Hur gör ni "vias"?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Perrx
Kontakt:

Hur gör ni "vias"?

Inlägg av Perrx »

Vilket är det bästa sättet att göra vias på? Stoppa i ett avklippt ben och löda fast på båda sidorna?
Michel

Inlägg av Michel »

Jag använder förtennad koppartråd.
Löder dom på båda sidorna.
Användarvisningsbild
zus

Inlägg av zus »

Ok, men är det någon som har någon ide om hur man skapar "genompläterade hål" på ett dubbelsidigt kretskort som man gjort själv? Finns det små hylsor och köpa som man ska "nita" fast i kortet?

// Erik
Användarvisningsbild
mrmike

Inlägg av mrmike »

panic köpte genompläteringsnitar en gång i tiden http://www.geekjoan.com/forum/viewtopic ... ering#4825
göcke

Inlägg av göcke »

så länge du bra har komponentsida och lödsida så är det ingen vitts att nita.
Användarvisningsbild
mrmike

Inlägg av mrmike »

göcke: Vad menar du egentligen, är det ingen vits att nita när man har två kopparlager?
Användarvisningsbild
zus

Inlägg av zus »

göcke: Ja vad menas? Grejen är den att det är kopparbanor på båda sidor av kortet. Vid visss punkter måste komponenten ha kontakt med båda banorna vid samma ben. Har sett att det på fabriksgjorda kort sitter någon slags hylsa i dessa hål.

// Erik
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Vanligt komponenthål där man kommer åt att löda på båda sidor : löd på båda sidor :)
Vanligt komponenthål där man inte kommer åt: löd en liten tunn tråd på översidan (platt mot kortet) och dra ner genom hålet. Själva komponentbenet ska också få plats i hålet givetvis.
Blockerad via (under en ytmonterad IC t.ex.): löd en tunn tråd på översidan, platt mot kortet.
Icke-blockerad via: löd en rejäl tråd genom hålet.

Det finns dock vissa som gör riktiga genompläterade hål själva:

http://www.myhome.ch/mzingg/pcbstuff/tps/
göcke

Inlägg av göcke »

zus och mrmike , jag tog det för givet att det skulle vara ett via-hål.
och det är en förbindelse mellan olika lager, lagren kan vara dålda eller synliga på kortet. det jag menade är ,att jobbar man med bara två lager och det inte blir för många via-hål så kan man lugnt jobba med sticka i en koppartråd och löda den på båda sidor.
Användarvisningsbild
mrmike

Inlägg av mrmike »

okej, då är jag med
göcke

Inlägg av göcke »

ett litet tipps angående sk blockerade via hål , alltså under ic-n och andra komponenter, försök att undvik dem, de är svåra att kontrollera i drift.
Michel

Inlägg av Michel »

Hålmonterade komponenter är ju 'naturliga via' då man kan löda dess komponentben på båda sidorna. Ser man bara till att montera socklar och annat i rätt ordning - så att man kommer åt att löda överallt - så ska det inte vara några problem.
Ytmonterade komponenter bör inte ha viahål under sig, framförallt om man primärt har tänkt sig att tillverka det hemma. Måste man ändå ha det - så får man se till att tråden man använder löds 'platt' och ev. justera benen och eller placeringen på den ytmonterade komponenten och på så vis kompensera för 'bubblan' som tråden (i viahålet) orsakar. Se till att ha en vass och bra avbitare med platt undersida som kan knipsa nära kortet.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

cyr skrev:(...) Det finns dock vissa som gör riktiga genompläterade hål själva:

http://www.myhome.ch/mzingg/pcbstuff/tps/
Jag fattar inte hur det där ska funka. Hur ska man kunna få koppar att fastna på det icke ledande kortmaterialet (t.ex glasfiber) inne i hålen mha elektrolys? Kopparjonerna dras ju till det som är spänningssatt, och det är ju kopparen. :humm:
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Man doppar kortet i en lösning som ger en ledande yta. Den är svindyr.
Chrille
Kontakt:

Inlägg av Chrille »

När jag rengjorde min fjärkontroll häromdagen så såg jag att hålen var fyllda med något som såg ut som grön/blått lim som förband dom två kopparskikten.

Det verkar ju rätt smidigt, gäller bara att man inte smetar ut det där det inte ska vara något.
Skriv svar