Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer

Berätta om dina pågående projekt.
Acutehawk

Re: Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer

Inlägg av Acutehawk »

drh skrev:Första delen klar, nu är det bara resten av hästen kvar :)
604.JPG
Nästa del tar bara lite dryg 5 timmar att printa
Och jag hade bara Stokvis-tejpen kvar :(
605.JPG
Är det hoven nästa då :oops:
Innan jag köpte speglarna så körde jag på uppruggad värmebädd, fungerade tokbra, dock får man ju snällt vänta tills det kallnat innan man får loss det.
bondeus

Inlägg av bondeus »

Skakningar i Z-led hos Nozzle.
Jag har misstänkt att Z-axeln skakar när x & y rör sig beroende på att den bara är driven i vänstersidan.

Efter att ha printat ut en makrotub till kamera så gick det att filma och se hur det skakar.

Filmen är nersaktad till 0.25X hastighet.

Lösning på detta borde väl va att komplettera med en drivning även på vänstersidan så att den inte "hänger i luften" eller vad tror ni?

https://www.youtube.com/watch?v=cbbK77P ... e=youtu.be
K8200 Z-skak.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
stenD

Inlägg av stenD »

Alternativet som är billigare kan helt enkelt vara en vikt. Du har utrustningen för att kolla :)
Acutehawk

Inlägg av Acutehawk »

bondeus skrev:Skakningar i Z-led hos Nozzle.
Jag har misstänkt att Z-axeln skakar när x & y rör sig beroende på att den bara är driven i vänstersidan.

Efter att ha printat ut en makrotub till kamera så gick det att filma och se hur det skakar.

Lösning på detta borde väl va att komplettera med en drivning även på vänstersidan så att den inte "hänger i luften" eller vad tror ni?

https://www.youtube.com/watch?v=cbbK77P ... e=youtu.be
K8200 Z-skak.JPG
Har du bytt ut kopplingen mellan skruv och motorn? Om man har övre orginalfästet till Z skruven så kan det lagret hänga i "luften" om man inte justerade det när man bytte ut det.
Det är inte låst i övre läget och det gör att man kan få hela Z-skruv, släde och bom att hänga på bälgen.
Det fungerar ändå men blir känsligare för störningar om bälgen inte är felfri. Och den kommer då bli lite fjädrad.
Jag har lyft lite i övre lagerhållaren så att bälgen blir lite försträckt. Så att skruv, släde och co ligger hänger i lagerhållaren men kan fjädra lite uppåt, vilket är mycket praktiskt när man får konstigheter i utskrifterna så att den tillåts "hoppa" lite.

Men det skulle kunna vara problemet i ditt fall, att det "står" på bälgen, och kan på grund av snabba rörelser vibrera upp och ner.

Kanske....
Användarvisningsbild
Centimeter
Kontakt:

Inlägg av Centimeter »

bondeus skrev:Skakningar i Z-led hos Nozzle.
Jo jag har sett samma sak med blotta ögat. Det är bara att titta på det vänstra linjärlagret. Där är rörelsen den dubbla. Jag fnular på en ombyggnad, men är inte klar ännu. Om någon har en bra remleverantör som inte kostar skjortan så är jag idel öra. :)
Användarvisningsbild
drh

Inlägg av drh »

Användarvisningsbild
drh

Inlägg av drh »

Smart lösning för att ställa höjden på Z:

http://www.thingiverse.com/thing:167650
SANY4521_display_large.jpg
Användarvisningsbild
stenD

Inlägg av stenD »

Under nattens printning tog tråden slut trots att jag vägt rullen :(
Men det resulterade förstås i en liten demontering av stora kugghjulet, "trådhålet", fjädern och lossa på ett antal skruvar. Den riktiga överraskningen var att lagret närmast kugghjulet hade skurit!!
Lagren är numera ersatta med 608ZZ.
Användarvisningsbild
drh

Inlägg av drh »

Nu är andra delen av "hästen" klar :)
606.JPG
Övre delen (fri från tejp) har legat mot Tesa-tejp resten på Stokvis, fick ett släpp :( Som tur är så syns det inte.
607.JPG
Tesan sitter fint kvar på bädden och kan användas på nytt.
608.JPG
Här är båda delarna monterade (en tränshållare, http://www.thingiverse.com/thing:237126)
609.JPG
Wed

Inlägg av Wed »

Hej allihop!

Självklart vill jag också ha en. Men det dröjer ett bra tag innan pris och budget kommer att mötas. Hur många av er tittar bland de trådar där folk frågar efter tjänster? Jag har inte postat något där ännu. Men är väldigt sugen på att få en detalj utskriven.

Finns det något rekommenderat program att skapa sin konstruktion i?
Användarvisningsbild
drh

Inlägg av drh »

Hej själv

Jag tror att ganska så många av oss tittar där. Alltid kul att få något att klura på.
Den här typen av skrivare har sina begränsningar (om man inte vill blanda in stöd och liknande) så får man tänka till lite extra när man designar sakerna man sedan ska skriva ut.
Användarvisningsbild
stenD

Inlägg av stenD »

Har råkat ut för att två delar som ska passas i varandra är olika höga. Den ena är på 84 lagers höjd den andra 87. Så lite skulle väl inte vara nått problem men om man förstorar bitarna så blir skillnaden tillslut galet stor. Finns det nån lämplig stl editor som man skulle kunna fixa detta i?
Har laddat ner netfabb basic men jag blir inte riktigt klok på om det går där.
Acutehawk

Inlägg av Acutehawk »

Nu vet jag ju inte vad du ska skriva ut, men kan du inte plocka bort 3 lager i repeiter innan du skickar det till slic3r.
Eller öppna upp filen och plocka bort lite ?
bondeus

Inlägg av bondeus »

stenD skrev:Har råkat ut för att två delar som ska passas i varandra är olika höga. Den ena är på 84 lagers höjd den andra 87. Så lite skulle väl inte vara nått problem men om man förstorar bitarna så blir skillnaden tillslut galet stor. Finns det nån lämplig stl editor som man skulle kunna fixa detta i?
Det funkar att editera STL-filer i Solidworks, jag kan hjälpa dig om du vill.
bondeus

Inlägg av bondeus »

stenD skrev:Har råkat ut för att två delar som ska passas i varandra är olika höga. Den ena är på 84 lagers höjd den andra 87. Så lite skulle väl inte vara nått problem men om man förstorar bitarna så blir skillnaden tillslut galet stor. Finns det nån lämplig stl editor som man skulle kunna fixa detta i?
Det funkar att editera STL-filer i Solidworks, jag kan hjälpa dig om du vill.
Skriv svar