Hjälp med att koppla moped el...

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MiaM
Inlägg: 12639
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Hjälp med att koppla moped el...

Inlägg av MiaM »

Aha!

Men då är det ju en annan typ av generator - då borde det vara schema för nån modell som den generatorn "egentligen" hör till som gäller, och kanske också regulator som hör till den modellen.



I den jag mekar med sitter det en likadan utdragsknapp till vänster om "läslampan", mer eller mindre på samma plats. Jag har inte kommit på vad den är kopplad till, men den verkar inte vara helt amatörmässigt inkopplad (vilket man däremot kan säga om en knapp till som satt strax invid och vars plusmatning var tvinnad (!!) på läslampans plus och vars utgående sladdar bara var klippta, inte ens eltejp...). Eftersom jag inte hittat nån annan passande knapp så verkar det vara den som ska slå av/på dimbakljus. Apropå stereo så verkar det ha suttit nån sån i den jag mekar med, kopplad med "strömtjuvar" på kabeln till läslampan. (Det lär dessutom ha varit en enkel stereo utan "minne" eftersom resterna av kablaget inte har någon "minnesplus". Det som finns kvar är alltså kabelsnuttar för plus och jord, och dessutom en såndär avstörningsburk med nån spole i serie och kanske konding parallellt över matningen).

På den jag mekar med sitter det alltså ett backljus till höger och på motsvarande plats på vänstersidan sitter en röd lampa, som nu inte lyser. Det lär väl gissningsvis vara dimbakljuset.

Intressant med ljustutan, det måste ju vara ett konstruktionsfel. (Jämför t.ex. att på Ford Granada, åtminstone 82-85, så kan man köra vindrutespolaren utan nyckel i, men man måste ha nyckel i för att kunna köra torkaren. Mycket poppis om nån tar med sig nyckeln och lämnar bilen med busiga personer i bilen, och kommer tillbaka med en ruta full med rinn-ränder :wink: ). Kanske läge att koppla om så att man får helljusblink och att det dessutom är kopplat så att det funkar även i "garage"-läget. Eventuellt vore det kanske också bra att koppla in den där extravarningslampan så att den lyser om man inte har minst parkeringsljuset på (det är väl minsta man får köra med lagligt, eller är det till och med halvljus som krävs?)
Användarvisningsbild
teljemo
Inlägg: 1626
Blev medlem: 5 februari 2011, 12:08:13
Ort: Getinge
Kontakt:

Re: Hjälp med att koppla moped el...

Inlägg av teljemo »

den här generatorn är den nya: http://www.racing-planet.se/reservdelar ... xxah_nWUZ0

och här är nya regulatorn: http://www.mini-auto-parts.co.uk/regula ... 19291.html

gamla generatorn: Bild

o gamla regulatorn ser likadan ut.. fast skitig :P

på generatorn kan man se i en lista att den passar piagio sfera 50 motorn.. och den passa.. bara färgerna på kablarna som va annorlunda.. och att vi inte lyckas få det att fungera..

kan man ha haft sönder den nya regulatorn genom att kopplat fel under allt provande??.. eller varför funkar det inte..


Svågern säger den lilla utdrag knappen bredvid läslampan är till el choke... men den e inte inkopplad på hans.. startat hela vintern utan..

tror man måste ha halvljus.. med parkeringsljus måste man ha dimljus oxå.. men det får man inte köra med enligt polisen .. så det är lite konstigt de där...
Kjelle
Inlägg: 972
Blev medlem: 25 december 2004, 23:01:46
Ort: Västsverige

Re: Hjälp med att koppla moped el...

Inlägg av Kjelle »

Allt är inte elektronik :)

Ska väl vara ett svänghjul med magneter till denna motor också, hur är kraften i magneterna ?
Svårt att mäta magnetkraften men en lite kraftigare mejsel skall fastna ordentligt.

Kjelle
Användarvisningsbild
MiaM
Inlägg: 12639
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Hjälp med att koppla moped el...

Inlägg av MiaM »

Aha, men då får du kolla i schemat för nån av de modeller som finns i "passar till"-listan på racing-planet-sidan.

Vad jag kan se så verkar generatorn ni köpt NÄSTAN passa med det fösta schemat, för "Runner 50, 50DD and 50SP" (och i listan på racing-planet finns en massa varianter av "Runner 50" med), fast den ni köpt har en extra grön ledare...

Vad har ni gjort med den som i schemat ska vara "brun" till tändboxen? (Den ser ut att vara svart med gul rand på din bild, tror jag?)

Om tändboxen är samma som på "Runner FX125 and FXR180 (1998)"-schemat så har den fyra ledare varav två ska gå till pulslägesgivaren, medan tändboxen på "Runner 50..." har tre ledare varav bara en ska gå till pulsgivaren, som är jordad internt i generatormojängen.

Börja med att ohmmäta (med kablarna bortkopplade) så att gamla och nya generatorgrejen verkar stämma ungefär med schemorna.

På den nya:
Kolla så att du har kontakt mellan gul och blå.
Kolla så att du INTE har kontakt mellan gul/blå (mät på vilken som helst av gul eller blå) och de andra (mät mot alla de andra, en i taget).
Kolla så att du har kontakt mellan alla de andra, alltså börja t.ex. att sätta ena mätpinnen på t.ex. en grön och sätt sen andra mätpinnen mot en i taget av den andra gröna, ena vita, andra vita, röda. Alla de kombinationerna ska ge nån slags kontakt. Du kan också mäta mot jord, det ska också bli kontakt mellan jord och de här färgerna.

På den gamla:
Kolla så att du har kontakt mellan röd och brun.
Kolla så att du INTE har kontakt mellan röd/brun (mät på vilken som helst av röd eller brun) och de andra (mät mot alla de andra, en i taget).
Kolla så att du har kontakt mellan alla de andra, alltså börja t.ex. att sätta ena mätpinnen på t.ex. en grön och sätt sen andra mätpinnen mot en i taget av den andra gröna, ena vita, andra vita, röda. Alla de kombinationerna ska ge nån slags kontakt. Du kan också mäta mot jord, det ska också bli kontakt mellan jord och de här färgerna.

På den gamla kan det givetvis hända att det inte riktigt stämmer eftersom den var misstänkt trasig.

Om det här verkar stämma så skulle jag GISSA att det är läge att koppla ungefär såhär:
röd och vit som ni redan kopplat. De gröna i samma "härva" som röd/vit till den gröna vid tändboxen.

Problemet är att ni borde egentligen ha regulatorn till en Runner 50 istället för en Runner 125 med den där generatorn.

Det kanske eller kanske inte funkar att dra gul och blå från nya generatorn till de gula ingångarna på regulatorn. Men OBS, det är en chansning.

Det kan också kanske funka att jorda blå och dra gul och "den överblivna vita" (den i samma härva som blå, gul och grön) till de gula anslutningarna på regulatorn. OBS, även detta är en chansning.

En risk med att chansa på det här sättet är att generatorn blir snedbelastad (så att den går trögare på en del av varvet och lättare på en annan del, jämfört med hur den ska vara). Jag vet inte riktigt hur det ser ut, om det är samma lager som för hela vevaxeln så ska ju lagret tåla rätt mycket snedlast (typ hela kolven är ju en enda gigantisk snedlast), men om det på nåt sätt är separata lager så kanske man ska tänka till lite där.

Egentligen ska den här generatorn ha en annan regulator, den som boken med schemor kallar "Voltage regulator with integral turn signal relay", borde vara standardreservdel för Runner 50. Eller så borde det kunna funka med regulatorn till SKP/Stalker, den borde vara lite billigare eftersom den inte innehåller något (för er onödigt) blinkrelä.

Men, en annan sak som kanske är viktigare att tänka på är om den nya generatorn ens är stark nog? Med 40-50W per lampa fram vid halvljus och 2*5W bakljus igång hela tiden så har man en last på 100-110W förutom det lilla som tändsystemet, blinkers och broms drar. Mopeden som den är orginaldel till har väl ett bakljus och en enda hel/halvljuslampa, kanske också svagare än på mopedbilen. Dessutom lär mopeden som generatorn hör till knappast ha nån halvstor värmefläkt som man kör ibland, knappast nån bilstereo, knappast vindrutetorkare/spolare & co.

Om ni kör med den här generatorn så skulle jag nog kosta på en voltmätare för att hålla koll på laddningen, så att man kan parkera och varva motorn lite lagom med lyset släckt så att batteriet får ladda sig, istället för att riskera att bli stående nånstans p.g.a. slut i batteriet. Det går väl liksom inget vidare att putta igång en sånhär heller antar jag, automatlådan lär väl inte "hugga in" om inte motorn redan fått en del varv. (Man har kanske en liten chans att köra startmotorn om man fått batteritork, släck allt lyse, stäng av allt en stund så batteriet har en chans att återhämta sig, och chansa sen på att starta, och om den väl går igång så varva motorn så att den laddar, laddar, laddar en bra stund, och chansa på att fulköra hem utan lyset tänt eller om det är mörkt bara parkeringsljuset).

Oj, nu måste jag berätta en anekdot :wink:
För minst en preskriptionstidsenhet sen så åkte jag med en kompis en halvlång resa med en bil som visade sig ha dåligt spänd generatorrem. Vi upptäckte det den hårda vägen strax efter att vi börjat hemresan. Vi kom hem men vi fick köra med endast parkeringsljus fast det börjat bli mörkt, vi låg bara några meter bakom nån väl vald långtradare (med tanken att en sån bromsar knappast så hårt att vi inte skulle hinna bromsa även med rejält kort avstånd) och långtradarens bakljus lös upp vägen bättre än våra lampor. Jag antar att långtradaren lär ha märkt att vi låg bakom och fattat att vi hade nåt elfel. Vi fick dessutom spara på strömmen och bara köra vindrutetorkaren ibland fast det regnade en del. I bilen satt en Blaupunkt monoradio (från 80-talet med "modernt" rektangulärt monteringshål, alltså ingen gammal som skruvas i rattaxlarna). En sån drar vid låg volym såpass lite ström att den knappast påverkade vår strömbrist, men samtidigt visade det sig att den la av vid högre spänning än bilens tändning, så vi hade den igång som "varning" när det var dags att stänga av torkaren. Vi råkade faktiskt ut för att motorn började lägga av nån gång innan vi växlat till parkeringsljus men vi hade såpass hög hastighet att det var "bara" att stänga av halvljuset, torkaren, kupéfläkten och vad som nu var på, så orkade generatorn och batteriet ge spänning nog för att motorn skulle börja fungera bra igen. När det var några få mil kvar på resan så passerade vi en bekant till mig där vi kunde lånbytas bil och låta den med dålig laddning stå med vanlig 230V-driven batteriladdare över natten, och sen åka tillbaka och växla bil igen, då med fulladdat batteri :wink:
Användarvisningsbild
PerE
Inlägg: 1084
Blev medlem: 13 januari 2006, 08:54:05
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Hjälp med att koppla moped el...

Inlägg av PerE »

Jag får nog sluta hjälpa folk med elen, nu lade elen av på moppen jag reparerar, gnistan försvann. :shock: :D
//Per

Här är ett forum som det är lite äldre personer på och är jäkligt kunniga på moppar. Jag är "Pear" där.
http://scooterdoctors.egetforum.se/index.html
Användarvisningsbild
PerE
Inlägg: 1084
Blev medlem: 13 januari 2006, 08:54:05
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Hjälp med att koppla moped el...

Inlägg av PerE »

Hur går det för er ?
//Per
Användarvisningsbild
MiaM
Inlägg: 12639
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Hjälp med att koppla moped el...

Inlägg av MiaM »

Jag har inte mekat mer med elen på den jag pysslar med, jag behöver fixa lite annat mekande för att över huvud taget vettigt kunna köra så långt man nu kan komma med fulladdat batteri utan fungerande generator :)

Jag funderar på att prova att (givetvis med nån säkring inblandad) ful-inkoppla dioder till batteripluys från de två ledningarna som går från generatorn till regulatormodulen, för att se om generatorn verkar orka ge laddström utan att motorn/tändningen i övrigt börjar strula. Skulle det vara fel både på regulatormodulen *och* generatorn så är väl frågan om det inte vore lika bra att köpa ett portabelt elverk ifall längre färder över huvud taget blir aktuella :)

Om generatorn verkar fungera så är väl frågan ifall man ska anta utmaningen att bygga en egen regulator eller om man ska köpa en färdig. Det beror väl lite på hur fordonet kommer att användas, för närvarande är planen bara färder så korta att det med god marginal lär gå att klara sig utan generatorn. (Jag har dessutom två bilbatterier i hyggligt skick som jag skulle kunna ta med som reserv vid ev. lite längre färder).

Det värsta är att det är ju så krångligt att komma åt både jämfört med ett tvåhjuligt fordon men även jämfört med de flesta personbilar, detta trots att det ändå är rejält luftigt i motorrummet. Jag har iofs inte prova att palla upp den och komma åt underifrån.

Jag antar att det är en idiotisk idé att lyfta av karossen från ramen bara för att komma åt bättre :wink:
Användarvisningsbild
teljemo
Inlägg: 1626
Blev medlem: 5 februari 2011, 12:08:13
Ort: Getinge
Kontakt:

Re: Hjälp med att koppla moped el...

Inlägg av teljemo »

Går inget vidare.. fortfarande kört fast..
Laddar inte alls..
Svågern köpte nytt batteri idag.. de gamla va lite halv dött på 9v..

Så va ute o kollade lite innan nu när man slapp ha starthjälp varje gång man ville prov starta..

men de e samma fortfarande hur jag än gör.. det startar men laddar inte..
Startar dock inte om jag kopplar en sladd men spänning till dom orangea kablarna på regulatorn.. där går bara startmotorn..

En skum grej jag stötte på nu va att jag kan ta den ensama gröna från ena härvan o koppla på grön in i tändspolen.. så kan ja starta..
Men kopplar jag sen på dom 2 gröna i den andra härvan mot regulatorn (vilket gör att det inte tänder) så kommer ingen gnista även efter att jag tagit bort dom igen.. utan då måste jag ta dom 2 gröna, bygla ihop dom och sätta i den gröna till tändboxen.. så får jag gnista igen..

va e de för skumt?..


Jag har testat alla kombinationer jag fick tips om här ovan.. med dom blå, gul o vita sladdarna.. funka inte.. :(
Har även mätt och det stämde precis som misstänkt.. Däremot har den gamla generatorn ingen röd sladd så det stämde inte med mätnings förslaget.. :P


Vet inte va man ska göra.. de e mystiskt detta.. inga verkstäder som vågar ta in såna här fordon heller.. annars hade man bara kört ner den o låtit nån mekaniker klia sig i huvet lite.. :P
Användarvisningsbild
MiaM
Inlägg: 12639
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Hjälp med att koppla moped el...

Inlägg av MiaM »

Aha, om den gamla inte hade nån röd så är den kanske inte av samma modell som den jag mekar med. Doh, dumt av mig, det syns ju på din bild. :oops:

De gröna verkar ju vara ihopkopplade. En grön kabel kommer från tändningslåset och ger +12V när tändningen är på. En annan grön går vidare till tändmodulen. 12V behövs in i generatorns både till laddningen och givaren för tändningen.

Men de gröna borde ha gått att koppla till laddregulatorn, förutom att det inte borde gjort nån större nytta...

En märklig grej är att du ritat +16V på den gröna, och samtidigt skriver du att batteriet är dåligt. Hade du +16V på batteriet från nån slags starthjälp när du mätte +16V på den gröna?

Ifall det skiljer mer än säg nån halv volt mellan den gröna (med tändningen på) och plus mätt direkt på batteriet så kan man kanske undra om tändningsutgången på nyckellåset har dålig kontakt? Det verkar ju ytterst märkligt...

Om du lossar en pol på batteriet så borde det gå att ohmmäta låset. Med låset avstängt så ska det inte vara (nån vidare) kontakt mellan grön (från bilens kabelstam) och kabeln som ska gå till batteriets pluspol. Med låset i körläge (och startläge) så ska det vara kontakt (bara några ohm, skulle jag tro) mellan batteripluskabeln och den gröna.

Det här går ju å andra sidan också att prova genom att spänningsmäta. När du har kopplat in t.ex. blå och gul till laddregulatorn så att den inte vill starta så kan du prova att koppla voltmätare mellan batteriets pluspol och den gröna. När du slår på tändningen och även när du kör startmotorn så bör voltmetern visa nära 0V, medan med tändningen av så visar mätaren nog ungefär hela batterispänningen.

Gissning:
Om du har dålig kontakt genom låset så skulle det kanske kunna bli så att spänningen räcker för att driva generatorns stator och tändboxen, men när generatorns rotor börjar belastas (via laddregulatorn) så "ser" statorn såpass mycket mot-magnetkraft att spänningsfallet över nån oxiderad kontakt blir så stor att tändningen slutar fungera.

En annan variant är ju att det är nåt annat felkopplat som bara helt enkelt gör att tändboxen får fel signaler från generatorn.

Förresten, har du mätt så att det är bra kontakt på alla jordledningar? Det är ju trots allt så dumt att motorn sitter ofjädrat direkt i bakaxeln & co medan batteriet sitter fast i den fjädrade karossen (med sina metalldelar). Jag minns inte om jag ens tittat hur allt är jordat. Fast om det är jordfel borde startmotorn och/eller lamporna fungera dåligt...
Användarvisningsbild
PerE
Inlägg: 1084
Blev medlem: 13 januari 2006, 08:54:05
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Hjälp med att koppla moped el...

Inlägg av PerE »

Hur ser CDI´n/ tändspolen ut ?
//Per
Användarvisningsbild
MiaM
Inlägg: 12639
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Hjälp med att koppla moped el...

Inlägg av MiaM »

Om frågan är ställd till mig så får jag återkomma, men tändningen fungerar uppenbart.

Jag ska fixa bilder! :)

(Jag har för övrigt kanske kommit på var i bra-att-ha-samlingarna jag kan tänkas ha nån lagom fet likriktarbrygga som bör tåla både spänning och ström från generatorn, för att som sagt provköra att bara likrikta och mata in på batteriet direkt för att se att generatorn är frisk)
Användarvisningsbild
teljemo
Inlägg: 1626
Blev medlem: 5 februari 2011, 12:08:13
Ort: Getinge
Kontakt:

Re: Hjälp med att koppla moped el...

Inlägg av teljemo »

Satt en diod på plus polen när jag tog över det här problemet.. de e la de han försökt med..
ska man dra kablarna med ström direkt till plus polen genom dioden?
han hade kopplat på en jord på plus polen genom dioden..


ska iväg i testa att ohm mäta nu.. tjohej..

EDIT:
Funderade lite.. andra fordon som har denna motorn.. piaggio sfera 50.. är oftast såna vespor..
brukar dom köra med 12v system oxå.. eller bara 6v..
för tändplattan svågern köpte är ju till motorn.. inte specifikt till moped bilen!!!..

ifall de kan va så att det är fel helt enkelt..
mätte på sladdarna från motorn igång lite.. mellan den ena gröna i härvan med 2 st gröna och röd i samma härva fick jag närmare 100vAC (multimetern inställd på 200vac läget)
säger det nåt?

övrigt.. ohm mätte mellan grön och pluspol.. (vet inte vad jag gjorde mer än ställde multimetern på olika ohm inställningar)
men den pep iallafall.. fick inga värden.. men den pep som när man gör en diod mätning... så nån kontakt va de iallafall..
Användarvisningsbild
MiaM
Inlägg: 12639
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Hjälp med att koppla moped el...

Inlägg av MiaM »

Jackpott, där trillade poletten ned :mrgreen:

Jag har ju redan påpekat att Amican är ju lite av en bastard, den har p.g.a. svenska mopedreglerna den minsta motormodellen, men p.g.a. dubbla strålkastare, kupéfläkt o.s.v. däremot generatorn från en större motor.

Det jag tipsat om att försöka koppla på olika sätt är alltså chansningar för att kunna använda "fel" kombination av generator och laddregulator.

Jag får inte riktigt så höga spänningar på den jag skruvar med, som sagt så får jag nära 50V med DC-mätning mellan jord och valfri av de två gula.

Den röda är ju pulser för tändlägesgivaren, ifall generatorgrejen är den som visas för "Runner 50, 50DD and 50SP" i boken.
Användarvisningsbild
teljemo
Inlägg: 1626
Blev medlem: 5 februari 2011, 12:08:13
Ort: Getinge
Kontakt:

Re: Hjälp med att koppla moped el...

Inlägg av teljemo »

Nu är amican inlämnad på Elektro-Industri AB i kinnared!! http://elektro-industri.se/
Dom skulle kolla under veckan.. ska bli spännande..
Användarvisningsbild
MiaM
Inlägg: 12639
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Hjälp med att koppla moped el...

Inlägg av MiaM »

Spännande!

Men lönar det sig att lämna in ett sånthär fel jämfört med att köpa ett billigt bensindrivet elverk och spänna fast det på takräcket (eller faktiskt montera i motorrummet)? :wink:
Skriv svar