Att bygga en amatörradiostation

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

MiaM: Givetvis intag men även uttag till 3-fas fläkten :D

Bra ide angående kupolmuttrar, ska ta och införskaffa sådant framöver. Var faktiskt en snubbe på Facebook som tipsade om det också :)
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Vagnsbult är väl annars en variant?
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Nu har jag vilat upp mig nog för att börja komma igång med projekten på allvar igen nu när det börjar bli ljusare och trevligare ute. Idag vaknade jag och kände för att bygga på slutsteget så jag åkte till jobbet och började fila plåtarna och borra hålen till RF-delen. Det blev riktigt bra men jag hade inte någon plåt med riktigt rätt storlek till mellanvåningen i RF-däcket så det blev inte perfekt men tillräckligt bra, är bara estetiskt det kunde varit lite bättre. Jag funderade även lite på hur jag ska placera kondingar, spole, röret och stegmotorerna för att det ska bli så bra som möjligt.

Bild
Mums

Bild
Byggt ett filter år SM2XJP så hans granne kunde se på OS-sändningarna medans han körde radio på 145 MHz

Bild
Och en fin låda till :)

Bild
Fick en liten fin träbit i brevlådan också :)

Bild
Åsså var vi och såg Europe i fredags, de är så sanslöst bra och blir bara bättre och bättre med åren

Bild
Dags att greja med RF-däcket

Bild
Centerkörnare är kanon!

Bild

Bild

Bild
Fronten

Bild
Körnar och borrar sedan hålen 5.5mm

Bild
Perfekt

Bild
Detta blev väl inte toppen, men det fungerar och jag vill inte försöka skaffa en ny plåt

Bild
Behöver köpa lite mer skruv, blir fint

Bild

Bild
En möjlig möblering

Bild
Annan möjlighet, C2 och C1 ovanför varandra

Bild
Det valet som blir, traditionella varianten. Tar och gör om spolen lite så "utgången" mot C2 hamnar på den sidan istället

Bild

Bild
Kollade antalet varv, båda kondingarna 22 varv

Bild
Så här får det bli

Bild
Åter i förrådet
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

I helgen tävlade vi i Russian DX Contest. Ovanligt få Ukrainare igång av någon konstig anledning? ;)

Hur som haver, målet inför tävlingen var att slå det nuvarande Skandinaviska rekordet på 11 miljoner poäng och dessutom försöka göra det genom att köra > 3000st kontakter och 800 multiplar (Ryska oblasts/stater + länder) totalt. Vi slog det nuvarande svenska rekordet bara efter några timmar då det var relativt dåligt och med några timmar kvar hade vi även slagit det skandinaviska rekordet. Det ska bli intressant att se vilka andra "big guns" som varit med och tävlat i vår klass, om det blir någon hög placering. Hur som helst hade vi väldigt skoj!

http://lists.contesting.com/pipermail/3 ... 06427.html

Bild
En bit in i tävlingen, SM2IUF närmast kameran, sedan SM2LIY och SE2T. Notera att ljusstaken fortfarande var tänd :) Släckte den dock innan jag åkte.

Bild
Ena masten riktad mot en del av Ryssland och den andra mot en annan del

Bild

Bild
Inte mycket snö, men en gård som behöver städas och en del skräp att elda upp

Bild
10m stacken och SM2IUF bil.

Bild
Det kliade sjukt i fingrarna att få börja bygga där

Bild
SE2T kör inband med nya radion

Bild
Gunnar, SM2IUF sitter och söker multiplar
Senast redigerad av mrfrenzy 22 mars 2014, 15:56:14, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Fixat trasiga bildlänkar och tagit bort diskussionen om detta på TS begäran.
GFEF

Inlägg av GFEF »

Bra ide angående kupolmuttrar, ska ta och införskaffa sådant framöver.

Ett till alternativ Möbelknappar

http://www.clasohlson.com/se/Möbelknapp/11-1230

Finns flera försäljare med M8 M10 ? förnicklade MEN ofta i 100-pack och större.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Superstort tack till GeekJoan och mrfrenzy som fixat bildlänkarna åt mig. mrfrenzy rekommenderade mig att göra en CNAME på min Domän sj2w.se som pekar mot servern på jobbet, så slipper man dyndns och risken att detta händer igen.

Idag har jag varit på jobbet och fixat en massa. Jag har gjort en box som används som audio-mixer mellan radio 1 och 2 när vi kör Multi-operator tävlingar. På så sätt kan de två operatörerna på radio 1 och 2 välja om de vill ha en radio i varje öra, om man bara vill koncentrera sig på sin egen radio osv. Det är 2st headphone amplifiers HA400 som jag köpte förut som jag moddat och gjort ett switchkort till. Tanken bakom det hela är att när det är lite lugnare perioder i tävlingarna är det inga problem att lyssna på båda radiorna samtidigt, och på så sätt kan man få bättre timing så att operatör #2 ska kunna ropa med rätt timing på de stationerna som han vill kontakta. Allt det här har med det sk. inbandsystemet som jag förklarat tidigare.

Jag gjorde en liten tankevurpa vilket är synd, egentligen på graveringen av fronten borde det står Radio 1, Radio 2 istället för Operator 1, 2. Men får väl sätta en lapp över. Jag gjorde kortet för några månader sedan och hade hunnit glömma exakt hur konceptet skulle vara.

Sedan när det var klart (ej testat den, gör det på stationen) så började jag fixa med sockeln till QBL-slutsteget. Jag har gruvat mig för den här biten men det gick enklare än vad jag hade räknat med och tror det kan bli riktigt bra. Tog inspiration av SM2EKM och SM2CEW som också byggt med QBL. Det är lite onödigt med en skärmgalleravkoppling på det där sättet men det kändes som enklaste sättet att fixa sockeln. Tack till SM3MXR som skänkt delarna till dem åt mig och röret i bild är skänkt av SM3BDZ.

Bild
En testrigg jag byggt på jobbet, ska användas för ett demo

Bild
Displayenheten, visar varvtal och antal varv. Det sitter sedan en trådlös sensor på hjulet som ska räkna varvtalet med hjälp av accelerometrar och man kan då jämföra med det verkliga varvtalet.

Bild
En gammal SO2R box jag byggde för många år sedan, mitt första riktiga uC-projekt

Bild
En HA-400 headphone amp som legat i en låda och blivit lite misshandlad

Bild
Första gången jag bakar på MÅNGA år. De trodde knappt sina ögon på jobbet ;) Jag brukar normalt köpa fikat...

Bild
Fräser och graverar fronten. Planfräste underlägget för att vara säker det fortfarande är plant efter att bordet tagits bort för ett tag sedan

Bild
Graveringen ifylld

Bild
Monterat lite

Bild
Looking good

Bild
Monterat kortet, moddade ingången med pottar så jag kan ställa ljudnivån

Bild
Kom på sedan en annan tankevurpa. I början hade jag inte tänkt ha indikerings-leds för switchningen men sedan lade jag till det och fick göra en specialare för att kunna få det att fungera som tänkt

Bild
Börjar dra kablar

Bild
Några kablar senare

Bild
Satt en DB-15 i lådan sedan tidigare så jag använder den för sound input

Bild

Bild
En liten DC-plugg också

Bild
2st pluggar för hörlurar

Bild
En ratt, har beställt fler

Bild
Igång, inget brinner iaf

Bild
Delar till sockeln och QBL-röret

Bild
Behöver få bort lite oxid, ska testa bakpulver + aluminiumfolie

Bild
Hur jag tror det ska sitta, men det blir inte bra då jag har problem att kunna skruva fast den vita sockeln med teflonram

Bild
Caddar

Bild
Alternativ #1, blev problem med att jag inte kunde skruva fast den vita delen av sockeln då det tar i metallramen

Bild
Försök #2

Bild
Ska rengöra denna och sedan löda fast den, bör bli bra. Sedan ska jag montera distanser mellan vita teflonskivan och PCB-laminatet
SM0VDT

Inlägg av SM0VDT »

Dina byggen är rena elektronikporren! Får du aldrig slut på idéer?

Vad är det för kaka du bakat, den ser god ut.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Snyggt!

Det verkar vara precis på håret att rattarna får plats!
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

MiaM: Japp, men de får plats, jag har kollat :)

Idag har jag grejat vidare på slutsteget, skoj är det :)

Bild
Där jag tänkte placera röret

Bild
Gör en hållare till vridspolen

Bild
Inte det snyggaste, men det duger

Bild

Bild

Bild
Moddar vridspolen så "utgången" av den hamnar på andra sidan närmare där C2an ska sitta

Bild
Var lite krångligt utan att riva alltihopa, men jag fick ihop det tillslut

Bild

Bild
Löder ihop sockeln. Provade rengöra oxid med bakpulver och aluminium, fick det lite rent men inte så bra som jag hoppats. Det duger dock...

Bild
Svarvar delrin till hållare mellan bakre delen av sockeln och själva skärmgallerhållaren. Delrin är inte det mest temperaturtåliga men det sitter där luftflödet går in i röret. Hade helst använt teflon men hade inte något och det här ska hålla så länge man inte kör rören utan kylning. Men då får man ändå större problem...

Bild
Ihopmonterat

Bild
Ett av skitjobben gjorda

Bild
Nästa steg blir att skära hålet i mellanplåten och fixa en teflonplatta som ska agera isolator mellan chassiet och skärmgallret. Sedan kommer det bli en liten låda runt röret som får styra luftflödet genom rörets kylkropp (anoden).

Bild
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Åkte ner till Burträsk redan på Onsdag kväll för att ordna lite inför tävlingen. SM2XJP hämtade mig på busstationen i Burträsk med släp så åkte vi till Byggmax och köpte isolering, armering och cement till att gjuta källargolvet i vattenskadade rummet i källarn. Jag började skotta lite sand där nere och eldade upp en massa skräp vilket var mysigt och bra att passa på när det finns lite snö kvar.

Jag kopplade även in ljudboxen jag nyss byggt och fick problem med "pops" när man switchade mellan radiorna men provade sätta 22uF kondingar i signalvägen i hopp om att det var pga att DC-nivåerna ändrades när man switchade och visade sig vara fallet då det försvann.

Vi körde även WPX SSB där vi satte nytt Skandinaviskt rekord, ökade det befintliga från dryga 13 miljoner poäng (Åland hade det) till 17 miljoner poäng. Målet innan tävlingen var 4800 kontakter, 1350 prefix och 17 miljoner poäng och vi klarade alla tre målen med 4898 kontakter, 1532 prefix och 17179848 poäng. Operatörer var Pelle, SM2LIY med ett rejält ryggskott. LB3HC flög in från Oslo och assisterade oss plus att SM2UVU dök upp på Lördag kväll efter att ha arbetat hela dagen, körde radio i 12h för att sedan åka och jobba igen. Vi har haft vår bästa säsong hitills i år, sedan slutet av sommaren till nu har det blivit 7st seriösa tävlingar och 7st rekord varav 4st Skandinaviska och 3st svenska.

Bild
Riktigt bra tillskott, hjälpte mycket under tävlingen

Bild
Lite cement, och ja...jag behöver städa

Bild
Lite isolering och armering

Bild
SM2LIY favoritsyssla, fast den här gången var det jag som eldade då han inte hade kommit än

Bild
Marius, LB3HC ville sova i källaren för att få lite sömn då det kan vara svårt att sova med folk som pratar konstant (var telefonitävling) om man är känslig för sånt. Så vi fixade en säng åt honom :)

Bild
Intermittenta felet på 5/5el stacken för 20m hittades också, en kontakt hade spruckit så det kunde rinna in vatten. Jag och SM2XJP bytte ut kontakten men visade sig det fanns mer vatten och is i kabeln längre in, så det blev inte bra ändå. Slutade med att jag fick byta till en temporär kabel så kan jag plocka isär och få ut vattnet när det blivit varmt ute.

Bild
Här kan man se spuckna delen av kontakten

Bild
LB3HC, SM2LIY och min spegelbild syns i fönstret :)
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Tråkigt med vatten i kabeln!

Vet inte hur det är med den där typen av kablar, men de enklare koaxkablar som åtminstone förr användes för vanlig TV-mottagning kunde bli såpass blöta att vatten rinner hela vägen från antennen ned till kontakten/uttaget i vardagsrummet. Hoppas det inte gått så illa med din kabel.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Nja, det är inte någon större fara. Kabeln har luft som dielektrikum så jag tänkte väl bara ta bort kontakterna och låda den vädra ur, tycker inte det borde kommit in vatten så långt i kabeln.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

I helgen blev det nedtagning av SM2GCR mast. Jag har klippt ihop en film av helgens bravader,

Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Imponerande. :tumupp: :tumupp: :tumupp:
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Har varit i Burträsk nästan en vecka och fått lite mer gjort. Vi åkte till SM2GCR och hämtade lite mer grejor till framtida projekt. Bla en Allgon-rotor riktigt fin och sedan även en krankrans likadan som den som är till militärmasten för eventuellt framtida projekt.

Annars har det mest blivit jobb i källaren och även hunnit med att ha lite semester.

Bild
SM5EPO :)

Bild
50-60m 1 5/8" koax. Om någon behöver kan jag byta mot dubbla mängden 7/8"

Bild
Ett lass från SM2GCR. Förhoppningsvis kan jag få tag i lite mer av den där CUE DEE masten så blir det en bom för en 3el för 80m

Bild

Bild
Lite 20x20x2 aluminiumprofil

Bild
En snäckväxel som SM6MCW donerat

Bild
Busken vi klippte ner en massa ifjol har tagit sig

Bild
Resa 2 till SM2GCR, denna gången med SM2UVU. Till Allgon-rotorn, behöver lite servning men annars fint skick

Bild
Rotorn

Bild
SM2UVU

Bild
Lite mer skrot vi tog reda på, kransen bla

Bild
Hyffsat skick, blir nog som ny när vi plockat isär den och smörjt upp allt
Senast redigerad av sm2wmv 4 maj 2014, 11:49:38, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar