Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skrivare)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
runsren

Re: Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skriv

Inlägg av runsren »

Vet inte hur jag ska tolka denna... :D

http://minow.blogspot.se/
"The exact length of the rods is not as important as getting all of the rods the same length. Plus or minus a mm or two is OK. Again, we will adjust in firmware later. Build your carriage/diagonal rod/platform/hot-end assembly."

Vad är det som gäller plus och minus, Den totala längden eller att alla har samma längd..:? :D
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Det är viktigast att alla får samma längd! (dom kan skilja någon millimeter sins emellan)

Edit: förtydligande; skillnaden mellan kortaste och längsta skall inte överstiga 1-2mm.
Senast redigerad av PeterH 4 mars 2014, 22:07:35, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
runsren

Inlägg av runsren »

papabear skrev:
runsren skrev:Hepp.!

Är på gång att sätta ihop en styck Kossel och fixade stängerna nyligen men upptäckte att det diffar (mellan den längst till kortaste) 0,3 mm.
Gör denna skillnad något eller är det inget att oroa sig för..?
Har parat stängerna så att det är bara 0,1 mm diff mellan parena.
Jag gjorde som så att jag tog en spillbit trä som jag fräste 12 hål i, 6x2 C-C 215mm som jag skruvade fast kullänkarna i när jag limmade mina pinnar. Jag är osäker på hur exakt min fräs är, men det är det mest exakta jag kan göra.
Som jag har förstått det så är det inte superviktigt att alla armar är C-C 215, utan det är viktigare att alla pinnar är lika. Exakt längd kan man väl justera i mjukvaran sen?
Gick faktisk och övervägde att sticka av pinnarna i svarven...men tyckte att det kanske var lite överarbetad att göra så. (kanske nästa gång jag uppgraderar min stänger)
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Jag gjorde en jigg när jag gjorde stängerna.
Användarvisningsbild
runsren

Inlägg av runsren »

PeterH skrev:Det är viktigast att alla får samma längd! (dom kan skilja någon millimeter sins emellan)

Edit: förtydligande; skillnaden mellan kortaste och längsta skall inte överstiga 1-2mm.
Hmm.. Så 0.3 mm mellan kortaste och längsta, kanske inte är så farligt..
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Inte enligt den text du länkade till... Jag kan inte heller tro att 0,3 mm skall kunna ställa till det. Har du fått bara 0,3 mm skillnad mellan kortaste och längsta ska du vara nöjd. :)
wrep

Inlägg av wrep »

Det beror på hur bra utskrifter du vill ha hur noga du måste vara.
Mina stänger skiljde +/- 1,5 tiondel dvs 0,15mm och det gjorde att utskriften inte blir likformig.
En 100x100mm utskrift blir 99,9x100,1mm

Jag tyckte det var drygt då repeternoggranheten ligger innom ett par hundradelar om jag skriver ut samma bit 2ggr.
Så nu har jag köpt höger/vänster-gängade stänger så att jag kan justera allt lika på riktigt :)
Användarvisningsbild
runsren

Inlägg av runsren »

Nästa uppdatering blir absolut exaktare stänger.. :)

Försten, vad för slags stänger och varifrån.?
Eller hur ser din lösning ut, kanske en bild på dina stänger(spontant får jag för mig att det är en metall lösning, tungt kanske ?), har en tendens att vilja optimera mina projekt så långt det går.
Glycol79

Inlägg av Glycol79 »

Efter alldeles för mycket velande och läsande i denna tråden, letar jag nu efter ett kossel kit. Behöver vinna lite tid på att inte köpa delar på 2000 ställen.
Jag har hittat 2 intressanta och tänkte höra vad ni tycker.
Den ena är ett kit från blomker, vet att någon här hade köpt den. Hur funkar den? något som inte är bra?
Och i jämförelse med denna :http://seemecnc.com/products/orion-delta-3d-printer.

I den sista används rullvagnar istället för linjärlager. Vissa säger att det är bättre"tystare", i min värld högre slitage med glapp som följd.

Finns det för övrig någon som sitter på en bra fungerande kossel, med inköpslista ? Så kanske jag ändå kan tänka mig att plocka ihop själv.
Användarvisningsbild
konig7070

Inlägg av konig7070 »

Man behöver inte köpa saker från 2000 olika ställen för att få en komplett kossel.

* plastkit
* elektronik med motorer(finns massa färdiga kit på ebay)
* hotend
* alu-profiler
* linjärenheter( finns lite olika typer att välja mellan som du märkt)
* remmar med remhjul
* det mesta annat som skruv, kolfiberrör och kabel kan du nog hitta lokalt.
Användarvisningsbild
runsren

Inlägg av runsren »

Glycol79 skrev:Efter alldeles för mycket velande och läsande i denna tråden, letar jag nu efter ett kossel kit. Behöver vinna lite tid på att inte köpa delar på 2000 ställen.
Jag har hittat 2 intressanta och tänkte höra vad ni tycker.
Den ena är ett kit från blomker, vet att någon här hade köpt den. Hur funkar den? något som inte är bra?
Och i jämförelse med denna :http://seemecnc.com/products/orion-delta-3d-printer.

I den sista används rullvagnar istället för linjärlager. Vissa säger att det är bättre"tystare", i min värld högre slitage med glapp som följd.

Finns det för övrig någon som sitter på en bra fungerande kossel, med inköpslista ? Så kanske jag ändå kan tänka mig att plocka ihop själv.

Du kan ta en titt på min BOM (Bill Of Materials)

(det fins tre flikar på DOC filen)
Men jag håller med, det har nog tagit totalt en månad och en vecka för att få mina prylar.

Det finns ett antal andra på forumet som åxå har BOM, har själv använt några av dessa.
wrep

Inlägg av wrep »

runsren skrev:Nästa uppdatering blir absolut exaktare stänger.. :)

Försten, vad för slags stänger och varifrån.?
Eller hur ser din lösning ut, kanske en bild på dina stänger(spontant får jag för mig att det är en metall lösning, tungt kanske ?), har en tendens att vilja optimera mina projekt så långt det går.

Det är 4x6mm alurör från Bauhaus och styrarmar från någon radiostyrd bil. I andra änden vanlig gängstång. Röret crimpade jag med en vanlig kabelskotång.

Bild

På så vis får jag högergänga i ena änden och vänster i andra vilket gör stagen steglöst justerbara som ett vantstag.
Användarvisningsbild
runsren

Inlägg av runsren »

Nice... Det blir nästa steg i evolutionen. :D
wrep

Inlägg av wrep »

Samma upplägg funkar väl med kolfiberrör också om man inte vill ha aluminium. :-)
Gruff

Inlägg av Gruff »

Glycol79 skrev: Den ena är ett kit från blomker, vet att någon här hade köpt den. Hur funkar den?
Jag är riktigt nöjd med blomkers kit. Det enda jag haft problem med är att den 30 mm fläkten som följde med som kylning till hotend inte fungerade. Stort plus i övrigt för snabb frakt, 3dgr, billigt pris, 4800, och bara en import-bestraffning på ca 400kr. Ska du köra med uppvärmd platta så får du nog byta ut glaset då det kanske inte är härdat. Jag kör med glaset som följde med och biltemas limstift. Funkar bra med pla iaf.
Skriv svar