Friz: Jepp

. Jag kopplade opampen på nåt vänster så att det endast behövdes enkel spänning. Batteriet var för att undvika jordslingor, samt att audiofiler gillar batterier då de inte har 50hz brum

. Stabbad baterieleminator borde gå lika bra annars.
Edit: Jag tror jag bytte ut 220 ohms motståndet mot två st 470 och kopplade enda till jord och andra till Vcc, vilket för kretsen ser ut som ett 220 ohm kopplat till Vcc/2. Då svänger kretsen kring Vcc/2 och man behöver inte Vee, däremot behöver man utgångskondensator för att filtrera DC (dock inte på förstärkaren då den hade ingångskondensator, onödigt att ha två i serie
Jimmy: Peaken som går till 0 Db är grundtonen, den skall vara där, lite dumt att skalan på frekvensaxeln är 10^4 istället för 10^3, men så råkade det bli. Första övertonen ligger 60Db under dvs är en tusendel av grundtonen, eller c:a 0.1% distortion, vilket jag har för mig är precis på gränsen för vad ett öra kan uppfatta.
Det är av extrem vikt att man inte ställer för hög utamplitud (pga klippning), dvs att man trimmar trimpotten som går till glödlampan korrekt. När kopplingen fungerar korrekt så skall trimpoten ha ungefär samma resistans som glödlampan, så jag skulle nog använda en 1k pot (eventuellt i serie med en 100ohm för finlir) istället för 47k, säkert därför det blir så känsligt för dig. Minst dist fick jag när jag ställde såhär:
Kollade först maximala amplituden, dvs då man ser tydlig klippning på oscilloskopen. Sen trimmade jag trimpoten så att amplituden stannade på ungefär hälften av detta. Då är man långt ifrån klippning men får ändå en rimligt stark utsignal.
Som lampa tror jag det är bra att använda en som har väldigt låg effekt eftersom opampar tenderar att dista mer ju tyngre man lastar dom, och lampan drivs direkt från opampen. Samtidigt får det gärna vara låg spänning på lampan då man vill man att glödtråden helst skall börja glöda lite så att AGCn inte blir så beroende av rumstempraturen.
Min lampa jag hade där var för stor, den glödde inte (dvs ingen stor tempskillnad till rumstempratur). La jag handen på den och värmde upp den så rubbades inställningen rejält.
Edit:
Snusk! Kompenserings trimpotten skall ha dubbelt så hög resistans som lampan, inte lika hög, kom jag på när jag läste detta inlägg igen