Tyvärr går inte det då den viktiga höjden (som behöver reduceras) är en bit från sista lagretAcutehawk skrev:Nu vet jag ju inte vad du ska skriva ut, men kan du inte plocka bort 3 lager i repeiter innan du skickar det till slic3r.
Eller öppna upp filen och plocka bort lite ?
Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer
Re: Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer
Re: Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer
Jag PM'ar digDet funkar att editera STL-filer i Solidworks, jag kan hjälpa dig om du vill.
Re: Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer
Nytt projekt: http://www.thingiverse.com/thing:19170
Stokvis-tejp i bakgrunden Nu efter fyra utskrifter på samma ställe börjar Tesan att bli tråkig
Stokvis-tejp i bakgrunden Nu efter fyra utskrifter på samma ställe börjar Tesan att bli tråkig
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer
Acutehawk skrev:Har du bytt ut kopplingen mellan skruv och motorn? Om man har övre orginalfästet till Z skruven så kan det lagret hänga i "luften" om man inte justerade det när man bytte ut det.bondeus skrev:Skakningar i Z-led hos Nozzle.
Jag har misstänkt att Z-axeln skakar när x & y rör sig beroende på att den bara är driven i vänstersidan.
Efter att ha printat ut en makrotub till kamera så gick det att filma och se hur det skakar.
Filmen är nersaktad till 0.25X hastighet.
Lösning på detta borde väl va att komplettera med en drivning även på vänstersidan så att den inte "hänger i luften" eller vad tror ni?
https://www.youtube.com/watch?v=cbbK77P ... e=youtu.be
Det är inte låst i övre läget och det gör att man kan få hela Z-skruv, släde och bom att hänga på bälgen.
Det fungerar ändå men blir känsligare för störningar om bälgen inte är felfri. Och den kommer då bli lite fjädrad.
Jag har lyft lite i övre lagerhållaren så att bälgen blir lite försträckt. Så att skruv, släde och co ligger hänger i lagerhållaren men kan fjädra lite uppåt, vilket är mycket praktiskt när man får konstigheter i utskrifterna så att den tillåts "hoppa" lite.
Men det skulle kunna vara problemet i ditt fall, att det "står" på bälgen, och kan på grund av snabba rörelser vibrera upp och ner.
Kanske....
Tackar för tipsen, jag har bytt ut kopplingen mot en med bälgfunktion men hade problem med M8-gängstången, jag gick då andra vägen istället och monterade en
rostfri M4 gängstång som efter noggrant rätande har blivit riktigt bra, en M4 gängstång kan ju flexa lite om den är lite krökt till skillnad mot en M8 gängstång.
Med M4 stången så har jag spänt upp den så att vikten av extruder bärs upp av det övre lagerfästet. Men som sagt så finns ju problemet kvar med att den inte är styrd i andra sidan. Jag har skissat på en lösning med dubbla trapetsskruvar som drivs av originalmotorn med en rem i överkanten. Jag har en 12x4 stång liggande som jag tänkte kapa av och svarva ner ändarna på.
Med 4 mm stigning blir ju ett helsteg 0.02 mm så det borde väl fungera eller vad tror ni?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer
ett hett tips när det gäller justeringen i z-led är: bladmått
-
- Inlägg: 10
- Blev medlem: 9 november 2013, 18:59:00
Re: Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer
Tjena, tänkte höra hur utskrifterna blir gällande ytjämnhet. Blir ytan jämn/slät eller känns det som sandpapper? Har säkert nämnts tidigare i tråden men att läsa igenom 88 sidor känns sådär
Tack på förhand, funderar nämnligen på att köpa denna.

Re: Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer
Jag använde bladmått när jag ställde in min, men om man hoppar mellan olika underlag så kanske man skulle ha nytta av denna lösning.3d360 skrev:ett hett tips när det gäller justeringen i z-led är: bladmått
Re: Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer
@ boneus - snygga renderingar och bra lösning 
Jag funderade också på att beställa hem lite alu och stadga upp min.

Jag funderade också på att beställa hem lite alu och stadga upp min.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer
Lite beroende på tråd, lagerhöjd och temperatur, ytan blir glatt men med struktur.DoktorSlask skrev:Tjena, tänkte höra hur utskrifterna blir gällande ytjämnhet. Blir ytan jämn/slät eller känns det som sandpapper? Har säkert nämnts tidigare i tråden men att läsa igenom 88 sidor känns sådärTack på förhand, funderar nämnligen på att köpa denna.
Jag skulle inte jämföra ytan med sandpapper.
Re: Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer
Idag fick jag äntligen tummen ur och gjorde klart det sista för 0.35 mm munstycket så nu bottnar röret i munstycket och tätar utan gängtejp.
Det blev en del gängor kvar efter omgängningen av munstycket från M6x1.0 till M6x0.75 så det ska inte vara några problem med åtdragningen.
Det blev en del gängor kvar efter omgängningen av munstycket från M6x1.0 till M6x0.75 så det ska inte vara några problem med åtdragningen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av BEEP 10 mars 2014, 19:54:04, redigerad totalt 1 gång.
Re: Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer
Provade ny tejp idag - Tesa Precision Ute 25m x 38mm, 85kr på Bauhaus
En liten grunka Första försöket med PLA/PHA, värmde bädden till 40 grader Fick bryta loss utskriften med en morakniv Ska prova att skriva ut på samma ställe några gånger och se hur den beter sig då
En liten grunka Första försöket med PLA/PHA, värmde bädden till 40 grader Fick bryta loss utskriften med en morakniv Ska prova att skriva ut på samma ställe några gånger och se hur den beter sig då
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer
Jag vet inte om jag vågar sälja
för det är bara någon mm gods kvar i röret efter svarvningen.

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer
Najs, spännande att se hur det går för dig.
Är det M6x0.75 som de flesta munstyckena är som man ser till de andra printrarna?
Skissar på ett eget dubbelmunstycke, men har inte bestämt mig om jag ska göra munstyckena eller om jag ska köra på "standard" vad det nu är.
Det ena behöver ju iofs inte utesluta det andra.
Bytte rem och remhjul nu i eftermiddags, och har sagt det tidigare, säger det igen, hen som konstruerade slädarna hade en jäkligt dålig dag och otur när hen tänkte. Avsaknaden av seriöst fäste för remmar, brytare och andra detaljer gör sig återigen påmind. Idioti.
Tips till er som funderar att byta rem.
Om man minskar diameter på remhjulet borde man se till att utgången av remmen är nivå med fastsättningsplanet, annars kommer remspänningen och position variera lite beroende på posistion. Man får tänka på att den ursprungliga placeringen av Y-motorn, gör att remmen går över och under X-axlarna. Vilket gör att tar man GT2 20-tandshjul så klarar man sig precis, men antingen ser man till att byta ut kullagren i andra änden så att de matchar diametern på remhjulet eller ser till att det övre planet matchar. Orginalmonteringen av Y-slädens reminfästning passar inte riktigt i höjd om man går ned i diameter. Det fungerar men där borde man fixa till en annan fastsättning. Har en vettig tanke uppe på lagret.
Så att fila/fräsa eller fixa andra monteringsvinklar är att rekommendera.
När man ska montera en rem-loop i orginal Y-remfästet så rekommenderar jag att montera den, skruva på muttern några varv. Trycka in ena sidan av remmen, klämm på den sidan med mothåll på ovansidan aluminium-ramen. Klämmer man på det sättet så öppnar den upp sig på andra sidan så man kan peta in remmen. Då klämmer man mitt under så att den nyper fast båda rem-ändarna, och så skruvar man fast muttern. Annars behöver man fler händer. Urbotat dumt.
Med GT2-20 så filade jag upp ovala hål på motorfästet för X för att flytta ned nivån lite. (även på mothållet, men det var gjort sedan tidigare)
Man får ju ändra från 64 till 80 steg/mm, (200*16/2/20) (200 steg/varv * 16 mikrosteg / 2mm / 20 tänder-gap)
Är det M6x0.75 som de flesta munstyckena är som man ser till de andra printrarna?
Skissar på ett eget dubbelmunstycke, men har inte bestämt mig om jag ska göra munstyckena eller om jag ska köra på "standard" vad det nu är.
Det ena behöver ju iofs inte utesluta det andra.
Bytte rem och remhjul nu i eftermiddags, och har sagt det tidigare, säger det igen, hen som konstruerade slädarna hade en jäkligt dålig dag och otur när hen tänkte. Avsaknaden av seriöst fäste för remmar, brytare och andra detaljer gör sig återigen påmind. Idioti.
Tips till er som funderar att byta rem.
Om man minskar diameter på remhjulet borde man se till att utgången av remmen är nivå med fastsättningsplanet, annars kommer remspänningen och position variera lite beroende på posistion. Man får tänka på att den ursprungliga placeringen av Y-motorn, gör att remmen går över och under X-axlarna. Vilket gör att tar man GT2 20-tandshjul så klarar man sig precis, men antingen ser man till att byta ut kullagren i andra änden så att de matchar diametern på remhjulet eller ser till att det övre planet matchar. Orginalmonteringen av Y-slädens reminfästning passar inte riktigt i höjd om man går ned i diameter. Det fungerar men där borde man fixa till en annan fastsättning. Har en vettig tanke uppe på lagret.
Så att fila/fräsa eller fixa andra monteringsvinklar är att rekommendera.
När man ska montera en rem-loop i orginal Y-remfästet så rekommenderar jag att montera den, skruva på muttern några varv. Trycka in ena sidan av remmen, klämm på den sidan med mothåll på ovansidan aluminium-ramen. Klämmer man på det sättet så öppnar den upp sig på andra sidan så man kan peta in remmen. Då klämmer man mitt under så att den nyper fast båda rem-ändarna, och så skruvar man fast muttern. Annars behöver man fler händer. Urbotat dumt.
Med GT2-20 så filade jag upp ovala hål på motorfästet för X för att flytta ned nivån lite. (även på mothållet, men det var gjort sedan tidigare)
Man får ju ändra från 64 till 80 steg/mm, (200*16/2/20) (200 steg/varv * 16 mikrosteg / 2mm / 20 tänder-gap)