Enormt mer batteri till en UPS?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Enormt mer batteri till en UPS?

Inlägg av FormerMazda »

Har en APC UPS 650VA hemma som håller lite grejer vid liv när det stör på el-nätet. Men nu har den börjat klaga på batteriet vilket inte gör nåt egentligen. Men när den ska pipa om det på natten så går ju tankarna kring att man kanske skulle köpa nytt batteri.
Faktiskt var det inte så dyrt som jag trodde: På Dustin för 540kr

Men jag har ju också lite andra batterier stående till projekt som inte riktigt blivit av inom den tidsram jag tänkt, och det är gamla UPS-batterier det också, bara det att de är på 100Ah mot de enstaka Ah som original sitter i UPSen.

Ponera att man laddar alla dom fullt enligt en CTEK. Kopplar dom parallellt och säkrar av ganska snävt mot vad UPSen vill ha, vad skulle kunna hända egentligen?
limpan4all

Re: Enormt mer batteri till en UPS?

Inlägg av limpan4all »

Att elektroniken i UPS´et inte är dimensionerad för konternuerlig drift, utan bara driften under ca 10 minuter på full effekt. När du stoppar dit ett batteri som är >10ggr större så packar elektroniken ihop i förtid...
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Det kan jag tänka. Dock har vi inte haft ens minutlånga avbrott sedan Gudrun, bara korta dippar.
Men visst kan vad som helst hända, och är man inte hemma så kanske det blir lite längre drift än 10minuter.

Nu är förvisso inte lasten mer än kanske 50W. Men det kanske inte spelar roll?
Användarvisningsbild
calmar
Kontakt:

Inlägg av calmar »

På mindre offline UPS:er har man (iaf förr) använt transformatorer och kylflänsar som inte är dimensionerade för kontinuerlig batteridrift, man har istället räknat med att den termiska kapaciteten i trafo / kylare skall kunna svälja effektutvecklingen tills batteriet är urladdat efter några minuter.

Det som händer då om man kopplar in ett större batteri då är att UPS:en överhettas om man kör den på batteri för länge. Jag har t o m sett en liten modifierad UPS ta eld efter ett strömavbrott. APC är ju dock känt som ett "bra" märke så den kanske är bättre dimensionerad? Testa! :)
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Så en timer som slår ifrån batterierna efter 10minuter vore att föredra.

Jag tror jag summerar med att jag ger upp planerna på att köra med fläskiga batterier till den och köper ett som ska vara.

Dock vore det kul att spinna vidare på hur man skulle med befintligt UPS och mycket batteri kunde lösa saken?
Fläktkyla kanske?
Användarvisningsbild
calmar
Kontakt:

Inlägg av calmar »

Halvledarna borde man kunna rädda med en bättre kylfläns och en fläkt. Transformatorn känns lite lurigare, men det går väl att lösa genom att begränsa den maximalt uttagna effekten rejält. En lagom stor säkring på UPS:ens utgång kanske?
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Kanske ska slakta en gammal APC 400VA som ligger och se hur den ser ut. Sen skulle man ju kunna lasta den max och se hur länge den går och vad som händer.
Inte utan att jag "måste" göra detta ganska snart! Nu blev jag ju nyfiken!
Användarvisningsbild
bruka

Inlägg av bruka »

Jag kör min UPS på ett gammalt bilbatteri sen 1,5 år, har fungerat bra. Förr hade jag en server-dator som bara tog ~30 watt och då gick den ca 10 timmar innan batteriet var tomt. Nu har jag en dator som drar runt 70 watt och batteriet har väl tagit lite stryk av urladdningarna så den går bara 1 timme nu. Fast nu har kraftbolaget grävt ner ledningarna och det ska inte behöva bli långa avbrott.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Jag har också erfarenhet av att köra UPS på bilbatteri, men aldrig så länge som timmar.
Detta bådar ju gott! :)
Användarvisningsbild
Digitum

Inlägg av Digitum »

Du kan ju alltid ha en egen offline-UPS före online-UPSen som är kopplad till en fet sinus-konverter och 24V-batterier. Den går ju att bygga själv med fritidsbatterier och en Ctek-laddare. en 24V 1000VA Sinus-inverter kostar från 1500 kr och en 4A 24V Ctek-buss/lastbilsladdare kostar 1200 spänn. Ett tidrelä på det som kopplar om efter en minuts tillslags/frånslagsfördröjning styr strömkällan. Sen två 12V fritidsbatterier från Biltema för 2000 spänn.

Minska kostnaderna rejält om det räcker med 300VA/600VA och 12V bank.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Det var ju en bra lösning om man vill ha en billig lösning på offline-ups. Men borde inte verkningsgrader gör att egenförbrukningen nästan går över min förbrukning idag som jag bara vill ha lite kort UPS på?
AlterEgo

Inlägg av AlterEgo »

Jag kör ett par mindre UPS:er hemma på traktorbatterier (~120Ah) och det fungerar bra även vid längre avbrott. Får väl tillägga att jag bara utnyttjar en bråkdel av deras kapacitet så risken för varmgång är liten.

Tänk bara på att fritidsbatterier är bättre till det här än startbatterier, men själv har jag kört med Cajsa Warg-principen när det gäller batterival.

Skall du sätta två batterier så skall dom helst vara i samma kondition, storlek och märke/modell, annars tenderar dom att tömma varandra.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Jag har 4st 12V 100Ah batterier från UPS modell större.
De är i så samma kondition som de kan vara, det var väl tanken att de kunde vara till UPSen under tiden de väntar på andra äventyr.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Hur menar du "Cajsa Warg-principen" ..?

@Digitum, Vart hittar du sinusomvandlare 24V 1000VA för 1500 SEK ?
Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

"Man tager vad man haver" sa Cajsa Warg :)
Skriv svar