dbostream skrev:
Men det är något problem med utskriften ibland det ser ut som det kommer för lite plast eller något. Kicka på länken nedan för att se hur det blir. Som ni ser så kommer det bra med plast först sedan blir det bara svarta prickar resten av varvet. Vad kan detta bero på?
För lite plast matas fram. Du måste skruva på nån parameter. Slirar trådmatningen?
När jag startar min utskrift så får jag alltid lite så i början (typ 3-5cm) då skirten skrivs ut, sedan kommer det för fullt.
dbostream skrev:
Testade skriva ut en liten skål eller vad man ska kalla det och jag har problemet nästan hela tiden under utskriften av botten medans väggarna blev bra. I länken nedan kan ni se att botten inte är helt tät då det inte kom tillräckligt med plast.
Ser att jag har använt extrusion multiplier satt till 1, vet att jag kört med 1.1 förut då det var satt i filen man kan ladda ner från vellemans hemsida. Förut när jag skrivit ut när det läckte lite så hade jag inte detta problemet tror ni det kan bero på det här värdet? Vilka parametrar kan man annars pilla på som har med matningen att göra?
Ser att jag har använt extrusion multiplier satt till 1, vet att jag kört med 1.1 förut då det var satt i filen man kan ladda ner från vellemans hemsida. Förut när jag skrivit ut när det läckte lite så hade jag inte detta problemet tror ni det kan bero på det här värdet? Vilka parametrar kan man annars pilla på som har med matningen att göra?
Jag kör med 1.15 multiplier för tillfället och 205 grader på första varvet 200 resten. Jag kör också med 30% hastighet på första varvet. Jag la upp ett dokument med mina inställningar förut, kolla där.
dbostream, du har något problem med trådmatningen så prova att sänka hastigheten till 30 och se om det blir bättre. Det kan vara spänningen som är för låg på motorkortet, kugghjulen ligger för hårt emot varandra eller så har du glömt att fila av skruvarna.
Senast redigerad av BEEP 1 mars 2014, 22:50:21, redigerad totalt 1 gång.
En fråga bara, mina utskrifter brukar alltid göras med 190 grader hotend och 50 grader på bädden oavsett vad jag ställer in i slicer, har nu ändrat till dina temperaturinställningar och tittar jag i gkoden så står följande:
Jag hade inte det här problemet förut när jag körde med vellemans mässingsdel som läckte innan jag vred åt för hårt så att den gick sönder. Hade det varit något konstruktionsfel så borde det väl inte ha funkat förut? Det jag vet är annorlunda nu är vissa parametervärden men jag kan kolla på det en extra gång ändå.
På tal om ingenting, hur ska den där vingmuttern på extrudern vara egentligen under körning? Ska den vara åtdragen eller ej? Brukar bara ändra på den när jag ska föra igenom plasttråden vid byte etc.
dbostream skrev:Ok jag ska testa dina inställningar imorgon.
En fråga bara, mina utskrifter brukar alltid göras med 190 grader hotend och 50 grader på bädden oavsett vad jag ställer in i slicer, har nu ändrat till dina temperaturinställningar och tittar jag i gkoden så står följande:
M190 S50 ; wait for bed temperature to be reached
M109 S190 ; wait for temperature to be reached
Ska erkänna att jag inte kan gkod men det kan väl inte vara rätt? om jag ställt in 205/200 på hotend resp. 65/60 på bädden i slicer.
I min gcodefil står det 205 och 65 precis som jag har valt.
Kolla om du ändrar inställning på layer height om det slår igenom i gcoden (som kommentar i början)
Gör det inte det så har du problem med att slicern tar sina inställningar från fel ini fil. Kolla några av mina tidigare inlägg där jag skriver om vart dom kan hittas. Kanske du behöver göra en ominstallation (svårt att få bort alla inställningar dock, verkar som om registryt innehåller grejjer också som inte tas bort av en avinstallation). allternativt kanske det funkar att göra en ny profil.
drh skrev:Jag har den så löst det bara går, rör den aldrig.
samma här, Jag har dock gjort lite annorlunda mot orginalmonteringen. Jag satte låsmutter med nylock mot fjädern och en extra mutter in mot plasten. Det är nu stenhårt att dra plastflärpen från filamentet.
stenD skrev:I min gcodefil står det 205 och 65 precis som jag har valt.
Kolla om du ändrar inställning på layer height om det slår igenom i gcoden (som kommentar i början)
Gör det inte det så har du problem med att slicern tar sina inställningar från fel ini fil. Kolla några av mina tidigare inlägg där jag skriver om vart dom kan hittas. Kanske du behöver göra en ominstallation (svårt att få bort alla inställningar dock, verkar som om registryt innehåller grejjer också som inte tas bort av en avinstallation). allternativt kanske det funkar att göra en ny profil.
Jag gjorde en ny profil och nu står rätt temperaturer i gkoden.
BEEP skrev:dbostream, vad har du för spänning på extrudermotorkortet?
0,426V
Testade skriva ut idag med nya inställningarna och det blev ännu sämre. Innan jag skriver ut så kommer det plast när jag matar ut manuellt eller för hand men efter att ha skrivit ut ett tag så blir det stopp och matningen verkar bara slira för ingen tråd matas in, inte ens om jag gör det för hand. Blir bara som genomskinliga tunna trådar ibland.