Hjälp med att koppla moped el...
Hjälp med att koppla moped el...
Hej...
Min svåger har en moped bil, den har en helt vanlig moped motor som i vilken vespa som helst..
där är en: Amica med motor: Piagio sfera 50 12v system (3 hjuling.. ;P )
Den slutade ladda..
Ny bytta grejjer:
tändplatta med pickup
regulator / likriktare
tändspole / cdi box (halvår)
och lite vanliga prylar som stift o så..
Nu har dom hållt på att installera allt detta men det laddar inte ändå..
hittar inget kopplings schema så bara om nån av er skulle lyckas hitta det skulle vara till stor hjälp..
Bifogar en stor bild nedan i en länk.. på den syns 2 orangea sladdar som går in i regulatorn.. dom har tidigare gått via dom gula sladdarna på bilden.. nånstans.. ingen aning om var.. han som rev det ligger på sjukhus nu och han har inte lyckats få igång det innan heller..
han kopplade en diod in i plus på batteriet av nån anledning.. kan även ses på bilden..
tacksam för minsta lilla ide.. eller ett kopplings schema..
http://i413.photobucket.com/albums/pp21 ... 2a51f8.jpg
Min svåger har en moped bil, den har en helt vanlig moped motor som i vilken vespa som helst..
där är en: Amica med motor: Piagio sfera 50 12v system (3 hjuling.. ;P )
Den slutade ladda..
Ny bytta grejjer:
tändplatta med pickup
regulator / likriktare
tändspole / cdi box (halvår)
och lite vanliga prylar som stift o så..
Nu har dom hållt på att installera allt detta men det laddar inte ändå..
hittar inget kopplings schema så bara om nån av er skulle lyckas hitta det skulle vara till stor hjälp..
Bifogar en stor bild nedan i en länk.. på den syns 2 orangea sladdar som går in i regulatorn.. dom har tidigare gått via dom gula sladdarna på bilden.. nånstans.. ingen aning om var.. han som rev det ligger på sjukhus nu och han har inte lyckats få igång det innan heller..
han kopplade en diod in i plus på batteriet av nån anledning.. kan även ses på bilden..
tacksam för minsta lilla ide.. eller ett kopplings schema..
http://i413.photobucket.com/albums/pp21 ... 2a51f8.jpg
Re: Hjälp med att koppla moped el...
haha..
fortfarande problem..
försöker koppla in nåt i regulatorn.. dom orangea sladdarna..
den ska göra om växelström till likström om jag fattat det rätt.. och sen skicka vidare o ladda batteriet..
men om jag kopplar in nån kabel me ström i så går det inte att starta..
eftersom båda är av samma färg.. betyder det nåt.. att det ska va plus i båda??.. dom ända som är av samma färg i den nya härvan är gröna.. på den gamla var dom gula..
men som sagt.. kopplar jag in dom så startar den inte..
vad ska man göra???
fortfarande problem..
försöker koppla in nåt i regulatorn.. dom orangea sladdarna..
den ska göra om växelström till likström om jag fattat det rätt.. och sen skicka vidare o ladda batteriet..
men om jag kopplar in nån kabel me ström i så går det inte att starta..
eftersom båda är av samma färg.. betyder det nåt.. att det ska va plus i båda??.. dom ända som är av samma färg i den nya härvan är gröna.. på den gamla var dom gula..
men som sagt.. kopplar jag in dom så startar den inte..
vad ska man göra???
Re: Hjälp med att koppla moped el...
Hittade nu att mäter jag dom orangea sladdarna som går in i regulatorn så e de 4.5v.. Kan de va normalt..
Re: Hjälp med att koppla moped el...
Det är AC som kommer från statorn och skall ligga bra mycket högre i spänning.
Du måste veta pinnkofiggen på regulatorn för att få det rätt.
//Per
Du måste veta pinnkofiggen på regulatorn för att få det rätt.
//Per
Re: Hjälp med att koppla moped el...
Det ligger på 16-17v..
Vet bara vilka 2 pinnar på regulatorn som inte används just nu.. Där dom orangea sladdarna kommer ur handsken.. Men sätter jag i 2 st 17v sladdar där tänder den inte..
Vet bara vilka 2 pinnar på regulatorn som inte används just nu.. Där dom orangea sladdarna kommer ur handsken.. Men sätter jag i 2 st 17v sladdar där tänder den inte..
Re: Hjälp med att koppla moped el...
Det här verkade vara en sån spännande utmaning att jag skaffade just en Amica trehjuling med trasig laddning
(Inte helt sant, men jag håller iaf på att felsöka en sådan med det felet).
På den jag skruvar med så sitter det inget snyggt skydd över anslutningarna på likriktare-laddregulatorburken, men den sitter på samma ställe som på din.
Här är märkningarna, och färg på ansluten kabel, räknat bakifrån och framåt:
G gul
G gul
R - (ej ansluten)
B röd (tjock)
L brun-svart
C röd-grön och orange
(Jag kan ha sett fel på orange).
brun-svart och röd-grön är också färgerna på laddningsvarningslampan, som av en händelse var urdragen ur "armaturen" och hängde löst bakom instrumentpanelen, kanske för att tidigare ägare ville slippa se eländet, kanske för att den skulle bli mer lättsåld.
Enkel voltmätning visar att B, den tjocka röda, är kopplad direkt till batteriets plus (kanske via säkring), och C får spänning när tändningen är påslagen.
Jag gjorde misstaget att mäta på de gula med digitalmultimetern på 20V DC. Den verkade inte helt glad efteråt, jag hoppas att det bara var tillfälligt och att den inte tog permanent stryk.
MÄT MED ANALOG "DUM" MULTIMETER!!!
Med en "dum" analog multimeter så får jag med DC-läget uppåt nära 50V mätt mot jord på de gula när man varvar motorn rejält, och vid tomgång får jag gott och väl ett mätbart utslag även på 50V-området på mätaren (minns dock ej exakt spänning, antagligen 5-15V nånstans).
Min slutsats/gissning är att i mitt fall är regulatorn paj, och dess funktion ska egentligen vara så att den leder över likriktad spänning från generatorn i den mån batteriet behöver laddning, och när batteriet inte längre behöver laddning så "släpper" regulatorn generatorns utgångar fria. Eftersom jag lyckas mäta likspänning trots att generatorn ger växelspänning så måste det åtminstone sitta (fungerande) dioder från generatoringångarna till jord.
Exakt vad som gör att laddningsvarningslampan lyser eller inte i mitt fall verkar oklart, det verkar varken bero på spänning eller motorvarv i något enkelt samband.
Kan man ta isär en sånhär regulator eller är allt ihopgjutet och i stort sett omöjligt att reparera?
teljemo:
Om du av en händelse har tillgång till schema över ett snarlika mopeder så verkar schemat över "Runner FX125 and FX180 (1999 to 2001)" vara det som är mest likt, med skillnaden att den laddregulatorn/likriktaren har ytterligare en anslutning och alla anslutningar är använda. En ytterligare anslutning används för att jorda laddregulatorn, den jag mekar med verkar jordas i chassiemonteringsskruvarna. Den andra ytterligare anslutningen verkar vara minusmatningen till förgasarvärmeelement och automatchoke (vad nu det ska göra där ?!?).
Generatorn verkar inte bara innehålla just generatorfunktionen utan även pulsgivare till tändningen. Eftersom jag verkar få rejäl spänning fram till regulatorburken så har jag inte tittat så noga nere vid själva generatorn och tändningsburken, men om nyss nämnda schema stämmer hyggligt så verkar grön vara tändnings-plus från startnyckelbrytaren och den ger dels plusmatning till tändstyrboxen och dels plusmatning till generatorns magnetisering. Den vita verkar vara jord från generatorn (?!?!?) till tändstyrboxen medan röd och brun är pulsgivaren som styr tändläget. Men stämmer det med bilderna, finns det någon brun i verkligheten?
Vad gör sladdhärvan som går in i kupén? En mycket udda bilstereoinstallation, eller vad?
Säg till om du vill att jag ska mäta något på den jag mekar med.
En gissning är att någon har lossat kablarna från laddregulatorn, och för att komma åt att koppla in dem utan att mickla i den där fina kåpan så är de orange kablarna utdragna. Orginalfunktionen är nog att de orange är ihopkopplade med de gula invid.
Hempulet med diverse extrasladdar och den där dioden måste vara någon slags försök att ladda på annat sätt.
P.S. för andra som läser tråden, teljemo's två bilder i bautastorlek finns här och här.
P.S. 2, schemat jag refererar till verkar finnas publikt tillgängligt på nätet (INTE jag som lagt upp, refereras till från italienskt forum):
http://img51.imageshack.us/img51/1734/g ... fxr180.jpg
Den här webbsidan verkar ha länkar till schema på diverse mopeder, extremt många Gilera och Piaggio så jag har inte hunnit leta igenom vilket som kan stämma.

(Inte helt sant, men jag håller iaf på att felsöka en sådan med det felet).
På den jag skruvar med så sitter det inget snyggt skydd över anslutningarna på likriktare-laddregulatorburken, men den sitter på samma ställe som på din.
Här är märkningarna, och färg på ansluten kabel, räknat bakifrån och framåt:
G gul
G gul
R - (ej ansluten)
B röd (tjock)
L brun-svart
C röd-grön och orange
(Jag kan ha sett fel på orange).
brun-svart och röd-grön är också färgerna på laddningsvarningslampan, som av en händelse var urdragen ur "armaturen" och hängde löst bakom instrumentpanelen, kanske för att tidigare ägare ville slippa se eländet, kanske för att den skulle bli mer lättsåld.
Enkel voltmätning visar att B, den tjocka röda, är kopplad direkt till batteriets plus (kanske via säkring), och C får spänning när tändningen är påslagen.
Jag gjorde misstaget att mäta på de gula med digitalmultimetern på 20V DC. Den verkade inte helt glad efteråt, jag hoppas att det bara var tillfälligt och att den inte tog permanent stryk.
MÄT MED ANALOG "DUM" MULTIMETER!!!
Med en "dum" analog multimeter så får jag med DC-läget uppåt nära 50V mätt mot jord på de gula när man varvar motorn rejält, och vid tomgång får jag gott och väl ett mätbart utslag även på 50V-området på mätaren (minns dock ej exakt spänning, antagligen 5-15V nånstans).
Min slutsats/gissning är att i mitt fall är regulatorn paj, och dess funktion ska egentligen vara så att den leder över likriktad spänning från generatorn i den mån batteriet behöver laddning, och när batteriet inte längre behöver laddning så "släpper" regulatorn generatorns utgångar fria. Eftersom jag lyckas mäta likspänning trots att generatorn ger växelspänning så måste det åtminstone sitta (fungerande) dioder från generatoringångarna till jord.
Exakt vad som gör att laddningsvarningslampan lyser eller inte i mitt fall verkar oklart, det verkar varken bero på spänning eller motorvarv i något enkelt samband.
Kan man ta isär en sånhär regulator eller är allt ihopgjutet och i stort sett omöjligt att reparera?
teljemo:
Om du av en händelse har tillgång till schema över ett snarlika mopeder så verkar schemat över "Runner FX125 and FX180 (1999 to 2001)" vara det som är mest likt, med skillnaden att den laddregulatorn/likriktaren har ytterligare en anslutning och alla anslutningar är använda. En ytterligare anslutning används för att jorda laddregulatorn, den jag mekar med verkar jordas i chassiemonteringsskruvarna. Den andra ytterligare anslutningen verkar vara minusmatningen till förgasarvärmeelement och automatchoke (vad nu det ska göra där ?!?).
Generatorn verkar inte bara innehålla just generatorfunktionen utan även pulsgivare till tändningen. Eftersom jag verkar få rejäl spänning fram till regulatorburken så har jag inte tittat så noga nere vid själva generatorn och tändningsburken, men om nyss nämnda schema stämmer hyggligt så verkar grön vara tändnings-plus från startnyckelbrytaren och den ger dels plusmatning till tändstyrboxen och dels plusmatning till generatorns magnetisering. Den vita verkar vara jord från generatorn (?!?!?) till tändstyrboxen medan röd och brun är pulsgivaren som styr tändläget. Men stämmer det med bilderna, finns det någon brun i verkligheten?
Vad gör sladdhärvan som går in i kupén? En mycket udda bilstereoinstallation, eller vad?
Säg till om du vill att jag ska mäta något på den jag mekar med.
En gissning är att någon har lossat kablarna från laddregulatorn, och för att komma åt att koppla in dem utan att mickla i den där fina kåpan så är de orange kablarna utdragna. Orginalfunktionen är nog att de orange är ihopkopplade med de gula invid.
Hempulet med diverse extrasladdar och den där dioden måste vara någon slags försök att ladda på annat sätt.
P.S. för andra som läser tråden, teljemo's två bilder i bautastorlek finns här och här.
P.S. 2, schemat jag refererar till verkar finnas publikt tillgängligt på nätet (INTE jag som lagt upp, refereras till från italienskt forum):
http://img51.imageshack.us/img51/1734/g ... fxr180.jpg
Den här webbsidan verkar ha länkar till schema på diverse mopeder, extremt många Gilera och Piaggio så jag har inte hunnit leta igenom vilket som kan stämma.
Re: Hjälp med att koppla moped el...
Lite mer tillägg:
Speciellt för den här jämfört med en vanlig moped är ju att den har skitstort batteri i förhållande till hur liten motorn är i övrigt, enligt instruktiosnboken ska det vara 65Ah (!!!) men i den jag skruvar med sitter "bara" 45Ah. Därför kanske inte schemat stämmer fullt ut med någon "vanlig" moped.
Jag har sökt lite mer på nätet. Det finns fler "mopedbilar" som verkar vara släkt, APE.
Det här schemat verkar ha samma laddningsregulator, men här är även R ansluten. (Sida IMP EL - 67 och 68). (Effektmotstånden som visas är ju onödiga för att testa på en Amica, helljuset ger ju ihop med positions+bakljus en last på nära 10A).
På det här schemat, sid IMP ELE-60, så verkar tändmodul-generator och ledningarna från generatorn till regulatorn stämma med våra observationer, men det används en annan laddregulator som har färre anslutningar och inte har nån laddvarningsutgång. Det schemat kanske är närmast när det gäller inkopplingen nere vid generatorn?
P.S. är din också felkopplad så att ljustutan ger halvljus istället för helljus, och dessutom bara fungera med tändningen på? Det verkar som att ifall man har "garage"-läget på nyckeln påslagen och tänder halvljuset så slår ljustutan istället på tändningen tillfälligt på den jag skruvar med. Nån har tagit fel plus för att mata ljustutan, och dessutom är det väl ytterst märkligt att låta den mata halvljus istället för helljus...
På den här har dessutom knappen för vindrutespolare två återfjädrande lägen, ett åt varje håll, varav bara det ena är inkopplat. Månne svårt att finna rätt knappar?
Knappen för dimbakljus verkar ha kommits på i efterhand (och fungerar dessutom inte på den här).
P.S. igen:
Ta gärna en bild på hur det ser ut under skyddsmojängen över kontakten vid din laddregulator!
Speciellt för den här jämfört med en vanlig moped är ju att den har skitstort batteri i förhållande till hur liten motorn är i övrigt, enligt instruktiosnboken ska det vara 65Ah (!!!) men i den jag skruvar med sitter "bara" 45Ah. Därför kanske inte schemat stämmer fullt ut med någon "vanlig" moped.
Jag har sökt lite mer på nätet. Det finns fler "mopedbilar" som verkar vara släkt, APE.
Det här schemat verkar ha samma laddningsregulator, men här är även R ansluten. (Sida IMP EL - 67 och 68). (Effektmotstånden som visas är ju onödiga för att testa på en Amica, helljuset ger ju ihop med positions+bakljus en last på nära 10A).
På det här schemat, sid IMP ELE-60, så verkar tändmodul-generator och ledningarna från generatorn till regulatorn stämma med våra observationer, men det används en annan laddregulator som har färre anslutningar och inte har nån laddvarningsutgång. Det schemat kanske är närmast när det gäller inkopplingen nere vid generatorn?
P.S. är din också felkopplad så att ljustutan ger halvljus istället för helljus, och dessutom bara fungera med tändningen på? Det verkar som att ifall man har "garage"-läget på nyckeln påslagen och tänder halvljuset så slår ljustutan istället på tändningen tillfälligt på den jag skruvar med. Nån har tagit fel plus för att mata ljustutan, och dessutom är det väl ytterst märkligt att låta den mata halvljus istället för helljus...
På den här har dessutom knappen för vindrutespolare två återfjädrande lägen, ett åt varje håll, varav bara det ena är inkopplat. Månne svårt att finna rätt knappar?
Knappen för dimbakljus verkar ha kommits på i efterhand (och fungerar dessutom inte på den här).
P.S. igen:
Ta gärna en bild på hur det ser ut under skyddsmojängen över kontakten vid din laddregulator!
Re: Hjälp med att koppla moped el...
Här kommer lite nya bilder:

Här är regulator med gummiskyddet på handsken avdragen..
Regulatorn är ny! dom gula sladdarna bakom används inte längre då generatorn är ny och dom bara var skarv till den.. ut kopplade i båda ändarna.. gjorde en diod mätning på dom innan för att kolla om dom va hela men den ena verkar va av...
sitter en diod i plus polen på batteriet pga en anna koppling en annan försökte sig på för några dagar sedan..

Här är ena härvar från nya generatorn..
Den gröna från den härvar har vi satt i CDI boxen..
blå, gul o vit vet jag inte var ja ska göra av..

Här är den andra härvan fån nya generatorn..
Den röda och vita har vi dratt till CDI boxen.
dom 2 gröna hade vi trott skulle ersätta dom 2 gula som var från den gamla generatorn.. men med dom på kopplade dom orangea på regulatorn tände det inte..

Här är CDI mojjängen......
under där ligger andra änden av dom gula sladdarna..

Svar på frågan om stereo.. jo han har en vanlig bilstereo inkopplad.. men glömde dra sladdarna fint
Sprang ut och kollade ljustutan och spolaren..
Ljustutan fungerade inte utan tändning.. och lös endast med halv ljus.. de e ju lite mesigt..
och spolar knappen är samma som din.. återfjädrande åt 2 håll men bara kopplad på ena..
dimbakljus verkar han inte ha överhuvudtaget

Här är regulator med gummiskyddet på handsken avdragen..
Regulatorn är ny! dom gula sladdarna bakom används inte längre då generatorn är ny och dom bara var skarv till den.. ut kopplade i båda ändarna.. gjorde en diod mätning på dom innan för att kolla om dom va hela men den ena verkar va av...
sitter en diod i plus polen på batteriet pga en anna koppling en annan försökte sig på för några dagar sedan..

Här är ena härvar från nya generatorn..
Den gröna från den härvar har vi satt i CDI boxen..
blå, gul o vit vet jag inte var ja ska göra av..

Här är den andra härvan fån nya generatorn..
Den röda och vita har vi dratt till CDI boxen.
dom 2 gröna hade vi trott skulle ersätta dom 2 gula som var från den gamla generatorn.. men med dom på kopplade dom orangea på regulatorn tände det inte..

Här är CDI mojjängen......

under där ligger andra änden av dom gula sladdarna..

Svar på frågan om stereo.. jo han har en vanlig bilstereo inkopplad.. men glömde dra sladdarna fint

Sprang ut och kollade ljustutan och spolaren..
Ljustutan fungerade inte utan tändning.. och lös endast med halv ljus.. de e ju lite mesigt..

och spolar knappen är samma som din.. återfjädrande åt 2 håll men bara kopplad på ena..
dimbakljus verkar han inte ha överhuvudtaget
