Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer
Re: Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer
Det är billig 3mm PLA från igo3d.com - ca 250kr/kg
https://www.igo3d.com/de/pla-filament-3mm-red-1kg.html
https://www.igo3d.com/de/pla-filament-3mm-red-1kg.html
Jag skrev ut några små lådor och först fick jag inte botten tät, trots att jag har ställt in att det inte ska bli något utfyllnadsmönster utan helt solid. Jag testade att ändra extrusion multiplier och diameter men det verkade inte göra någon skillnad på botten, bara på väggarna. Till slut höjde jag temperaturen från 195 till 210 grader på extrudern och då blev det bra, se bild.
Men när jag skrev ut en mycket större låda med samma inställningar så blev botten dålig igen
Några tips?
Jag kör med tråd från 3Dverkstan.
Extruder: 210 grader
Bed: 50 grader
Jag testade 220 grader också men det blev inte bättre.
Men när jag skrev ut en mycket större låda med samma inställningar så blev botten dålig igen

Några tips?
Jag kör med tråd från 3Dverkstan.
Extruder: 210 grader
Bed: 50 grader
Jag testade 220 grader också men det blev inte bättre.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- ElectricMan
- Kontakt:
Hur många lager solitt högst upp har du?
Hur tjocka lager?
Hur tjocka lager?
Jag har ställt in så att botten blir helt solid. 8 lager, 2,0mm. Det blir inte tätt ändå.
Slic3r tror jag.
AndLi vet säkert, det är "hans" maskin på jobbet som jag använder.
AndLi vet säkert, det är "hans" maskin på jobbet som jag använder.
Jag hade liknade problem en kort period med min gröna från 3Dverkstan.
Det är botten ni ser på bilderna nedan, den rosa är "fulplast" från ebay. Men rätt som det var så fungerade plasten igen. Och nu har jag printat massor med samma rulle.
Det är botten ni ser på bilderna nedan, den rosa är "fulplast" från ebay. Men rätt som det var så fungerade plasten igen. Och nu har jag printat massor med samma rulle.
Att lagerna går ihop mer på den lilla utskriften är sannolikt för att dom inte hinner svala lika mycket per varv jämfört den stora.
Dock tycker jag skillnaden är lite väl stor mellan dom.
Spontant så känns det om att du extruderar för lite (extrusion multiplier undel filament settings).
Om du är nöjd med väggarna (perimeter) så kan du testa att öka på mängden plast på de solida lagerna genom att bara öka Fliken printsettings -> Advanced -> Solid Infill
Du kan ju börja med 110% (glöm inte sätta procent tecknet annars tror den det är mm som du ställer).
Dock tycker jag skillnaden är lite väl stor mellan dom.
Spontant så känns det om att du extruderar för lite (extrusion multiplier undel filament settings).
Om du är nöjd med väggarna (perimeter) så kan du testa att öka på mängden plast på de solida lagerna genom att bara öka Fliken printsettings -> Advanced -> Solid Infill
Du kan ju börja med 110% (glöm inte sätta procent tecknet annars tror den det är mm som du ställer).
Kompisen behövde ett par krokar
Najs, Nyfiken på vad är det för;
Plast :
Lagerhöjd :
Temperaturer :
Plast :
Lagerhöjd :
Temperaturer :
som alltid (till 99%):
PLA - igo3D
Lagerhöjd0,25mm
Temp: 190 (vill jag ha det lite starkare brukar jag höja till 195-200)
Infill: 20% hexagon
Mått: 100x50x15mm
Printtid: 55min
PLA - igo3D
Lagerhöjd0,25mm
Temp: 190 (vill jag ha det lite starkare brukar jag höja till 195-200)
Infill: 20% hexagon
Mått: 100x50x15mm
Printtid: 55min
Jag har också haft samma problem med täckning. Även denna tråd från 3DVerkstan, (ColorFabb Standard Black). Dök upp helt plötsligt (utan några inställningar förändrade). Efter ett par meter tråd fungerade allt bra igen. Detta har hänt två gånger på samma rulle.
-> Kanske kan (Daniel?) från 3DVerkstan kommentera om detta är något känt problem/andra rappporterat.
Det skumma är att täckningen blir bra efter ett par meter print. Missade mäta diametern på tråden när problemet dök upp.
//eero
-> Kanske kan (Daniel?) från 3DVerkstan kommentera om detta är något känt problem/andra rappporterat.
Det skumma är att täckningen blir bra efter ett par meter print. Missade mäta diametern på tråden när problemet dök upp.
//eero
Med risk att spamma denna tråden så kan jag bara hålla med, jag har också problem med att vissa lager ibland blir det väldigt dålig täckning.
Använder: 1,75mm, Shining Silver tillverkad av ColorFabb köpt från 3D Verkstaden
När jag tittar nära vid en utskrift så ser det ut som det "kokar" precis där den har skrivit och bubblorna spricker någon tiondels sekund efter när det börjar stelna.
Jag skriver med 205 grader fast det står på kartongen "Advised Process Temp: 210-220 grC"
Använder: 1,75mm, Shining Silver tillverkad av ColorFabb köpt från 3D Verkstaden
När jag tittar nära vid en utskrift så ser det ut som det "kokar" precis där den har skrivit och bubblorna spricker någon tiondels sekund efter när det börjar stelna.
Jag skriver med 205 grader fast det står på kartongen "Advised Process Temp: 210-220 grC"
Tänk på att förvara tråden torrt, helst tillsammans med torrpåsar i en lufttät burk. Torkade min problematiska gråa tråd i en svamp&frukt tork från jula, vilket gjorde underverk.
/// Marcus
/// Marcus
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Ja, det första jag också tänker på då är ju att plasten skulle ha för hög halt vatten i sig.