Eventklocka (stor 7-seg utomhus med klocka)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
ghost_rider

Re: Eventklocka (stor 7-seg utomhus md klocka)

Inlägg av ghost_rider »

en liten tanke,
Jag hade tänkt att bygga en liten krets som skall fästas på baksidan av varje segment. Kretsen kommer att bestå av ett TPIC6B595 chip och lite andra runtomkring komponenter. Det jag tänkte på var att klockan kommer att drivas med ~12v och led-segmenten tåler max 12,5v. Är det inte lika bra att sätta en spänningsregulator på varje kort för att försäkra sig om att den bara får 12v?

Eller ska man sätta spänningsregulatorn på mitt matningskort och lägga begränsningen där?
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Trevligt!

Tänk på det här med fukt/kondens. Det är egentligen bara bra med en nätdel eller annat som ger lite spillvärme som kan hålla den värsta fukten borta från elektroniken. En avgörande faktor är hur displayen ska lagras när den inte används. Om den lagras torrt/varmt så räcker det att den klarar regn/fukt när den är igång, annars måste den klarar kondensproblemet även när den är avstängd (och elektroniken inte kan ha värmt upp sig själv).
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Häftigt, är alla 7-segmentare från Swech eller bara den längst till vänster som ju verkar vara ca 25cm hög?

Du får fixa en video sedan där man ser 100-delarna ticka fram!
Användarvisningsbild
ghost_rider

Re: Eventklocka (stor 7-seg utomhus med klocka)

Inlägg av ghost_rider »

Den stora är ifrån Swech, tyvärr var dessa för stora för min applikation :/
Dagens jobb är avklarat, nu är det snart dags att plita in elektroniken och börja kodningen på riktigt :)
20140221_184730.jpg
Så slimmad som möjligt :)
20140221_184849.jpg
Framsidan ska senare få en svarttonad acrylskiva för att hindra insikt och öka kontrasten ifrån ledsegmenten.

sidnot..
Dags att tömma projektbordet (som egentligen är ett fräsbord :/) för ett stort 3d printerbygge :P
projektblogg kommer..
20140221_185630.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
ghost_rider

Inlägg av ghost_rider »

Nu har jag kommit loss lite efter en svacka.
Lådan är nästan klar, inväntar acryl till framsida samt alu plåt för resterande ytor.
Stativet som den ska stå på är under utredning :humm:
20140223_161605.jpg
Frågan är om gps-antennen vill vara inne i lådan eller om jag borde montera denna utanpå?
20140223_161919.jpg
För att ledsegmenten ska må bra använder jag ett TPIC6B595 chipp för varje siffra, dock slog det mig att jag hade räknat fel på resistorerna :/
Jag har snurrat till det helt, kan någon klargöra detta enkla problem?
Displayen ska enligt databladet drivas runt 12v, för att detta skall funka transformerar jag ner 220v till ~13v och filtrerar detta till 12v. Dock tåler varje segment bara 20mA vilket borde ge mig.. vadå?
Hade jag haft 14v in o 12v till displayen borde det ha sett ut typ såhär (14-12)/0,02 = 100Ohm, men nu när jag har 1/1 blir det ju noll? Vart tänker jag fel?

Det funkar ju bra med de felräknade resistorerna, men varje segment får bara ~3mA enligt multimetern.
20140309_224649.jpg
Användarvisningsbild
ghost_rider

Inlägg av ghost_rider »

Har nu plöjt igenom mängder av datablad o andra projekt.
Det visade sig att de ursprungliga resistorerna som jag hade (780 Ohm) var lite off... Räknade på det med 1V skillnad och fick fram 50 Ohm, läste sedan att om man skulle driva dessa med 12v in så rekommenderas det 110 Ohm.
Användarvisningsbild
ghost_rider

Inlägg av ghost_rider »

En annan sak,
Om jag använder ett nätaggregat för att få ner 220 till ~12v (typ http://www.kjell.com/sortiment/el/strom ... nformation) och vill ha möjligheten till en extern batterikälla (+12v bilbatt.), borde jag ha dioder ifrån nätaggregatet så att inte strömmen går baklänges? eller det är försumbart?
nifelheim
Den första

Inlägg av nifelheim »

absolut dioder och kontrollerad laddning.

var köper man dom där aluminiumprofilerna?
Användarvisningsbild
ghost_rider

Inlägg av ghost_rider »

Batteriet kommer att vara en tillfällig lösning då man inte har tillgång till el och därmed ej inbyggt. Dvs kommer det inte att laddas medens klockan är igång.
Profilerna kommer ifrån Motedis.com

[edit]
Fast om det är någon som har koll på hur det ska kopplas o förslag på en färdig laddare för bly batt är jag mycket intresserad!
Som jag har tänkt får man ha två kontaktdon på undersidan, en för 220vAC o en för 12vdc så det hade varit superfint med internt batteri
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Jag tror att ett 12V blybatteri enklast underhållsladdas genom 13,8V konstantspänningsmatning. Givetvis måste det finnas en strömgräns, ett rejält urladdat batteri kan suga i sig rätt mycket ström.

P.S. glöm inte att ha en säkring nära batteriet. Blybatterier kan ge rejäl kortslutningsström. Ett bilbatteri räcker till exempel för att smälta en skiftnyckel så att den böjs av värmen från kortslutningsströmmen...
Användarvisningsbild
ghost_rider

Inlägg av ghost_rider »

Svarttonat acryl samt monteringsplatta är på väg hem, lika så laserskuren alu plåt för de andra sidorna även ett stativ för hela klockan är på g hem. Allt borde levereras i veckan hoppas jag o då blir det skoj :)

Fick en snilleblixt i helgen, hur ska jag kunna montera plåten i klockan så att den hänger 'fritt'? Det finns inga naturliga fästpunkter och jag kan/vill inte gå igenom plåten.
Vad gör man då? Jo, en pytteliten hållare.
Den korta sidan trycks ner i aluprofilen och säkras med två m3:or, en i varje hörn ger en tillräckligt stabil infästning :) hoppas jag :)
20140317_144959.jpg
Användarvisningsbild
ghost_rider

Inlägg av ghost_rider »

Så, dags för en uppdatering :)
Bygget går framåt även om jag har problem med att få rätsida på några elaka IDC kontakter :/

20140331_221338.jpg
Var och hämtade lite laserskuren plåt i veckan, ungefär samtidigt hämtade jag mina acrylskivor ifrån CNC design. Även dessa laserskurna.
20140331_221422.jpg
Provmontering av sidor/gavlar, sitter som ett smäck :)
20140331_221458.jpg
Displaysegmenten provmonterade på den genomskinliga acrylskivan. Denna kommer vara min huvudplatta internt och all elektronik kommer att vara monterad på denna skiva.
20140331_221544.jpg
Lock på :)
20140331_221656.jpg
O slutligen uppe på stativet, blev ju kalas :)

Som jag tidigare skrev har jag ett problem med mina IDC kontaktdon, eller det är inte kontaktdonet i sig utan pcb designen.
idc.jpg
Hur löser jag detta? Det är fritt fram att ändra pinnar och använda två lager.
Grejen är att jag vill seriekoppla dessa chippen, det är RCK, SRCK, +5v, gnd ,Serial_in som ska in på den ena och ut på andra sidan lika dant fast serial_in är ersatt med serial_out.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Du skall alltså ha flera kort kopplade i serie med flatkabel.

Jag brukar alltid tänka att om någon signal skall lämna det trygga
kretskortet och ge sig ut i den elaka omgivningen via kablar så behövs
filter.... annars är det som en öppen inbjudan för störningar och spikar som
kan slå ut / döda processorn.

Kablar är också sådant som kan få problem med kortslutningar, glapp
eller felkopplingar rent allmänt.

Swech
j.po
Kontakt:

Inlägg av j.po »

Jag har byggt en liknande klocka och vill varna för drivkrets på respektive segment, jorden hoppar i potential när segmenten slår om vilket kan ge störningar i utskiftningen. Det slutade med att jag gjorde ett driverkort med alla drivkretsarna och drog 10-poliga flatkablar till respektive siffra istället.
Användarvisningsbild
ghost_rider

Inlägg av ghost_rider »

hm intressant.
Hade du gemensam anod eller katod på dina display segment? har kikat på andras byggen o alla de andra gör på detta sättet, men jag är öppen för förslag.
vilken typ av filtrering menar du Swech?
Skriv svar