Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skrivare)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
runsren

Re: Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skriv

Inlägg av runsren »

Försten, vad har ni för erfarenheter av filament..??

Har hittat en otaliga märken som dessa..

http://3dverkstan.se som har en PLA/PHA, verkar vara vettigt, PLA enkelhet med blandning av PHA för att plasten ska bli mindre spröd.

http://www.3dprima.com har endel intressanta filament och då tänker jag på Taulman t-glase PETT

https://www.igo3d.com som verkar billigt, 6kg för 119 Euro och Conductive ABS för den elektroniknörden. (jättebra för för känslig elektronik)

http://3dsupply.se/ Verka vara ny i gemet

http://3dfilaprint.com/ Britisk försäljare och har med den Conductive ABS.

Gissar att det mesta är bra, men om man vänder frågan tvärtom istället... dåliga erfarenhet eller vad/vilka bör man undvika.
En fråga till, jag och kompisen diskuterar om det är någon skillnad mellan 3mm och 1.75mm filament (förutom diametern)
Spontant tycker jag att det är bara en smaksak och upp till var och en..... är det ..?
G4jm0r

Inlägg av G4jm0r »

Jag köpte billigt filament från reprapworld och det fungerar bra fast tycker färgen på den svarta plasten är bitvis dålig, ser nästan genomskinlig ut på sina ställen.

Jag funderar på att göra en 6kilos beställning från igo3d snart så vore intressant om någon har erfarenhet av deras PLA

När det gäller filament diameter är det nog mest en personlig preferens, men 1.75mm lär gå lite snabbare att värma upp samt "upplösningen" på mängd plast man extruderar lär bli lite högre.
Senast redigerad av G4jm0r 10 mars 2014, 18:46:14, redigerad totalt 1 gång.
KriJu

Inlägg av KriJu »

G4jm0r skrev:Hör efter med peter_larsen han skrev ut ett utmärkt kit till mig.
Tänk på att det kan vara värt att köra en annan extruder än den som är orginal för kossel kitet, den utväxlade motorn drar upp kostnaden.

edit: ojdå var lite långsam med reply knappen :), kan rekommendera heatbed och glas från trinitylabs, och köp smidiga slangkopplingar.
Har skickat PM till peter_larsen så det är på gång.

Tips på ersättnings extruder?
Ska kolla in trinitylabs och hade tänkt att kolla in hydroscand för slangkopplingar.
Användarvisningsbild
runsren

Inlägg av runsren »

G4jm0r skrev:Hör efter med peter_larsen han skrev ut ett utmärkt kit till mig.
Tänk på att det kan vara värt att köra en annan extruder än den som är orginal för kossel kitet, den utväxlade motorn drar upp kostnaden.

edit: ojdå var lite långsam med reply knappen :), kan rekommendera heatbed och glas från trinitylabs, och köp smidiga slangkopplingar.
Var och titta på Trinitylabs (när jag var ute efter värmebädd)och det var absolut intressant, men det slutade att jag beställde en ONYX Round PCB och glas för att jag ville ha en större diameter, vist priset stack iväg rejält......... :roll:
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Colorfabb XT som 3Dverkstan säljer är snarlikt Taulman T-Glase:

Båda är PETT-baserade, T-glase ska vara lite starkare och XT lite flexiblare enligt en del folk på nätet iaf,
själv har jag varit rätt imponerad av dom XT-objekt jag sett.

http://3dverkstan.se/product/xt-transparent
G4jm0r

Inlägg av G4jm0r »

KriJu skrev: Tips på ersättnings extruder?
Har lite dålig koll eftersom jag själv kör orginal, men något liknande denna, då kan du enkelt mata fram plast för hand.
Användarvisningsbild
stenD

Inlägg av stenD »

Jag kör med http://www.formfutura.com/ och är nöjd med färgerna.
Har köpt från igo3d men inte testat den än.

Priserna lite ungefär:

formfutura: 300kr/kg:
i3go: 200kr/kg: Köper man 6kg så ingår frakten
3dverkstan: 450+kr/kg: 350kr/750gr + ev frakt

Som synes skiljer priserna rejält
Användarvisningsbild
runsren

Inlägg av runsren »

Intressant, har varit på den hemsidan( formfutura) men av någon anledning missat mig.... :humm:
peter_larsen
Kontakt:

Inlägg av peter_larsen »

G4jm0r skrev:Jag köpte billigt filament från reprapworld och det fungerar bra fast tycker färgen på den svarta plasten är bitvis dålig, ser nästan genomskinlig ut på sina ställen.

Jag funderar på att göra en 6kilos beställning från igo3d snart så vore intressant om någon har erfarenhet av deras PLA

När det gäller filament diameter är det nog mest en personlig preferens, men 1.75mm lär gå lite snabbare att värma upp samt "upplösningen" på mängd plast man extruderar lär bli lite högre.
Alla kit jag skrivit är printade med iGo3D's "billiga" PLA och jag måste säga att jag överlag är helnöjd med den plasten.. Baksidan i vissa lägen är att den inte är helt solid i färgen utan semitransparent, i dom flesta fall så ser det egentligen bara snyggt ut men det är ibland som jag skulle vilja ha en helt solid färg istället.. Det var av den anledningen jag plockade hem fyra rullar av deras nya InnoFil 3D men jag får inte riktigt till det med den plasten.. Blir i stort bra, men rätt vad det är så ser det helt kajk ut och jag vete böfvelen vad det beror på :)
Användarvisningsbild
frallzor

Inlägg av frallzor »

Nu verkar min maskin fungera fint förutom lite missar av mig idag som ledde till att matningen slutade mata och bildade en fin PLA-propp i munstycket =)

Då har man iallafall fått testa på rengöra munstycket, oväntat lätt med en brännare, allt bara droppade ut fint.
Användarvisningsbild
stenD

Inlägg av stenD »

runsren skrev: En fråga till, jag och kompisen diskuterar om det är någon skillnad mellan 3mm och 1.75mm filament (förutom diametern)
Spontant tycker jag att det är bara en smaksak och upp till var och en..... är det ..?
Inte riktigt en smaksak dock.

Om man vill få upp skrivhastigheten ska man ha en så liten massa att flytta på som möjligt, då får man sätta extruderdelen utanför och ha en slang från den upp i luften och ner till hotenden. Det är då en fördel att ha en tråd med liten diameter då det ger mindre friktion, dvs mindre kraft behövs för att trycka och mindre risk för att tråden hakar i slangen. En sån här konstruktion kallas väl "extruder av bowden typ" även om man har en slang av PTFE.

Det verkar som om många trådar på 3mm egentligen är mindre typ 2.85 mm och då också för att få rum i en 3mm slang.
Har märkt att en del trådleverantörer har mindre trådsortiment för 3mm.
Användarvisningsbild
runsren

Inlägg av runsren »

Intressant info, ska ta ett "seriös" snack med kompisen.... ;)
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Har kört med igo3d. Av de jag körde så är den svarta plasten bäst. Halvtransparent verkar vara lite jobbigare att jobba med.

Kör bowden och 1.75mm
Användarvisningsbild
diesel

Inlägg av diesel »

@KriJu

Micron E.M.E Ltd 's hotend är nått jag kan rekommendera att köra på i kombo med deras bowden extruder
http://www.ebay.com/sch/diy-4u/m.html?i ... 7675.l2562

Dock är detta ingen liten pjäs men jösses vad nice , E3D har en fin rackare har ingen själv men den verkar fungera
bra också, dessutom helt klart mindre än den jag har. Nå för att Micronen är stor men tydligen lyckas att få
någon super vinkel så den ser om ännu större ut på bilderna.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

StenD, ja "de facto" standard har ju blivit att 3mm filament = 2,85mm diameter +/- 0.05mm

Sen tycker jag 3mm filament känns bättre att trycka igenom en bowden och 1,75mm känns rätt ostabilt i jämförelse, speciellt om vi börjar prata flexibla filament...
Skriv svar