Försilvra metall medelst Elektrolys

Användarvisningsbild
HasseA

Försilvra metall medelst Elektrolys

Inlägg av HasseA »

Har sökt och sökt men inte hittat det jag letar efter.
Jag har byggt en bandmick och ska måla den men nätet vill jag inte måla utan försilvra. Alt. kroma/förnickla. Bara det blir blankt och det inte betyder en massa dyra inköp. I skolan vet jag att vi "förkopprade" ett mynt, enkelt i ett dricksglas. Har för mej att vi använde vatten-salt (eller citronsyra?), ett kopparbläck och ett mynt. Ett labbagg. användes för att få jonerna att vandra. Men man kan väl ta en laddare för bilbatteri?
Kan någon förklara hur jag kan göra? Eller länka till något matnyttigt?
En bild på skönheten:

Bild
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Försilvra metall medelst Elektrolys

Inlägg av tecno »

Berätta gärna mera om bygget, ser fint ut. Tyvärr kan jag inte bistå med svar på din fråga.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Jag tror att du kan balansera batteriladdaren med tex en lampa, skall se om jag kan hitta igen det (jag vet inte om du behöver förkoppra först för bra resultat). Skall ju även finnas kemiska lösningar för sådanthär.
xxargs

Inlägg av xxargs »

silver blir svart av silversulfid efter ett tag och är knepigt att hålla efter med putsning om det är så komplicerade former som du har.

om pengarna inte är så känslig så skulle jag nog läma metalldelarna till en proffesionell ytbehandlare och får det ordentligt gjort då det är en rad olika starka kemiska lösningar både i förbereande tvätt och fettlösning och i den senare efterföljande elektropäteringen och efterbehandlingen.

i stället för silver som är undehållsintensiv om den skall förbli snygg så skulle nog hellre fundera på nickel eller krom eller om man gillar ädelmetall - guld...

---

Att få till blanka ytor är också knepigt vid galvanisering då man vill ha låg jontäthet i vätskan på metallen som skall deponeras - vilket oftast innebär att metallsalternas joner måste hållas undan till låg aktiv nivå i vätskan med komplexbildare och förr i tiden så användes cyanider för detta då det är nycket kraftig komplexbildare. - och cyanider är ja, mycket giftiga, knepig avfallshantering och därmed reglerat på myndighetsnivå och därmed också mycket svårtillgängliga för privatpersoner.

idag kanske ETDA eller liknande skulle fungera då jag vet att det användes i färgkemier i framkallaren och blekaren för att lösa silversalter ur färgfilmen (ammoniumtiosulfat och/eller natriumtiosulfat som annars användes vid fixering av svartvit film var inte så bra i just den användningen) - natriumtiosulfat är också en komplexbildare men men sönderfaller lätt om lösningen är det minsta sur om jag minns rätt).

---

vill man ändå ge sig på detta så blir det att vässa på google-skillet och läsa om detta så mycket det går innan man skrider till verket - dock skulle jag fortfarande använda någon annan metall än sliver - har sett så mycket radio-utrustning som ofta har försilvrade ytor där det leder högfrekvens - hur det ute i fält har märknat och svartnat och ofta med mycket väl synliga fingeravtryck i svart efter att någon tagit i prylarna med bar hand flera år tidigaren - fingeravtrycken lämnar tillräkligt med salter och organiska material för att sulfidiceringen skall gå myckte fortare just där även halten av svavelväte i luft är på 1000-delar av ppm (spår av svavelväte finns alltid i luften om man bor nära vatten, närheten av lantbruk och gödsel etc.)
Användarvisningsbild
HasseA

Inlägg av HasseA »

Supertack xxargs! Trodde först att jag inte skulle få ett enda svar, men detta är tydligen inget forum för "Troll" utan ett riktigt forum! :)

Egentligen passar kanske inte denna fråga här då micken inte innehåller någon elektronik men tror ändå att kunskapen finns här då många elektronik intresserade brukar vara händiga på det mesta.

Guld skulle bli fint. Passar särskilt bra med den "Pultec-blå" färg som jag tänkte måla den i. Det finns ju "Guldfärg" men det skulle nog bli lite kladdigt. Får höra mej för helt enkelt. Å andra sidan är det inget proffsbygge utan något jag slängt ihop på rasterna på jobbet, där vi har en verkstad som jag kan nyttja. Jag jobbar dessutom endast nattetid och då är den ledig :wink:

Tecno:

En bandmick består i huvudsak av två magneter och ett tunt aluminium band, 2,8µm "tjockt". Detta veckas, för att behålla sin spänst, och spänns upp mellan magneterna. Signalen, som man plockar upp från Al remsans båda ändar, skickas vidare genom en transformator och sedan ut till lämplig preamp. Signalerna är rätt svaga generellt från bandmickar, så en preamp med rejäl gain, tyst och med bra kvalitet är ett krav för att kunna utnyttja dem på rätt sätt och göra dem rättvisa. inte som de andra mickarna som jag byggt. Det är rörmickar med ett stort membran som man, i princip, kan köra rakt in i bordet/ljudkortet.
Lite knepigt att placera remsan på plats men "med tungan i rätt mun" så går det :wink:
Bandmaterial och "veckare" har jag köpt från USA. Kostade nästan inget inkl. frakt.

Här en bild på motorn och det nyss påbörjade mickhuset med grillen obockad:
Bild

Och endast motorn med trafon:

Bild

Sök på "diy ribbon mic" för fler bilder och beskrivningar.

För att få det bästa ljudet så måste det till en bra preamp, rör naturligtvis :) Den röda är en perfekt bandmicks preamp. Dess gain ligger på 28-48 dB och är ett bygge jag gjort utifrån en Pultec MB1. En 50-tals preamp som annars inte går att få tag på. Signalen skickas sedan vidare till kompressorn, en Teletronix LA2:a (den med en liten kille i mätaren - Farsan) och sedan in i ljudkortet. Prylarna har jag byggt själv och är, förutom den Al/blå 1176:an helt rörbaserade.

Bild

Kul att bygga och att dela med sig :)
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Väldigt stiligt, både micken och dina rackmonster!
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Går det inte använda samma metod som när de tillverkar spegelglas?
Användarvisningsbild
HasseA

Inlägg av HasseA »

Jag har min replokal/studio vid en mc-klubb och jag vet att några av dem är riktigt bra cykelbyggare. De har säkert tips på var jag kan lämna grillen för att få den kromad :o
Det verkar som om jag har en transformator som inte riktigt räcker till. Jag samlar på ingångstransformatorer (ja, hurså? :wink: ) men har inte lyckats hitta en som riktigt passar för ändamålet. Den ska ha en ratio på 1:37, minst, och jag har som mest en Sowter på 1:30.
-Letar vidare...
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Tänk på att oavsett vad du använder för ytbehandling, krom, silver m.m. så blir inte gallret blankare än vad det är från början. Det måste slipas och poleras till den blankhet man vill ha, innan man ytbehandlar. Ytbehandling med t.ex krom är endast till för att ytan skall fortsätta att vara blank.
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

Finns inget bra alternativ,
gå till proffsen som har detta som yrke. Fel spänning, dålig avfettning eller betning ger dej ett bestående dåligt resultat
som kostar mer att rätta till än att fixa det rätt ställe direkt. Tro mej, har i forntiden jobbat som ytbehandlare.

I övrigt kul grejor du tillverkat :tumupp:
Användarvisningsbild
HasseA

Inlägg av HasseA »

Hm... Tänk om det räcker med att lacka grillen? Den har faktiskt lite coolt vintagestuk över sig med den råa -40 tals looken. Jag jobbar på en fabrik där vi tillverkar sågar och dessa doppas i en plastlack och härdas i ugn. Mest för att rostskydda. Det finns ju viss risk att den kommer att bli bespottad och rätt slemmig efter en tids exponering av känslomässiga sång sejourer och fulla saxofonisters drypande solon...
Ja, så får det bli! Resten skall målas i "Pultecblå". Samma färg som detta forums blåa färgskala.
Jag har beställt en trafo idag av Per Lundahl som ska passa. Återkommer om någon är intresserad.
Användarvisningsbild
frownlayer

Inlägg av frownlayer »

Jag ringde för många år sedan till ett lokalt företag när jag ville ha lite motordelar till min volvo 142 kromade.
De var bara att lämna in och sen betala när jag hämtade det.
Jag har för mig att jag betalade 50kr för en venlitkåpa, en annan motorkåpa, och lite allmänt krimskrams.
Så dyrt var det inte.
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

Nä dyrt brukar det inte bli med så småbitar.
Om du fyller i vart du bor så är det alltid lättare att ge bra tipps om vart du skall vända dej Hasse!
Lycka!
Användarvisningsbild
HasseA

Inlägg av HasseA »

Nu är den klar.
Ev. kromering får bli en senare fråga.
Så här ser den ut:
Bild

Och baksidan med kabelfästet:
Bild

OCH den låter bra :) Ska testa den med de andra "lite" finare mickarna och utvärdera till helgen, men jag tycker den låter bra. Särskilt med tanke på att det är ett bygge utan några som helst tankar på att få den att bli en särskilt bra "studiomick". Men det kanske den är?
Acedarkman

Inlägg av Acedarkman »

Hej

Micen ser riktigt snygg ut!

Här kommer ett tips på ytbehandling, kanske lite sent med tanke på att tråden är ca 1år gammal, men jag hittade den och tänkte bara förmedla det jag själv fick reda på i förra veckan!

Kolla på denna länken och klicka vidare på den länken som finns på denna sidan för att se hur resultatet blir.

http://www.connyhimport.se/fornickling/

Mvh
Micke
Skriv svar