Schottky vs. "vanlig" likriktardiod
Schottky vs. "vanlig" likriktardiod
Jag letar lite smått efter likriktardioder/bryggor med lågt spänningsfall, och schottkydioder verkar passa fint på den beskrivningen efter en snabb titt i elfakatalogen. Vanliga likriktardioder/bryggor har spänningsfall på 1-1,2V medan schottky ju ligger på hälften, och det blir en rätt stor skillnad när det gäller 6 eller 12V som ska likriktas... Har schottkydioderna någon nackdel som gör dem olämpliga till det användningsområdet?
Prisskillnaden är inte särskilt blodig, åtminstone inte när det gäller så få dioder. Någon tia hit eller dit spelar ingen större roll. Låg backspänning kan å andra sidan vara ett problem, generatorn det ska kopplas till kan ge uppåt 100V när den är obelastad (men det går ju se till att den aldrig är helt obelastad förståss).
Spännings/strömkurva, borde det finnas i databladet? Sårskilt hög ström rör det sig inte om, 5-8A ungefär.
Spännings/strömkurva, borde det finnas i databladet? Sårskilt hög ström rör det sig inte om, 5-8A ungefär.
Vilken märkspänning/ström behöver du ?
Jag har en del schottkydioder liggandes...
Se t.ex : http://www.tradera.com/auction/aid_22494100
Men även andra med lite olika spänning/ström.
(Bry dig inte om Tradera om du är intresserad, hör av dig direkt...)
Jag har en del schottkydioder liggandes...
Se t.ex : http://www.tradera.com/auction/aid_22494100
Men även andra med lite olika spänning/ström.
(Bry dig inte om Tradera om du är intresserad, hör av dig direkt...)
Några exakta siffror har jag inte idag, detta är ett sommarprojekt som jag bara tänkte läsa på lite om nu. 8 eller max 10A, spänning... ja, så högt som möjligt är ju bra om man vill ha nån form av säkerhetsmarginal. Toppspänningen utan belastning kan säkert bli uppåt 150V, men ser man till att generatorn alltid har en viss belastning sjunker det drastiskt.
Tittade på lite datablad på Elfa, eller närmare bestämt spännings/strömkurvorna i databladen. Schottky blir bättre än vanliga dioder.
Tittade på lite datablad på Elfa, eller närmare bestämt spännings/strömkurvorna i databladen. Schottky blir bättre än vanliga dioder.
http://www.startuning.se/images/big/LE102.jpg
http://images.tradera.com/212/23291212_1.jpg
Den typ som sitter på bl.a. mopeder och vissa MC. (Bilderna är bara exempel på hur de kan se ut för att förtydliga, det är inte dessa det gäller.) Jag har en hoj som har 6V elsystem (växelström på vissa ställen, halvvågslikriktat på andra) som ska göras om till helvågslikriktat och stabiliserat 12V, och en annan som är 12V (växelström & halvvågslikriktat) som ska göras om till helvågslikriktat också.
Anledningen till ombyggnaden är att jag vill kunna använda xenonlyse, och det kräver 12V likström med ganska hög ström (åtminstone när man tänder, sedan räcker ca 3A). Halvvågslikriktningen på 12V-hojen ger en aning för lite ström för att orka driva lyset, och på 6V hojen funkar det ju inte alls.
http://images.tradera.com/212/23291212_1.jpg
Den typ som sitter på bl.a. mopeder och vissa MC. (Bilderna är bara exempel på hur de kan se ut för att förtydliga, det är inte dessa det gäller.) Jag har en hoj som har 6V elsystem (växelström på vissa ställen, halvvågslikriktat på andra) som ska göras om till helvågslikriktat och stabiliserat 12V, och en annan som är 12V (växelström & halvvågslikriktat) som ska göras om till helvågslikriktat också.
Anledningen till ombyggnaden är att jag vill kunna använda xenonlyse, och det kräver 12V likström med ganska hög ström (åtminstone när man tänder, sedan räcker ca 3A). Halvvågslikriktningen på 12V-hojen ger en aning för lite ström för att orka driva lyset, och på 6V hojen funkar det ju inte alls.
På 12V-systemet sitter idag en oidentifierad regulator med fyra anslutningar: AC in (från generatorn), jord, AC ut (till fram/baklyse) och DC ut (batteri och allt som är kopplat till det).
På 6V-systemet finns ingen regulator alls, det enda som håller spänningen hyfsat stabil där är principen att laddningsströmmen till batteriet ökar om spänningen ökar, och ökar strömuttaget från generatorn minskar spänningen. Enklare än såhär blir det inte...
(Senare årsmodeller av den hojen har dock en regulator liknande den ovanstående, detta systemet med batteriet är lite opålitligt.)
Jag läste tråden om MC-regulator nu. De scheman som det länkas till där är visserligen för trefas medan jag har enfas, men det kanske går använda iaf. Frågan är vad dessa generatorspolar tycker om att kortslutas direkt till jord, jag har sett en som var ganska grillad efter en kortslutning... Men det borde väl gå sätta ett motstånd i serie med tyristorn för att begränsa strömmen lagom mycket? Då blir det ju iaf inte en ren kortslutning, även om funktionen blir densamma.
På 6V-systemet finns ingen regulator alls, det enda som håller spänningen hyfsat stabil där är principen att laddningsströmmen till batteriet ökar om spänningen ökar, och ökar strömuttaget från generatorn minskar spänningen. Enklare än såhär blir det inte...

Jag läste tråden om MC-regulator nu. De scheman som det länkas till där är visserligen för trefas medan jag har enfas, men det kanske går använda iaf. Frågan är vad dessa generatorspolar tycker om att kortslutas direkt till jord, jag har sett en som var ganska grillad efter en kortslutning... Men det borde väl gå sätta ett motstånd i serie med tyristorn för att begränsa strömmen lagom mycket? Då blir det ju iaf inte en ren kortslutning, även om funktionen blir densamma.
Hellre en varm resistor än en varm generator när motorn i fråga blir varmare än önskat redan från början... All värmeutveckling som kan placeras på annan plats än inne i motorn är en fördel.
Vid närmare eftertanke... Den regulatorn funkar inte nått vidare utan batteri (antar jag) och jag skulle vilja ha möjlighet till att skippa det på åtminstone ena hojen på grund av vikten. I vilket fall som helst bör elen fungera även utan batteri på båda hojarna, jag vill inte vara utan lyse helt om säkringen går, en batterikontakt lossnar eller whatever. Det har hänt mig mer än en gång att lyset har lagt av mitt ute i skogen mitt i natten av sådana orsaker, och särskilt roligt är det inte.
Vid närmare eftertanke... Den regulatorn funkar inte nått vidare utan batteri (antar jag) och jag skulle vilja ha möjlighet till att skippa det på åtminstone ena hojen på grund av vikten. I vilket fall som helst bör elen fungera även utan batteri på båda hojarna, jag vill inte vara utan lyse helt om säkringen går, en batterikontakt lossnar eller whatever. Det har hänt mig mer än en gång att lyset har lagt av mitt ute i skogen mitt i natten av sådana orsaker, och särskilt roligt är det inte.
Originalregulatorna på dom flesta motorcyklarna arbetar med tyristor metoden.
En envis person röntgade en originalregulator för att se innehållet.
(Dom är ingutna me epoxi i ett kylflänshus)
Du kan ju hänga på fast en 1amps acc eller storkonding för att jämna till det och bygga regulatorn för en fas om du nu har dc cdi.
Även om accen bara skall funka som lkonding så har du ju en liten liten buffert vid stillastående.
En envis person röntgade en originalregulator för att se innehållet.
(Dom är ingutna me epoxi i ett kylflänshus)
Du kan ju hänga på fast en 1amps acc eller storkonding för att jämna till det och bygga regulatorn för en fas om du nu har dc cdi.
Även om accen bara skall funka som lkonding så har du ju en liten liten buffert vid stillastående.