Köra LEDslingor på bilbatteri - dioder?

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
G-man
EF Sponsor

Köra LEDslingor på bilbatteri - dioder?

Inlägg av G-man »

Jag har använt LED tejp lite varstans hemma, då med konstantspänningsdrivare.

Nu tänkte jag sätta lite LED tejp i båten, där är det ju inte tal om att ha stabil 12V och dessutom så tycker jag att när det är 5050 dioder så kan de bli lite för varma ändå trots 12V exakt. Är det vattentäta med sån silikon på så är det max 50-60% av effekten som man kan använda annars blir de förstörda ganska fort(undviker såna till varje pris)

En DC-DC för detta känns inte rätt, dels är spänningskillnaden lite för liten och så sabbar det enkelheten och man får mer strul om man vill ha en dimmer emellan med..

Jag tänkte då på dioder, nån som har använt det till detta? en 5 meter slinga med 5050 är märkt 72W/6A , nu drar de sällan det eftersom motståndet är högt i dem, man får koppla in dem på 3 ställen för att komma i närheten av det..

Hur varma blir dioderna? bör man parallellkoppla ett par 5A dioder istället för att köra med en kraftigare? det bör inte bli för klumpigt med kylflänsar osv..

Man säger ju generellt att en diod sänker spänningen med 0,7V tittar jag på denna tex https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/asse ... ta_d_e.pdf så ser det ut som att den sänker med 1V ungefär. 2 i serie borde då ge en hyggligt behaglig situation även om generatorn är igång och lägger på 14.4V för laddning hoppas jag.

Har ni gjort på något annat sätt?
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Köra LEDslingor på bilbatteri - dioder?

Inlägg av Icecap »

Först och främst: Man parallellkopplar inte dioder! Eller jo, det kan man men strömtåligheten blir som den svagaste diod. Anledningen är exakt den samma som varför man inte parallellkopplar LED.

Jag hade byggt en PWM-regulator! Dels kan den byggas till att ge en viss medeleffekt ut så att om ingångsspänningen stiger kommer duty-cycle att sjunka - och dels kan man bygga den så att man kan dimma till ett lämpligt nivå. På det vis kan man justera till acceptabelt effekt ur värmesynpunkt och stabil intensitet oavsett om motorn kör eller inte och ingen värmeutveckling i elektroniken.
G-man
EF Sponsor

Inlägg av G-man »

check på parallelkoppling där.. hittade lite kraftigare dioder hemma, vet inte hur mycket de tål men jag har en liten referens på en som jag vet hur mycket den tål.. kan lägga en bild på det sen.

PWM kanske skulle vara en väg, dock, om man skulle vilja slänga in en dimmer efter som även den är PWM så undrar man ju hur det funkar..
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

En resistor är bättre än dioder. Det ger en ström som inte är lika känslig för spänningsvariationer.
G-man
EF Sponsor

Inlägg av G-man »

Jo men från 14,4 till 12v är en bit och hmm över 30w i motståndet?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det blir inte bättre med dioder...
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Effekten är det samma om det är dioder eller motstånd!

Enda lösningen som inte eldar effekt i styrningen som sänker spänningen är PWM. Men då du tydligen inte kan klara att bygga en PWM som dels är ställbar och dels fungera som spänningsregulator blir det intressant att se hur du löser det.
G-man
EF Sponsor

Inlägg av G-man »

Nämen hoppsan vad spydig man kan vara.

Jo jag kan bygga en PWM dimmer/regulator, men effektförbrukning var inte ett problem här, jag ville bara ha ljuset utspritt utmed sidan och inte ha elektronik i en öppen båt som kan ärga sönder på en säsong utan att jag hade fått börja kapsla eller gjuta in saker, det skulle bara upp och fungera utan en massa byggande. LED listen är i ett plastfodral, går den sönder efter en sommar så slänger jag den och sätter upp en ny.

Här frågade jag för att få svar på om någon hade använt dioder tex och kunde tala om om det blev problem med det eller om jag skulle göra något annat. Jag såg vad du skrev om parallellkoppling av dioder, jag är medveten om att det fungerar lika som med LED. Mitt syfte med att parallellkoppla var att sprida värme.

När jag skrev "check på parallellkoppling" så var det för att jag valde lite artighet eftersom du tog dig tid att svara istället för att jag skulle klanka ner på ditt svar.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Du skriver själv att du vill ha en dimmer på systemet. Vad är då problemet med att göra en som kan kompensera för varierande spänning?
Det kan vara så enkelt att det är en PWM som får lite feed-back från spänningen till slingan och jämför med det önskade värdet, då får du dels dimningen och dels en kompensering för en varierande systemspänning.

Men "inte ha elektronik i en öppen båt som kan ärga sönder", alltså vill du inte ha en dimmer eller hur?

Så frågan är: hur ska du ha det? Dimmer eller inte?
G-man
EF Sponsor

Inlägg av G-man »

Du läser selektivt och missar ordet "om".

Tack för ditt förslag om PWM. Jag tror vi har utrett den frågan nu.
Skriv svar