Enormt mer batteri till en UPS?
Re: Enormt mer batteri till en UPS?
FormerMazda: Hör av dig när du har vägarna förbi igen så kan du få en APC UPS på 1500VA att leka med till batterierna, Den har normalt 2st 12Ah battierer i som är urplockade förstås.. lite mer marginal med effekten har du ju då iallafall.
En idé är också att efterhandsmontera ett överhettningsskydd på halvledarna (125 °C) och transformatorkärnor (175 °C) ..?
- FormerMazda
Eller en övervakning med funktion att stega ur last efter temperatur. Så får man ha 2 eller 3 steg med olika kritisk last. Jag har massor med arduinosar hemma!
G-Man! Snäll som vanligt! Det finns faktiskt planer på att utöka UPS-driften hemma, så en större mot den jag har kanske är lämpligt!
Men är det med UPS som med inverters, att ju kraftigare desto mer tomgångseffektåtgång?

G-Man! Snäll som vanligt! Det finns faktiskt planer på att utöka UPS-driften hemma, så en större mot den jag har kanske är lämpligt!
Men är det med UPS som med inverters, att ju kraftigare desto mer tomgångseffektåtgång?
det är ju svårt att kyla en del saker där värmen byggs upp, men på de blottade sakerna så kan man väl iallafall montera på lite extra kylfläns och eftersom batterierna inte sitter i lådan så kan man säkert få rätt bra genomdrag i den med luft av en kraftigare fläkt? Inte för att man kan köra den på max kontinuerligt men det ger säkert något iallafall.
EDIT: ska vid tillfälle hämta UPSen i garaget och plåta den i så man kan se.
EDIT: ska vid tillfälle hämta UPSen i garaget och plåta den i så man kan se.
Släng inga UPS:er, eller skruva isär dom!
Sälj dom billigt till mig.
Jag har gott om batterier i godkänd kondition på 12Ah som med lite handpåläggning och kabelbyte kan monteras i dessa UPS:er.
Sälj dom billigt till mig.

Jag har gott om batterier i godkänd kondition på 12Ah som med lite handpåläggning och kabelbyte kan monteras i dessa UPS:er.
Ska man kör på batterier någon längre tid är minsta möjliga förluster mycket viktigt.
Omvandlare batteri spänning till 220V högst 80% verkningsgrad i praktiken.
Samma sak kraftaggregat PC 80% verkningsgrad i praktiken.
Förluster på ca 40% ??
Om man istället använder en "dc atx power supply" i pc får men endast EN omvandling = ca dubbla drifttid på samma batteri.
https://www.google.se/search?client=ope ... y&start=10
Omvandlare batteri spänning till 220V högst 80% verkningsgrad i praktiken.
Samma sak kraftaggregat PC 80% verkningsgrad i praktiken.
Förluster på ca 40% ??
Om man istället använder en "dc atx power supply" i pc får men endast EN omvandling = ca dubbla drifttid på samma batteri.
https://www.google.se/search?client=ope ... y&start=10
Jag använde aldrig UPSerna till datorer, hade dem till akvariepumpar och till en cirkulationspump på pannan... För trots nödkyla på en 75kw panna så ville man inte att den skulle användas i onödan... Man fick lite tid på sig att lugna eldningen helt enkelt.. Räckte med att testa en gång att få strömavbrott när pannan var välfylld och igång... Tittade in genom dörren och gick därifrån..
Lättare bild-bombning
Efter att ha kollat egenom den en stund så vet jag inte riktigt vad som inte kan kylas faktiskt, jag tänkte först att det skulle finnas en massa stängda ferritkärnor men de lyser med sin frånvaro.. trissor sitter där och så trafon förstås.. och de sitter ganska bra till för att överskölja med luft från sidan med en fläkt
Dessa 2 är det enda jag kan hitta som är "inkapslat"
Efter att ha kollat egenom den en stund så vet jag inte riktigt vad som inte kan kylas faktiskt, jag tänkte först att det skulle finnas en massa stängda ferritkärnor men de lyser med sin frånvaro.. trissor sitter där och så trafon förstås.. och de sitter ganska bra till för att överskölja med luft från sidan med en fläkt
Dessa 2 är det enda jag kan hitta som är "inkapslat"
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- FormerMazda
Trissorna ser ju lättkylda ut som sagt!
Värre då med trafon, men för just mitt behov lär den knappast gå med nån större last.
Värre då med trafon, men för just mitt behov lär den knappast gå med nån större last.
Har du en Inline UPS är den dimensionerad att gå länge. Den går ju alltid på invertern även vid normal drift. Jag har flera stycken Riello dual conversion online UPS:er. Där går som sagt invertern hela tiden. Nackdelen är att även fläktarna gör det. Sparar alltid dem när jag kommer över dem via jobb. Löste problem med mina 3D-printers som ibland mystiskt stannade i printen. Det visade sig vara nätstörningar.