Var får man tag på plattstång i 7075?
Var får man tag på plattstång i 7075?
Någon som vet vart man får tag på grov plattstång, minst 35x100mm, i Aluminium EN-AW 7075?? Gjutna bitar funkar också. Behöver detta vid tillverkning av bromsok.
Gärna i Västsverige, men jag kan köpa hem från hela Europa om det inte vill sig.
Edit: EN-AW 2014 skulle nog funka rätt bra också!
Gärna i Västsverige, men jag kan köpa hem från hela Europa om det inte vill sig.
Edit: EN-AW 2014 skulle nog funka rätt bra också!
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: Var får man tag på plattstång i 7075?
Man sågar ur plåt till den dimensionen man vill ha, bara att ringa runt och kolla. Du har ju alu leverantörer i götet.
-
metalservice har nog, ska köpa lite 7075 där själv snart.
-
Tibnor har 30×100 och 40×100 i T6/6082. Inte lika hårt som 7075, jag vet... 

Plåt alltså, där ser man. Jag tänker inte på en plåt när nått är 35mm tjockt men jag såg att det fanns bra mycket grövre "plåtar" än så.
6082 är helt ointressant, det har ju de flesta som standardvara.

6082 är helt ointressant, det har ju de flesta som standardvara.
- SeniorLemuren
Lite OT. För länge sedan skulle jag ha tag på ett 1000 mm långt ämnesrör Di= 600 dY=650 mm av stål. Jag blev tipsad att åka till Björneborgs järnverk, dom kunde ha något liggandes i sina skrothögar.
Vi åkte runt ett tag med en truck och sökte men hittade inget rör. Han som körde trucken sade då att "vi kan skära ut ett rör ur en plåt"
Jag förstod inte riktigt hur han menade så han förklarade att det är inga problem att skära ut ett rör från en 1000 mm tjock plåt med deras gasskärare. Jag tackade emellertid nej till det förslaget och hittade senare ett lämpligt rör på ett annat ställe.
Vi åkte runt ett tag med en truck och sökte men hittade inget rör. Han som körde trucken sade då att "vi kan skära ut ett rör ur en plåt"
Jag förstod inte riktigt hur han menade så han förklarade att det är inga problem att skära ut ett rör från en 1000 mm tjock plåt med deras gasskärare. Jag tackade emellertid nej till det förslaget och hittade senare ett lämpligt rör på ett annat ställe.

Jag undrar om han hade alla hästar hemma, vad kan skära igenom 1000mm stål!?
...Hade velat se den gasskäraren...

Du har inte varit på Scana steel hör jag, en normalstor cnc svarv ser ut som en kinesleksak i jämförelse med deras prylar.. 
Fanns lite bilder på hemsidan

Fanns lite bilder på hemsidan
Svarvar har jag allt sett stora rackare av men nått som kan skicka en ljusbåge igenom 1meter stål har jag aldrig sett...
Jag funderar ju på hur man kapar så tjockt stål med lite precision alls, jättebandsåg ?
Det ser ut på kapsnitten som att det är sågat med cirkelsåg.
Hur stora bitar behöver du?
Hur kommer det sig att 6082 går bort men gjutbitar går bra? (om man får vara nyfiken)
Hur kommer det sig att 6082 går bort men gjutbitar går bra? (om man får vara nyfiken)
Märkte att 100mm var lite för tajt. Minst: 35x120x185 / 35x70x185
Och jag behöver minst en bit per storlek eller två av den största.
Jag vågar inte pröva 6082, inte för ett 6-kolvsok iaf. Tillverkaren använder 7075 så då är det nog bäst att jag gör det också.
Och jag behöver minst en bit per storlek eller två av den största.
Jag vågar inte pröva 6082, inte för ett 6-kolvsok iaf. Tillverkaren använder 7075 så då är det nog bäst att jag gör det också.
Ok blev lite fundersam när du blandade in gjutna delar mm.
Hittar du ingen som har plattstång eller vill sälja del av plåt så finns det rundstång att köpa, blir förvisso en del att skrota bort.
Hittar du ingen som har plattstång eller vill sälja del av plåt så finns det rundstång att köpa, blir förvisso en del att skrota bort.