Har en poolare som sysslar med Airsoft och som spelar med ficklampa (nån liten UltraFire nånting köpt på Ebay eller DX) på bössan. För att kunna slå på och av den utan att byta grepp så köpte han en så kallad pressure switch, det vill säga en liten strömbrytare på en sladd som man sätter på ficklampan istället för den vanliga knappen bakpå. Problemet var ju bara att den är momentan så att lampan slocknar när man släpper knappen. Dessutom så byter lampan läge (stark, mellan, svag, blink, SOS) varje gång man trycker in knappen. Därför erbjöd jag mig att bygga en liten mojäng som man kopplar in mellan lampan och brytaren.
Från början var tanken att enheten skulle drivas från ficklampans batteri men eftersom man via kabeln från lampan bara har tillgång till batteriets minuspol och pluspolen är kopplad via lampans elektronik och lysdioden innan man får tag på den i kabeln så gav jag upp den idéen och bestämde mig för att sätta in ett CR2032 batteri som strömförsörjning till PIC-processorn i enheten.
Tanken är att när man trycker på brytaren en gång så tänds lampan i starkt läge, trycker man igen så cyklar den genom alla lägena och sen slocknar den så att den ligger redo att tända fullt igen vid nästa tryck. Cyklingen sker så snabbt att ögat inte hinner uppfatta det. Trycker man två gånger snabbt på brytaren så tänds lampan i sitt blink-läge och ett tryck till så släcks den igen och cyklar runt till början igen. Håller man inne brytaren så hamnar man i kalibreringsläget där man kan gå genom alla lägena så att man kan se till att lampan är i det läge som PIC:en tror.
Video med prototypen på breadboard:
Det funkade ju fint på breadboard så jag designade ett mönsterkort och skickade efter från OSH Park, 38 kr inkl. frakt för 3 st
Någon kan säkert se felet jag gjort i layouten nedan (U1: PIC12F629, U2:IRF8734PBF, C1 & C2: 100nF, R1: 10K, R2 & R4: 100K, R3: 1K)
FLC_PCB_top.png
Efter ett par veckor kom dom och jag lödde ihop det men det funkade inte, insåg att jag bytt utgång till drivningen av MOSFET:en och att jag inte hade något MCLR-motsånd så jag ändrade det i koden och programmerade om, hjälpte inte. Testade att lägga 3V på gaten på MOSFET:en och då lyste lampan. Tröttnade ett par dar innan det slog mig att GP3 (MCLR) inte går att sätta som utgång så jag byglade den med lite tenn till GP4 och ändrade koden igen och nu funkar det fint
IMG_3676.jpg
IMG_3678.jpg
IMG_3683.jpg
IMG_3685.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Snyggt!
Hade själv lite problem med de där 5-läges drivarna när jag tänkte använda en lite större LED som extraljus på hojjen.. Jag kortslöt helt enkelt pwm-utgången från uP:n som styr fet:arna till +5v så att när strömbrytaren är sluten så har man fullt flås, och när den är öppen är lampan av.