: Finns nytt powerkort att köpa fortfarande, drygt 2400:- med frakt...

Tack så mycket för hjälpen, Danny!
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Vad jag känner till så finns det inga hällar som drar ström direkt mellan två faser, utan de verkar alltid bestå av vad man nog skulle kunna kalla två ihopbyggda 230V enfasapparater.

(gamla "analoga" spisar med plattor eller glaskeramikhäll utan induktion kunde däremot både finnas med 230V och 400V "elementspänning", med 400V så klarar sig en sån spis utan nolla).

Det betyder alltså att likriktningen är en vanlig enfas med två AC-anslutningar och två DC-utgångar.

Varje diod har ett spänningsfall på typ 0,7-1V och det är alltid två dioder som leder samtidigt i en likriktarbrygga, varpå spänningsfallet totalt är ca 1,5-2V och med t.ex. 16A ström in så blir det alltså ca 30W effekt.
Ungefär rätt tänkt av Peterdc99 alltså.

Om du ändå har att välja på att köpa helt nya kort som reservdel eller försöka laga själv så är det väl "bara" att börja mäta. Koppla givetvis bort inkommande ström och kör sen diodtestläget på en multimeter och mät på likriktarbryggan. Du ska ha 0,6-0,7V om du sätter svarta mätpinnen mot "+" och röda mot "AC", prova på båda AC, en i taget. Likaså så ska du ha 0,6-0,7V om du sätter röda pinnen på "-" och svarta mot "AC" (prova även här en i taget av båda AC). Om du har noll här så är det kortis i bryggan. Om du däremot har kortis mellan "+" och "-" (men fortfarande 0,6-0,7V mellan AC och +/- som jag skrev) så gissar jag att felet oftare är längre fram, typ IGBT'erna. Se över dem innan du bara byter bryggan på chansning.

(Jag har aldrig lagat just en induktionshäll men däremot felsökt en del elektronik)
Användarvisningsbild
Danny

Inlägg av Danny »

@Mixon1. :tumupp: :tumupp: :tumupp: :D
Skriv svar