Supertack xxargs! Trodde först att jag inte skulle få ett enda svar, men detta är tydligen inget forum för "Troll" utan ett riktigt forum!
Egentligen passar kanske inte denna fråga här då micken inte innehåller någon elektronik men tror ändå att kunskapen finns här då många elektronik intresserade brukar vara händiga på det mesta.
Guld skulle bli fint. Passar särskilt bra med den "Pultec-blå" färg som jag tänkte måla den i. Det finns ju "Guldfärg" men det skulle nog bli lite kladdigt. Får höra mej för helt enkelt. Å andra sidan är det inget proffsbygge utan något jag slängt ihop på rasterna på jobbet, där vi har en verkstad som jag kan nyttja. Jag jobbar dessutom endast nattetid och då är den ledig
Tecno:
En bandmick består i huvudsak av två magneter och ett tunt aluminium band, 2,8µm "tjockt". Detta veckas, för att behålla sin spänst, och spänns upp mellan magneterna. Signalen, som man plockar upp från Al remsans båda ändar, skickas vidare genom en transformator och sedan ut till lämplig preamp. Signalerna är rätt svaga generellt från bandmickar, så en preamp med rejäl gain, tyst och med bra kvalitet är ett krav för att kunna utnyttja dem på rätt sätt och göra dem rättvisa. inte som de andra mickarna som jag byggt. Det är rörmickar med ett stort membran som man, i princip, kan köra rakt in i bordet/ljudkortet.
Lite knepigt att placera remsan på plats men "med tungan i rätt mun" så går det
Bandmaterial och "veckare" har jag köpt från USA. Kostade nästan inget inkl. frakt.
Här en bild på motorn och det nyss påbörjade mickhuset med grillen obockad:
Och endast motorn med trafon:
Sök på "diy ribbon mic" för fler bilder och beskrivningar.
För att få det bästa ljudet så måste det till en bra preamp, rör naturligtvis

Den röda är en perfekt bandmicks preamp. Dess gain ligger på 28-48 dB och är ett bygge jag gjort utifrån en Pultec MB1. En 50-tals preamp som annars inte går att få tag på. Signalen skickas sedan vidare till kompressorn, en Teletronix LA2:a (den med en liten kille i mätaren - Farsan) och sedan in i ljudkortet. Prylarna har jag byggt själv och är, förutom den Al/blå 1176:an helt rörbaserade.
Kul att bygga och att dela med sig