FM-sändare

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
v_jocke
Kontakt:

FM-sändare

Inlägg av v_jocke »

Jag knåpade ihop en FM sändare idag. Använde den här ritningen från http://www.avlyssning.nu

Funkade riktigt bra faktiskt. Lite lurigt att ställa in frekvensen bara.
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor

Inlägg av RDX* »

Har du hunnit kolla räckvidden?
Det stod att den skulle klara 1,5 km så det är kul att se vad den praktiskt klarar av.
Användarvisningsbild
v_jocke
Kontakt:

Inlägg av v_jocke »

Jag sitter mitt i Göteborg just nu så jag vill inte hålla på för mycket ifall man stär ut något viktigt. :shock:

Med 20 cm koppartråd som antenn räcker den ca 30m inomhus. Jag tror att 1,5 km är något optimistiskt men jag skall testa när jag kommer hem.
Dahlgren
Kontakt:

Inlägg av Dahlgren »

Vad är det för skillnad på FM-station och FM-sändare egentligen?
Funkar de inte på samma sätt?
Skulle vilja bygga en liten FM-sändare som går att koppla till 12V i bilen och som jag kan koppla in någon externa ljudkälla, såsom mp3-spelare, MD-spelare m.m och skicka vidare till radion i bilen.
Skulle även vara smidig att använda hemma om man vill skicka ljud från t.ex datorn till köks-radion. Har ni sett nån bra ritning så är det bara att hojta till =)

En dum fråga kanske, men sänder dessa fm-sändare på www.avlyssning.nu i mono eller stereo ?
Användarvisningsbild
v_jocke
Kontakt:

Inlägg av v_jocke »

Skillnaden som jag har kommit fram till är att FM-sändare har mic-ingång och stationerna har line-ingång. Testa med FM station 1 och se om du är nöjd. De varianter jag har kollat på har varit mono-sändare.
Användarvisningsbild
v_jocke
Kontakt:

Inlägg av v_jocke »

Nu har jag byggt in den i en metall-låda och testat med lite olika antenn-längder.

30cm koppartrån funkade bättre än 40cmför mig. Jag höjde dessutom matningsspänningen till 9V (i slället för 3) och det förbättrade räckvidden. Dock kom jag inte i närheten av 1,5km.

Mina arbetskamrater fick sig ett gott skratt när jag sände ut Adam Sandlers "In a medium pace" och den här 8)
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin

Inlägg av GeekJoan »

Rätt över P3 :roll:

Jag har faktiskt sänt lite egen radio nere på Öland, med ett hemma bygge. Vi hade en tråd på kanske 5-10 meter som vi la i takrännan på huset, senare kortade vi av den till ca 2 meter. Men det räckte för att täcka hela Färjestaden. Självklart rätt över P3.
Användarvisningsbild
v_jocke
Kontakt:

Inlägg av v_jocke »

Räckvidden var kanske 50 meter så jag misstänker att det inte var så många som hörde det...

Men om jag bygger en radiomast...
jonas18z

Inlägg av jonas18z »

Jag har en liten sändare som säkert räcker 500m, den är riktigt bra och lite inte större än måtten på ett 9v batteri
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor

Inlägg av RDX* »

jonas18z har du någon ritning på din sändare?
mullemeck
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

Jag har byggt en som också har måtten som ett 9v batteri. men den når bara ca 10-15 meter innomhus.

sen så har den ingen förstärkare till micken så man får skrika som ett fån i den för att det ska höras. Men om man är lagom nära mottagaren så blir det en riktigt klar signal
Användarvisningsbild
janne66
Kontakt:

Inlägg av janne66 »

På Internet finns givetvis massor av ritningar.

Jag brukar kolla på "Harrys Homebrew Pages", där det finns fina moduler
att använda.

T.ex så vill man gärna ha frekvenssyntes så att man får en stabil frekvens
jonas18z

Inlägg av jonas18z »

RDX* skrev:jonas18z har du någon ritning på din sändare?
ja visst
http://w1.859.telia.com/~u85920178/tx/bug5.htm
Användarvisningsbild
janne66
Kontakt:

Inlägg av janne66 »

Harrys projekt brukar vara mycket bra å väl testade.

På holländska websidor finns oxo mycket info, där är man tydligen himla förtjusta i piratradio.

Jag har provat FM- riktantenn som man har till sin stereo och det ger bra riktverkan o räckvidd givetvis.

Ska man börja bygga "seriöst" så krävs dock frekvenssyntes, så att man får
hög frekvensstabilitet.
Sen kan man bygga på med slutsteg t.ex när man väl fått en stabil sändare.

Nuförtiden är det faktist tillåtet att inneha radiosändare. Det är användningen som är förbjuden !
Användarvisningsbild
evert

Inlägg av evert »

Jag är förvånad att kretskortsleyouten ser ut som de gör på länkarna som finns på tråden. Jag antog att det "tvunget" skulle användas jordplan. I en del projekt i skolan, byggde "telecom"-ingenjörerna med små å billiga IC-kretsar (vet inte vilken). De var tvungna att göra dubbelsidiga mönsterkort!

:eh:
Skriv svar